روشنفکر یعنی چه؟ ایا روشنفکر بد است؟ منظورم شریعتی و بازرگان و سروش و .... اینها نیست. منظورم دکتر شجاع الدین شفا و ملک الشعرا بهار و میرزاده عشقی و آخوندزاده و.... می‌باشد؟

سوالات و شبهات

آیا تفاوتی در عقل مرد و زن است و آیا عقل مردها و تفکر و تعقل آن‌ها بهتر از زن‌ها است؟ عده‌ای معتقدند عقل زن‌ها ناتوان‌تر از عقل مردها است و به همین علت زن‌ها نمی‌توانند دانشمند و مخترع و متفکران خوبی شوند و تفکر و تعقل بهتری نسبت به مردها داشته باشند.
آیا نوع تفکر در مورد جهان پیرامون و نوع علم انسان و آگاهی‌های اون در نوع هویت انسان تاثیر داره چون انسان‌های دانشمند و باسوادی هم بودند که کارشون به پوچی رسیده و بی‌هویت شدند! و یا هویت یک چیز ثابت و غیر قابل تغییر است؟
مدت‌های در هر جمعی مطرح می‌شود که چرا در ایران اختلاس زیاد است؟ چرا تهمت فراوان است‌؟ چرا دروغ بی‌شمار است؟ چرا رابطه های آنچنانی رواج یافته‌ ... ؟ پس اخلاقی زیستن ارتباطی به نصیحت‌های اخلاقی و ازدیاد مجالس دینی ندارد. اخلاقی زیستن نیاز به آرامش ذهنی و ثبات اقتصادی دارد. پس لطفاً از مستحبات کم کنید و به واجبات بپردازید. به جای صرف هزینه‌های بسیار برای دعاهای مستحب کمیل و ندبه و سخنرانی‌های خسته کننده و مداحی‌های سوزناک و خرج برای برپایی مجالس و همایش‌های بی اثر؛ بهتر است این ثروت عمومی را به واجبات مردم یعنی مخصوصا ازدواج و شغل منتقل کنید. (به نقل از استاد مصطفی ملکیان اخلاق و آسیب‌های اجتماعی)