ایکس – شبهه / پاسخگویی به سؤالات و شبهات: اذهان عمومی ما را عادت میدهند تا نام هر آن چه از غرب میآید و دیکته میشود را «علم» بگذارند و هر رفتار منحط آنها را تطهیر شده و مطابق آخرین دستآوردهای علمی فرض کنند.
لباس راحت با لباس نیمه عریان متفاوت است، اما کجا علم روانشناسی، با چارچوبهای علمی، به اثبات رسانده است که مادران مقابل فرزندان لباس راحت و نیمه عریان بپوشند و اگر چنین کنند، سبب عادی سازی میشود تا (چنان چه در متن سؤال آمده بود)، پسران آنها در مجالس یا با دیدن افراد، عکسها و فیلمها، ندید بدید نگردند؟!» این فرضیه (یا بهتر بگوییم: ظنّ و گمان) در کجای عالم و عرصهی علم ثابت شده است؟! مگر هر سخنی را که یک خارجی (به ویژه غربی) بگوید و یا هر چه به وهم و خیالش بیاید، عین علم است؟! حتی عرصه تجربهی اخلاقی، رفتاری، تربیتی و ... در غرب نیز چنین نتیجهای را اثبات علمی نکرده است.
*- دقت نمایید که اولاً شهوت جنسی به هیچ وجهی از بین نمیرود، مگر آن که فرد مبتلا به بیماری و یا کهولت سن شده باشد. ثانیاً تحریک شهوت جنسی که غالباً از طریق نگاه صورت میپذیرد نیز به هیچ وجهی با زیاد دیدن از بین نمیرود و حتی کاهش نیز نمییابد؛ لذا «عادی سازی» با گسترش بدننمایی در خانه یا بیرون از خانه، یک دروغ هدفمند است.
*- اگر قرار بود کثرت و استمرار دیدن بدن عریان و یا نیمه عریان زنان، سبب عادی سازی در نگاه و کاهش میل و حرص و تحریک شهوت گردد، امروزه در جهان غرب و شرق، هیچ مردی، میلی به زن نداشت و با دیدن یک صورت زیبا، یک هیکل مناسب و یا اعضای جذاب بدن، تحریک نمیشد و بالتبع همه مقطوع النسل نیز میشدند.
*- بر اساس گزارش مؤسسات مطالعاتی آلمان، نزدیک به یک سوم مردان و زنان متأهل، نسبت به یک دیگر خائن هستند و جالب آن که نیمی از این مردان، علت خیانت خود را جاذبه سکسی طرف مقابل بیان کردهاند. یعنی آن چه در خانه و خیابان و محل کار و ... دیدهاند، به هیچ وجه سبب عادیسازی آنها نشده است. (لینک)
*- گزارشات و آمارهای مؤسسات و مراکز مطالعاتی و پلیسی ممالکی که در آنها پوشش تعریف و حد و مرزی ندارد، حاکی از آن است که نه تنها بدن نمایی سبب عادیسازی نشده، بلکه موجب گسترش فساد نیز شده است و تأسفآورتر آن که وقتی گزارش تجاوز به دختران (حتی کودکان) را ارائه میدهند، همیشه بیش از 30 درصد توسط اعضای خانواده بوده است. (لینک 1) – (لینک 2) – (لینک 3). و تازه این تجاوز است، اگر بحث به آمار اولین رابطه جنسی برسد، درصد اعضای خانواده به مراتب بیشتر است.
پس دلیلی وجود ندارد که اگر فرزندی مرتب و مکرر بدن نیمهعریان خواهر و مادر خود را در خانه دید، برای او عادیسازی شود. حالا اگر دید و تحریک شد، آنها چه خواهند کرد؟ آیا آنان که مکرر در خانه بدن عریان یا نیمه عریان مادر و خواهر خود را میبینند، کمتر دیگران، عکس و فیلم مستهجن میبینند؟ یا اگر دیدند، تحریک نمیشوند؟! بلکه برای آنان «نگاه شهوتآلود» عادی سازی میشود و نه خود شهوت یا تحریک شهوانی به واسطه نگاه.
** - پدر و مادر، مأمور و مسئول عادیسازی نگاه فرزندان به اندام جنس مخالف نمیباشند، بلکه پیش و بیش از آن، مأمور و مسئول آموزش اصول اخلاقی، تربیتی، تقوا و حیا میباشند.
آموزش خالقِ علیم و حکیم:
اصول علمی در این زمینه (و نیز هر عرصه و شئون دیگری از زندگی فردی و اجتماعی انسان)، همان است که در آموزههای اسلامی، به ویژه در امور اخلاقی و تربیتی بیان گردیده است.
خداوند علیم و حکیم، که خود خالق انسان و تمامی حالات و احوالات اوست، در قرآن کریم به انسان آموزش میدهد که اولاً باید یک اوقاتی را برای خلوت و راحتی خود [در پوشش، ارتباط با همسر و ...] تعیین نمایید. [قابل توجه این که خداوند متعال، جهت نظامندی مفید اوقات خلوق و نیز تعامل بادیگران، این اوقات را خود تعیین و بیان نموده است]. ثانیاً باید فرزندان و افراد تحت تکلف خود را از ابتدا و سن کودکی و قبل از بلوغ آموزش دهید که در این اوقات، بدون اجازه وارد خلوت شما نگردند؛ و ثالثاً بعد از رسیدن آنها به سنّ بلوغ نیز باید همین تربیت و رفتار ادامه یابد:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» (النّور، 58)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بايد كسانى كه مالكشان شدهايد و كسانى از شما كه به حد بلوغ نرسيدهاند [براى در آمدن به نزد شما] در سه هنگام اجازه خواهند: پيش از نماز بامداد و هنگام نيمروز كه جامههاى خويش فرو مىنهيد و پس از نماز خفتن اينها سه وقت خلوت شماست. و در غير از اين سه هنگام باكى بر شما و آنان نيست [كه اجازه نگيريد]، زيرا كه پيرامون يكديگر مىگرديد- و اجازهخواستن مشقت دارد-. اينچنين خدا آيات را براى شما روشن بيان مىكند، و خدا دانا و با حكمت است.
«وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
ترجمه: و چون كودكان شما به حد بلوغ رسيدند پس بايد (در تمام اوقات وارد شدن) اجازه بخواهند چنان كه كسانى كه قبل از آنها (به سن بلوغ رسيده) بودند اجازه مىخواستند. اين گونه خداوند آيات (احكام) خود را براى شما بيان مىكند و خدا دانا و مصلحتدان است. (همان، 59)
نکته:
قابل توجه و تأمل آن که در آیه بعد میفرماید، اگر چه برای زنانی که به سن کهولت رسیدهاند و دیگر جاذبه جنسی ندارند، اشکالی ندارد تا آن حجاب را کنار بگذارند، اما در عین حال نباید حیا را کنار بگذارند و عرض اندام کنند:
«وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (همان، 60)
ترجمه: و بر زنان از كار افتادهاى كه اميد زناشويى ندارند گناهى نيست كه پوشش خود را كنار نهند، در صورتى كه زينت نمايى نكنند، و عفت ورزيدن براى آنها بهتر است، و خدا شنواى داناست.
دقت:
حیا، در فرهنگ غنی انسانسازی اسلام، جایگاه و نقش و اهمیّت بسیاری دارد، تا آنجا که «حیا و عفت» را از مهمترین عوامل و سببها و نیز ملزومات ایمان و تقوا و اخلاق و تعاملات اجتماعی میشمارد. لذا، رواج بیحیایی و نیز عادی سازی آن، در خانه یا اجتماع، نه تنها علمی نیست، بلکه یک ناهنجاری اخلاقی و رفتاری هدفمند میباشد.
مجدداً تذکر این مهم لازم است که راحت بودن، لباس راحت پوشیدن و ...، با بدن نمایی و آن هم با علم و قصد عادی سازی نگاه جنسی به اندام، بسیار متفاوت است. این که پسری در خانه، مو یا دست یا پای مادرش را ببیند، بسیار متفاوت است با این که مادرش بخواهد با قصد و نیت عادی سازی نگاه به بدن (سکس) مادر، آنها را به نمایش بگذارد.
همین قصد و نیت، خودش مخرب مادر و فرزند است. به عنوان مثال: همه میدانیم که آغوش مهر و محبت مادر، پدر و فرزند، چقدر زیبا، ارزشمند، سازنده، آرامبخش و مفید است، اما اگر مادر یا پدری بگوید: «من پسرم یا دخترم را زیاد به آغوش میکشم تا در آغوش مرد یا زن رفتن برای آنها عادی سازی شود!» چه سخن بیمنطق و چه آغوش مخربی خواهد بود.
کلمات کلیدی:
گوناگون حجاب