تأثیر روزمره خدا در زندگی یک مسلمان چیست؟ اگر می‌فرماید که من سرنوشتی را تغییر نمی‌دهم و خودتان باید سرنوشت‌تان را تغییر دهید، به چه معناست؟ اگر فاعل ما هستیم پس ربوبیت خدا چگونه است؟ چرا وقتی آتش انبوه بر مردم و کودکان غزه ریخته می‌شد، خدا کاری نمی‌کرد؟ (دکترای مدیریت / ساری)

سوالات و شبهات

آیا خدا دارای احساسات و ادراکات انسانی است؟ با دیدن مستند راز و ...، دریافتم برخی بر این باور هستند که خدا فاقد احساسات و ادراکات انسانی هست و فرق بین چیزی که می‌خواهید و نمی‌خواهید را متوجه نمی‌شود و این موارد به ذهن انسان باز می‌گردد! و می‌گویند اگر شما کودکی را در حال درد کشیدن ببینید چه اقدامی می‌کنید؟ پس چرا خدا اقدامی نمی‌کند؟ و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که خدا سیستمی از جنس انرژی است و فاقد ادراکات انسانی می‌باشد و هر یک از ما که از جنس انرژی هستیم پس از مرگ به انرژی هستی می‌پیوندیم یا به عبارتی فنای فی الله (انرژی) می‌شویم. لطفا پاسخ سوالات را با دلایل عقلی بیان بفرمایید.
آیا خدا وجود مستقلی است یا نسبت به باور افراد تغییر می‌کند؟ زیرا بعضی او را خیلی بخشنده و بعضی او را قاطع و ... تعریف می‌کنند! آیا خدا نسبت به باور افراد تغییر می‌کند؟! (لیسانس / شیراز)
این که می‌گویند: بعد مرگ زندگی ابدی است یعنی چه؟ انسان هزار سال زندگی می‌کند ده هزار سال زندگی می‌کند. چطور تا ته و بی‌نهایت زندگی می‌کنند؟ آخرش هیچ اتفاق خاصی نمی‌افته؟