ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات:
در قوانین الهی و احکام اسلام، چیزی به عنوان «دوران نامزدی» و یا شبیه به آن وجود ندارد. دختر و پسر (مرد و زن)، یا به یک دیگر محرمند و یا نامحرم.
این دو، اگر به واسطه نسبت خویشی محرم باشند، حق ازدواج با یک دیگر را ندارند – اگر به واسطه "عقد ازدواج" محرم شده باشند، حقوق و حدود تعریف شدهای در ارتباطات دارند و اگر نامحرم باشند، نه تنها ارتباط جنسی و لمسی بین آنان حرام است، بلکه حتی "نگاه" خارج از حدود تعیین شده نیز حکم نگاه به نامحرم پیدا میکند.
برخی گمان میکنند که الفاظ و اسمهای اعتباری، تعیین کنندهی مصادیق احکام هستند! مثلاً میگویند: فلان مرد نامحرم، مثل عمو یا دایی ما میماند – یا فلان زن نامحرم را از کودکی خاله صدا زدیم – یا من با فلانی نامزد هستم. این الفاظ اعتباری، هیچ یک حقیقت وجودی ندارند و تغییر دهنده احکام نمیباشند.
نامزدی یعنی چه؟ چه فرقی با دوست پسر یا دوست دختر دارد؟ میگویند: قرار است با هم ازدواج کنیم! خُب قرار باشد، فعلاً که ازدواج نکردهاید و چه بسا نتوانید با هم ازدواج کنید، پس با هم نامحرم هستید. هر چقدر هم عاشق یک دیگر باشید، خواستگاری و بله برون و ... انجام شده باشد، هزاران قول و قرار ازدواج هم گذاشته باشید، تصمیم نیز راسخ باشد، باز حتی تا یک لحظه قبل از جاری شدن خطبه "عقد"، به هم نامحرم هستید.
تأثیر:
در این عالم گسترده و البته به هم پیوسته، هیچ چیزی و هیچ کاری بیتأثیر نیست و هرگونه فعل و انفعال در جزئی (چه مادی و چه غیر مادی و معنوی)، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم خودش را در تمامی اجزا میگذارد.
مگر میشود اثر یک لقمه خوردنی یا یک جرعه نوشیدنی، یا نوعی رفتار، یا حتی یک اتفاق، در خود انسان و نسل و جامعهی او، حتی تا قرنها بعد اثر بگذارد، اما یک رفتار خوب یا بد، درست یا نادرست اثر نگذارد؟
معمولاً مردم (اغلب ما)، در مسائل ماده و مادی، خیلی دقیق هستند. از بهترین خوردنیها پرهیز میکنند، چون فهمیدهاند که بر چربی، خون، عوره، قند و ... اثر میگذارد. حتی فراتر میروند، لاغر میشوند تا محبوبتر و مقبولتر باشند و در روابط اجتماعی آنها مؤثر واقع گردد، دور هم جمع شده و الکی میخندند تا هم عضلات صورتشان بشاش بماند و فلج نگردد و هم روانشان شاد شود، چنین و چنان میکنند تا بیشتر عمر کنند ...، اما به رعایت احکام مادی و معنوی الهی که میرسند، دقت خود را از دست میدهند!
البته که هر گناهی، از جمله تماس بدنی و لمس نامحرم، بر روح، روان، اخلاق، شخصیت و جسم آدمی اثر نامطلوب میگذارد، وگرنه در احکام الهی که همه مبتنی بر علم و حکمت الهی است، حرام نمیشد.
اولین اثر سوءاش در همان جرأت نافرمانی و ارتکاب به حرام، به خاطر هوای نفس و میل و خوشایند خود است. دومین اثر سوءاش، همین عادی شدن گناه است، خواه تحت نام نامزدی باشد یا عشق و عاشقی یا قول و قرار یا ... و بدترین اثر سوءاش، دور شدن از رشد و کمال و در نتیجه تقرب به معبود و محبوب حقیقی میباشد و تمامی این آثار دفعی و نیز مدتدار (تا قیامت)، در وجود انسان تأثیر میگذارد و به تعبیری ثبت میشود و نزد خدا و ولیّ خدا نیز ثبت میگردد. لذا فرمود آن چه میکنید و آثارش، همه ثبت میشوند:
«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (یس، 12)
ترجمه: البته اين ماييم كه مردهها را زنده مىكنيم و آنچه را از پيش فرستادهاند (از عملهاى حال حيات) و آثار (پس از مرگ) آنها را مىنويسيم، و همه چيز را (از اعمال مكلّفان و حوادث اين جهان) نزد امامی آشکار (گاه تعبیر به لوح محفوظ شده است) به طور فراگير برشمردهايم.
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام ازدواج