چرا فقط در تاریخ شهادت و وفات شک و شبهه وجود داره مثل دهه فاطمیه؟ چرا تو تاریخ عید فطر و غدیر و غیره شک و شبهای وجود نداره؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): مقصود از دههی فاطمیه یا دهه اول محرم این نیست که تردید در تاریخ رحلت بین این ده روز وجود دارد، بلکه به احترام یا به علل دیگری (مثل واقعه کربلا از اول تا دهم محرم)، یک دهه بزرگداشت برگزار میشود.
الف – در اختلاف نظر در تاریخ شهادت، رحلت یا میلاد، ممکن است که تردید وجود داشته باشد، اما به این تردید، "شبهه" نمیگویند.
ب - تاریخ رحلت یا شهادت را با تاریخ میلاد میسنجند و نه با اعیاد. و البته میدانیم که حتی در تاریخ میلاد بزرگان دینی و یا شخصیتهای مشهور علمی و سیاسی نیز اختلاف نظر وجود دارد.
ج – روزهای خاص، یا ایام زمانی، در هر فرهنگ، دین و مذهبی، مستند به زمین، ماه و خورشید میباشد که برای همگان قابل رؤیت و شمارش میباشد، که اگر چنین نبود، شمارش ایام هفته، ماه، فصل و سال نیز ممکن نبود؛ به دو آیه ذیل دقت نمایید:
« هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ » (یونس، 5)
ترجمه: اوست كسى كه خورشيد را روشنايى بخشيد و ماه را تابان كرد، و براى آن منزلهايى معين كرد تا شماره سالها و حساب را بدانيد. خدا اينها را جز به حقّ نيافريده است. نشانهها [ى خود] را براى گروهى كه مىدانند به روشنى بيان مىكند.
« وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلاً »
ترجمه: و شب و روز را دو نشانه قرار داديم. نشانه شب را تيرهگون و نشانه روز را روشنىبخش گردانيديم تا [در آن،] فضلى از پروردگارتان بجوييد، و تا شماره سالها و حساب [عمرها و رويدادها] را بدانيد و هر چيزى را به روشنى باز نموديم.
حتی تاریخ میلاد یا رحلت نیز با همین محاسبه بیان میشود. مثل اول فروردین 1395 یا ... .
د – پس این که کدام ماه اول سال و کدام ماه آخر سال است، روز چندم این ماه است و ...؛ برای همگان روشن است – و این که عدد سال به تناسب آغاز شمارش چیست (مثل 1394 هجری شمسی – یا 2016 میلادی یا 1434 هجری) نیز برای همگان قابل شمارش و شناخت میباشد. لذا اگر بیان شد که اول فروردین به تقویم هجری شمسی اول سال است – یا اول ماه رمضان، آغاز روزه است – یا آخرش عید فطر است – یا عید قربان در کدام روز از ماه ذی الحجة است و ...، دیگر جای تردید ندارد، اگر چه در تقویم عربی، رمضان و ربیع و دیگر ماهها، گاه به تابستان و گاه به زمستان بیافتد.
ﮪ – اما تاریخ میلادها، رحلتها، شهادتها، آغاز یا پایان حوادث مهم تاریخی و ...، همه به تاریخ نگاری مورخین [که بشر هستند] مستند میگردد، لذا اگر اقوال تاریخی یکی بود، و یا اکثر قریب به اتفاق تاریخ مشترکی را ذکر نموده باشند، در آن تردید و اختلاف نظر راه نمییابد [مثل این که گفتهاند واقعه عاشورا در کربلا، روز دهم ماه محرم اتفاق افتاد]؛ اما اگر اختلاف نگارش باشد، مثل این که عدهای از مورخین شیعه و سنی، بگویند: «ولادت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در 12 ربیع الاول بوده است و عدهی دیگری بگویند: 17 ربیع الاول بوده است»، اختلاف نظر در نگارش به وجود میآید. چنان که در قول واحد سال میلاد ایشان (در عام الفیل - سال 570 میلادی) هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.
کلمات کلیدی:
تاریخی ولایت (امام علی) فاطمیه غدیر