حجت الاسلام سید مهدی میرباقری: زهرا سلام الله علیها، حلقه اتصال عالم به حقیقت امامت
متن ذیل، بخشی از سخنرانی ایشان، در دانشگاه امام صادق علیه السلام، به مناسبت سالروز شهادت صدیقه کبرا علیها اسلام، در تاریخ 16 فروردین ماه 93 میباشد.
حجت الاسلام و المسلمین، سید مهدی میرباقری:
... با این بیان قرآن، اتفاقی که افتاده بعد وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این است که رابطه بین امت با آن رشتهای که باید برقرار می شد، قطع شد؛ رشتهای که قطع کردی و عهدی که وقتی آن را نقض کردی، دیگر باب هدایت خدای متعال بسته میشود و قرآنی که هادی است مضل میشود، رشته امت، هم با امام قطع میشود هم با قرآن؛ این دو نوری است که ادامه نبی اکرم هستند «إنی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی» (1) یعنی حضرت وقتی رفتند، ادامه وجودشان در این دو حقیقت است؛ اصلاً معنی تارکٌ این هست؛ یعنی من بین شما هستم اما با این رشته؛ وقتی رابطه با این دو رشته قطع شد؛ یعنی رابطه امت با نبی اکرم که مثل نور الهی است و همه هدایت در آن متمثل می شود قطع شده، هم با کتاب هم با امام قطع شده است.
آیه نور، بیان تنزل هدایت است و هدایت و جریان هدایت را در همه کائنات در قوس نزول و صعود توضیح میدهد؛ شاید این که بعضی این آیه را حمل به مراتب خلقت وجود کردهاند صواب نباشد.
این آیه نازل به خلقت و هستی نیست، نازل به جریان هدایت هست «الله نور السموات والارض» یعنی «هدی من فی السموات» (2) نه «وجود من فی السموات و وجود من فی الارض».
این بیان از وجود مقدس علی بن موسی الرضا است آن بیان از شیخ اشراق است، میشود انتخاب کرد «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ای هدی من فی السماوات و هدی من فی الارض مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ» فرمود مثل نور، خود وجود مقدس رسول الله هست؛ در توحید صدوق هست همه هدایت کائنات در حضرت متمثل شده و این مثل نور مثل چراغدانی است «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ» که رحمت و ذکر در این خانهها است؛ در این خانهها است که انسان دائم الصلاة میشود «يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ»؛ رشته امت را وقتی با این خانهها قطع کردی رشته رفعت و ذکر قطع شده است. بیرون این خانهها، نه ذکری است و نه رفعتی، هزار سال نماز بین رکن و مقام یک درجه بالا نمیبرد، دو رکعت نماز چهارهزار ساله ابلیس یک قدم بالا نمیرود، چون اذن رفعت نیست.
شبکه نور وقتی تنزل پیدا کرد در خانههای نبی اکرم متمثل شده است که بعد حضرت فرمودند این بیوت، بیوت انبیاء است، یک نفر اشاره کرد به خانه صدیقه طاهره عرض کرد (پرسید:) این از آن خانههاست؟ فرمود این سرآمد آن خانهها است، همه آن خانه به این خانه برمی گردد؛ وقتی ارتباط امت اسلامی با این رشته رحمت قطع شد «َالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فی الارض»(بقره/27)؛ اینها اصلاحشان هم افساد است وقتی به آنها بگویی چرا فساد می کنید «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»(بقره/11) این است که کار به جایی میرسد که سید الشهدا میفرماید «انما خرجت طلب الاصلاح فی امت جدی» (3) اتفاقی که افتاده این است .
ضعف دستگاه ظلمت در برابر جریان هدایت
گرچه گاهی قرآن وقتی از دولت آنها صحبت میکند برای این که ما بفهمیم و متمسک به رحمت الهی بشویم با بیانهای شکنندهای بیان می کند «أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا»(نور/40)؛ گاهی از ظلمات بعد از نبی اکرم، ظلمات ائمه جور، ظلمات سقیفه اینگونه تعبیر میکند، ولی گاهی هم میفرماید که کل این دستگاه باطل مثل کف روی آب است «فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا أَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء»(رعد/17)
کل دستگاه باطل، یک زبد است و آن حقیقت ماندگار، حقیقت ولایت امیرالمومنین است. گاهی از کل تلاش جبهه باطل و ابلیس در مقابل ولایت حقه تعبیر میشود به اینکه تمام تلاششان یک بازدمی بیشتر نیست، «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ [أی الامامة] بِأَفْوَاهِهِمْ» و در مقابل نه تنها این چراغ خاموش نمیشود بلکه «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ [ای متم الامامة] وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(صف/8) یعنی امامت در وجود مقدس امام زمان تمام می شود.
زهرا سلام الله علیها، حلقه اتصال عالم به حقیقت امامت
در این شرایط برگرداندن امت به مدار خودش و بلکه کائنات به مدار خودش فقط به وسیله یک نفر ممکن است و آن کسی است که مشکات نور نبی اکرم است، چراغدانی است که نور نبی اکرم در او تجلی کرده و آن وجود مقدس فاطمه الزهرا سلام الله علیها است.
ایشان اقدام کردند برای این که عالم و امت را به مدار خودش برگردانند؛ برای این که حجابی را که بین امام با امت ایجاد شده بود بردارند «وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى»(لیل/1) و این کار را هم کردند؛ باش تا صبح دولتش بدمد.
صدیقه طاهره حلقه اتصال کائنات به مشکات نور نبی اکرم و به کتاب الهی و به حقیقت امامت است. بلای ایشان معبر عالم به سمت ولایت و نبوت و حقیقت توحید است، اگر بلای ایشان نبود امکان تحمل دین فراهم نمیشد؛ امکان تصدیق دین آن هم در مراتب باطنی و اسرارش برای احدی فراهم نمیشد.
روایت در تهذیب هست «فانا نسئلک ان کنا صدقناک الا الحقتنا بتصدیقنا لهما» (4) اوست که دست ما را میگیرد به حقیقت وادی ولایت و نبوت ملحق میکند و کسی که به دست حضرت متصل به وادی ولایت و توحید شد حالا میتواند به خودش بشارت دهد «لنبشر انفسنا بانا قد طهرنا بولایتک»؛
طهارت، طهارت از شرک است و رسیدن به دست حضرت به وادی نبوت و ولایت و مقام طهارت نفس، به مقام توحید و به مقام اخلاص، مقدمه لقاء الله است؛ ولی کار حضرت خیلی گران تمام شد؛ احدی هم جز حضرت در آن شرایط آن کار را نمی توانست بکند، وقتی کسی میاید به میدان که محور «او کظلمات فی بحر لجی» است، جز حضرت زهرا که مشکات نور الهی است کس دیگری نمیتواند به میدان بیاید.
ایشان و فرزندانش باید بیایند این حجاب را بردارد؛ لذا بلای فرزندان حضرت زهرا، برای حضرت زهرا است «یا ممتحنة امتحنک الله»(5) لذا در روایات هست که عهد عاشورا را از حضرت زهرا میگیرند، ایشان تحمل کرد و کائنات را به امیرالمومنین و نبی اکرم گره زد و باب توحید را گشود بعد از آنکه آنها بسته بودند؛ لذا حضرت در رویای صادقه دیدند بعد از این که قلوب را متوجه خدا کردهاند بنیتیم و بنی امیه بر منبر ایشان بالا میروند و مردم را به قهقرا یعنی روبه کفر، بت پرستی و دنیا برمی گردانند؛ نگران بودند، جبرئیل آمد، فرمودند اینگونه است؟ گفت نمیدانم در این وادی من بی خبرم؛ رفت و برگشت آیاتی آورد یکی از آنها سوره قدر بود «انا انزلناه فی لیلة القدر» ما به شما شب قدر دادیم و با شب قدر دولت هزار ماهه بنی امیه بساطش جمع میشود، این تعبیر روایت است. «خیر من الف شهر» و حضرت زهرا همین کار را کردند پا به میدان گذاشتند و این حجاب ظلمانی را از حقیقت ولایت و نبوت برداشتند و ارتباط با این حقیقت را برقرار کردند. لذا فرمود در ظلمات آنها فقط یک چیز به درد می خورد «و من یجعل الله له نور [ای امام من ولد فاطمة] فما له من النور فی الیوم القیامة» ایشان این کار را انجام داد. ولی این صبر و حرکت بسیار سخت خواهد بود خصوصا بر امیرالمؤمنین(ع) جاییکه فرمودند: «قَلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ عَفَا عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِي» ...
پاورقی:
1- تفسیر قمی، ج 2، ص 345
2- توحید صدوق، ص 155
3- بحارالانوار، ج 44، ص 329
4- تهذیب الاحکام، ج 6، ص 10
5- تهذیب الاحکام، ج 6، ص 10
- تعداد بازدید : 2091
- 20 اسفند 1394
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: در محضر استاد امامت فاطمیه