پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): یعنی ادعا دارند که متناقض نازل شده است؟!
آیهی مورد استناد و ترجمه آن به شرح ذیل میباشد:
« وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُواْ بِي وَبِرَسُولِي قَالُوَاْ آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ » (المائده، 111)
ترجمه: و [ياد كن] هنگامى را كه به حواريون وحى كردم كه به من و فرستادهام ايمان آوريد گفتند ايمان آورديم و گواه باش كه ما مسلمانيم.
●- مشکل اساسی اینجاست که از یک سو معنای "وحی" را نفهمیدهاند و از سوی دیگر به شدت مغلطه میکنند.
الف – خداوند متعال در قرآن کریم فرمود که به زنبور عسل نیز وحی میکند (وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ ... / النّحل، 68) – و هم چنین فرمود: به مادر حضرت موسی علیه نیز وحی نمود: « وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى ... / القصص، 7» - و فرمود: به حضرت مریم علیهاالسلام نیز وحی کردیم « وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ .../ آلعمران، 54» - و فرمود که به امامان حق نیز وحی میکنم « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ ... / الأنبیاء، 73»؛ حال آیا تمامی این «وحی»ها از یک سنخ بوده و به معنای آوردن شریعت و کتاب است؟!
ب – هر کجا که خداوند متعال فرموده «وحی کردم»، خودش فرموده که چه وحی کرده است؟ به زنبور عسل وحی نمود که در کوهها و لابهلای شاخههای درختان برای خودت خانه (کندو) بساز « وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ » - به مادر حضرت موسی علیه السلام فرمود که بچهات را شیر بده و اگر میترسی در آب انداز « وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ » - به حضرت مریم علیهاالسلام وحی نمود که خداوند متعال تو را برگزیده است: « وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ » - راجع به امامان حق نیز فرمود که "فعل خوب" را به آنان وحی کنم « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ » - و به حوارین نیز وحی نمود که به من و رسولم ایمان بیاورید. « أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُواْ بِي وَبِرَسُولِی »
ج – پس این که به مخاطب وحیای چه وحی شده است را خود بیان نمود تا دیگران هر کلام خود یا سایرین را «وحی» نخوانند؛ و بسیار مورد تقبیح قرار داد کسانی را که با دست خود چیزی مینویسند و بعد برای فریب مردم و کاسبی، مدعی میشوند که این از جانب خداست.
« فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ »
ترجمه: پس واى بر كسانى كه كتاب [تحريفشدهاى] با دستهاى خود مىنويسند سپس مىگويند اين از جانب خداست تا بدان بهاى ناچيزى به دست آرند پس واى بر ايشان از آنچه دستهايشان نوشته و واى بر ايشان از آنچه [از اين راه] به دست مىآورند.
نتیجه:
پس به هیچ کدام از گروه فوق که مخاطب وحی قرار گرفتند، شریعت و کتاب وحی ننموده است، اما در مورد انبیایش علیهم السلام فرمود که "دین و شریعت" را وحی نمودم:
« شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ » (الشّوری، 13
ترجمه: از [احكام] دين آنچه را كه به نوح در باره آن سفارش كرد براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه در باره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه دين را برپا داريد و در آن تفرقهاندازى مكنيد بر مشركان آنچه كه ايشان را به سوى آن فرا مىخوانى گران مىآيد خدا هر كه را بخواهد به سوى خود برمىگزيند و هر كه را كه از در توبه درآيد به سوى خود راه مىنمايد.
●- پس خداوند متعال به کسی به جز انبیایش، کتاب و شریعت وحی ننموده است و به هر کس هم که نازل نموده، او نبی شده است، خواه در گذشته از حواریون بوده باشد یا نبوده باشد.
اناجیل:
●- همین قدر که گفته میشود "اناجیل" (پنج انجیل)، خود نشان از تحریف دارد، چرا که یک پیامبر، بیش از یک کتاب ندارد و حضرت مسیح علیه السلام نیز 5 انجیل نیاورده بودند.
●- این پنج انجیل، یا عین هم هستند و یا متفاوت از یک دیگر میباشند؛ اگر عین هم باشند، پس دیگر "اناجیل" معنا و مصداق ندارد و اگر با یک دیگر متفاوت باشند، که وا اسفاه! آیا خداوند سبحان، پس از حضرت مسیح علیه السلام، پنج نبی دیگر فرستاد و به هر کدام انجیلی، متفاوت و حتی متناقض با دیگری وحی نمود؟!
●- در هر کدام مطلبی باشد که در آن یکی نباشد، از دو حال خارج نیست، یا دیگر از بیان نبی علیه السلام کم گذاشته است و یا این یکی به آن افزوده است.
نکته:
در موضوع به صلیب کشیدن ایشان:
در انجیل متی فصل 27 آیات 55 و 56 نوشته: و در آنجا زنان بسیاری که از جلیل در عقب عیسی آمده بودند تا او را خدمت کنند از دور نظاره می کردند* که از آن جمله مریم مجدلیه بود و مریم مادر یعقوب و یوشا و مادر پسران زبدی*
ولی در انجیل یوحنا فصل19 آیه 25 نوشته: و پای صلیب عیسی مادر او و خواهر مادرش مریم زن کلوپا و مریم مجدلیه ایستاده بودند*
●●- بدیهی است که این نقل تاریخی، پس از عروج آن حضرت علیه السلام نوشته شده است، اما همین مقدار نیز اگر وحی خداوند بود، به هر دو یکسان وحی میشد.
در موضوع پس از دستگیری ایشان:
در انجیل متی: باب ۲۶ آیه۵7 نوشته: و آنانی که عیسی را گرفته بودند، او را نزد قیافا رئیس کهنه جائی که کاتبان و مشایخ جمع بودند بردند.
اما در انجیل یوحنا: باب ۱۸ آیه 13 نوشته : آنگاه سربازان و سرتیپان و خادمان یهود عیسی را گرفته او را ببستند* و اول او را نزد حنا پدر زن قیافا که در همانسال رئیس کهنه بود آوردند*
●●- بیتردید در دو خبر متفاوت از یک گزاره (یک واقعه)، نمیتواند هر دو درست باشد، یا هر دو غلط است (که وحی نیست)، یا یکی درست است و یکی غلط (که آن غلط وحی نیست).
در موضوع تقاضای شفا:
در انجیل متی باب 15 / 22 نوشته: هویت زنی که از مسیح درخواست شفای دخترش را میکند کنعانی ذکر شده، ولی مرقس باب 7 / 24، وی را اهل فینیقی سوریه میداند!
حال آیا هر دو انجیل و هر دو اخبار متفاوت از یک گزاره، وحی است و از جانب خداست؟!
توبیح حواریون به خاطر بیایمانی:
در مرقس 16: 9 / 14 نوشته: « و صبحگاهان ، روز اول هفته چون برخاسته بود نخستین به مریم مجدلیه که از او هفت دیو بیرون کرده بود ظاهر شد و او رفته اصحاب او را که گریه و ماتم می کردند خبر داد و ایشان چون شنیدند که زنده کشته و بدو ظاهر شده بود باور نکردند .... و بعد از آن بدان یازده هنگامی که به غذا نشسته بودند ظاهر شد و ایشان را به سبب بیایمانی و سخت دلی ایشان توبیخ نمود زیرا به آنانی که او را برخاسته دیده بودند تصدیق ننمودند »
حال آیا حواریون این چنین بیایمان بودند؟! و آیا خدا به افراد بیایمان و سخت دل، وحیِ کتاب و شریعت میفرستد؟!
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
مسیحیان: انجیلها وحی به حواریون است، پس تناقض ندارد. در قرآن نیز وحی به آنها آمده؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7374.html
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
قرآن آیات قرآن