آیا منبع معتبر و سندی برای ختم سوره یس و انعام که در اکثر مجالس، مخصوصا مجالس روضه زنانه باب شده وجود دارد؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): آیا اگر وجود نداشته باشد، نباید دور هم جمع شد و قرآن کریم را تلاوت نمود؟!
همین که یک عدهای دور هم بنشینند و قرآن کریم را تلاوت نمایند، سراسر صواب (کار خیر) است و ثواب (پاداش) دارد و عین آموزشها و توصیهها در قرآن کریم و احادیث میباشد.
دقت شود که چند سالی است که به هر دور هم جمع شدن برای قرائت قرآن، دعا، زیارت، توسل و ... میتازند و چون هیچ دلیلی برای رد این کارهای نیکو ندارند، برایش سند روایی میخواهند؟!
*- بنابر این، اگر عدهای [زن یا مرد] قراری برای یک بار ختم سورهای و یا برنامهای هفتگی، ماهانه و ... بگذارند که دور هم جمع شوند و سورهای را تلاوت نمایند، نه تنها منافاتی با آموزههای اسلامی ندارد، بلکه مطابق توصیههای گوناگون اهل عصمت علیهم السلام میباشد و قطعاً فواید و نزدیکی اینگونه عبادات به قبول، به مراتب بیش از ذکر، قرآن، دعا و توسل فردی میباشد.
سوره انعام:
●- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: اگر کسی میخواهد خدا دعایش را مستجاب کند، پس در روز یکشنبه وضو بگیرد و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بگذارد و بعد از آن یازده مرتبه بگوید: « أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ »، سپس شروع به قرائت سوره انعام نماید و وقتی آیه «...ذلِکَ الْفَوْزُ الْمُبِین »[انعام، 16] را خواند، دو باره یازده مرتبه بگوید: «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»، سپس وقتی آیه «... وَ هَدَیْناهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»[انعام، 87] را قرائت نمود، بگوید: « رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَؤُلَاءِ الْأَنْبِیَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى یَا قَاضِیَ الْحَاجَاتِ أَنْ تَقْضِیَ حَاجَتِی فِی هَذِهِ السَّاعَة »، و وقتی به آیه «...رُسُلُ اللَّهِ اللَّه...»[ انعام، 124] رسید میان دو نام جلاله «الله» بگوید: « إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی دَعَاکَ فَلَمْ تُجِبْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی تَضَرَّعَ إِلَیْکَ فَلَمْ تَرْحَمْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی انْقَطَعَ إِلَیْکَ فَلَمْ تَصِلْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَنْصَرَکَ فَلَمْ تَنْصُرْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَنْجَدَکَ فَلَمْ تُنْجِدْهُ؟ إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی اسْتَصْرَخَکَ فَلَمْ تُصْرِخْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَغْفَرَکَ فَلَمْ تَغْفِرْ لَهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَعَاذَ بِکَ فَلَمْ تُعِذْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَلَمْ تَکُفَّهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَقَرَّبَ إِلَیْکَ فَلَمْ تُقَرِّبْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی اسْتَغَاثَ بِکَ فَلَمْ تُغِثْهُ؟ إِلَهِی مَنِ الَّذِی تَقَرَّبَ إِلَیْکَ فَأَبْعَدْتَهُ وَ هَرَبَ إِلَیْکَ فَأَسْلَمْتَهُ؟ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ، وَا غَوْثَاهْ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ، وَا غَوْثَاهْ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ! یَا مُغِیثُ أَغِثْنِی وَ امْحُ عَنِّی سَیِّئَاتِی، یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ » (بحار الانوار، ج 87، ص 341 – 342)
●- ابوبصیر از امام صادق علیه السلام حدیث نمود که:
« سوره انعام یکباره نازل شده، هفتاد هزار فرشته آنرا بدرقه و احترام و تعظیم میکردند؛ چرا که در هفتاد موضع آن نام خدا آمده است. اگر مردم فضیلتى را که در قرائت آن است میدانستند، هرگز آنرا ترک نمیکردند. کسى که حاجتى نزد خداوند داشته باشد و بخواهد به اجابت برسد، چهار رکعت نماز بخواند با سوره حمد و انعام و پس از نماز بگوید: «یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا کَریمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا عَظیمُ، یا اَعظَمُ مِن کُلِّ عَظیم، یا سَمیعَ الدُّعاءِ، یا مَن لا تُغَیِّرُهُ الأیّامُ وَ اللَّیالی، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ ارحَم ضَعفی وَ فَقری وَ فاقَتی وَ مَسکَنَتی فَإِنَّکَ أعلَمُ بِها مِنّی وَ أنتَ أعلَمُ بِحاجَتی، یا مَن رَحِمَ الشَّیخَ یَعقُوبَ حینَ رَدَّ عَلَیهِ یوسُفَ قُرَّةَ عَینِهِ، یا مَن رَحِمَ أیُّوبَ بَعدَ طُولِ بَلائِهِ، یا مَن رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الیُتمِ آواهُ وَ نَصَرَهُ عَلى جَبابِرَةِ قُرَیش وَ طَواغیتِها وَ أمکَنَهُ مِنهُم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ»، این را مرتّباً تکرار کند، به کسى که جان من در اختیار او است سوگند اگر خدا را این چنین بخوانى، سپس هر حاجتى دارى از خدا بخواهى، خداوند همه آنها را به تو خواهد داد» (طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 422)
سوره یس:
اگر چه شاید دستورالعملی مبنی به ختم سوره یس به شکل مجلسی و متداول آن نیابید، اما بیان فضیلتهای این سوره مبارکه و صواب و ثواب قرائت آن در روایات بسیار است، بنابر این، تمامی این جلسات پر نور و برکت را شامل میگردد:
●- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: نام دیگر این سوره، «قاضیه: دفع كننده برآورنده» است، چون از قاری خود، هر بدی را دفع كرده و همه حاجتهای او را روا میكند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد. و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست. (مجمع البیان،ج8، ص254)
●- از ابی بصیر روایت شده كه حضرت صادق علیه السلام فرمودند: براستی برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است هر كس آن را قبل از خواب یا در روز، قبل از آنكه شام شود بخواند در آن روز از محفوظین و بهرهمندان باشد تا آنكه شام كند و هر كس در شب قبل از خواب آن را تلاوت كند خداوند بر وی 1000 فرشته بگمارد تا او را از شر بدی و هر شیطان رانده شده و هر آسیب حفظ كنند و هر گاه در همان روز بمیرد خداوند او را وارد بهشت گرداند و 30 هزار فرشته هنگام غسلش گرد آیند و برای او طلب آمرزش كنند و با استغفار او را مشایعت و بدرقه نمایند تا كنار قبر، و چون او را به قبر برند آن فرشتگان جمله در قبر با وی درآیند و خدا را عبادت كنند و ثواب او را به مرده دهند و قبرش تا هر كجا كه چشم ببیند فراخ گردد و از فشار قبر ایمن باشد و همیشه از قبرش تا آسمان نوری تابان باشد تا اینكه خداوند او را از قبر بیرون آرد و چون او را برانگیخت فرشتگان خدا با او هستند و بدرقهاش كنند و با وی به گفتگو پردازند و به رویش لبخند زنند و به هر خیر و نیكی مژدهاش دهند تا او را از صراط و میزان بگذرانند و در پایگاه قربی او را بدارند كه هیچ مخلوقی را جز مقربان و فرستادگان حق آن مقام و منزلت و قرب را باشد، و وی با پیامبران در آن درگاه نزد خدای تعالی باز ایستد و با غمخواران غم نخورد و با اندوهگینان اندوه نكشد و با زاری كنندگان زاری نكند .
آنگاه خداوند تعالی گوید: ای بنده من شفاعت كن هر كه را خواهی ،كه شفاعت را درباره همه بپذیرم و حاجت بخواه كه هر چه خواهی به تو دهم پس وی حاجت را از خدا بخواهد كه برآورده شود و شفاعت كند كه پذیرفته گردد و حساب او را چون دیگران نكشند و در آنجا چون دیگران بازداشت نشود و چون از زبونان و خوار شدگان زبون و خوار نگردد و به نكبت گناه و عمل زشتی كه از او سر زده گرفتار نشود و برات آزادی او را سر گشاده بدو دهند تا اینكه از درگاه الهی به زیر آید و همه مردم از روی تعجب گویند: «سبحان الله» این بنده را حتی یك گناه نبود او از همدمان محمد صلی الله علیه و آله وسلم خواهد شد.
از جابر جعفی روایت شده كه امام باقر علیه السلام فرمودند: هر كس سوره یاسین را در عمر خود یك بار بخواند خداوند به شماره تمام آفریده هایش در این جهان و آن جهان و آنچه در آسمان است به عدد هر یك 2000 حسنه در نامه عملش ثبت فرماید و به همین مقدار از گناهان او محو سازد و دچار تنگدستی و زیان و بدهكاری و خانه خرابی نشود و بدبختی و دیوانگی نبیند و مبتلا به جذام و وسواس و دودلی و بیماری های مضر نگردد و خداوند سختی و دشواری مرگ را بر او آسان كند و خود متصدی و مباشر قبض روح او باشد و از جمله كسانی خواهد بود كه خداوند فراخی زندگی او را به عهده گرفته و ضامن خوشحالی او هنگام مرگ گردیده و خشنودیش را آخرت تضمین كرده و همه فرشتگان آسمان و زمین را خطاب فرموده كه من از بنده راضی هستم پس برای او آمرزش بطلبید. (الدعوات، ص215 – مفاتیح الجنان، حاشیه سوره، در ذکر فضیلتها)
نکته:
*- انجام جمعی بیشتر عبادات صواب و ثواب مضاعفی دارد. چنان که نماز واجب یومیه به جماعت نیز ثواب بیشتری دارد – افطاری دادن – صدقه و انفاق و ... نیز همینطور.
*- دشمنان اسلام، به همان دلیلی که از وحدت و تجمع مسلمانان حول یک محور نگران بوده و میترسند، با هر کار خوب دستهجمعی مخالفند و علیه آن ضدتبلیغ میکنند؛ و اگر لازم شد، برایش دلیلی از قرآن و حدیث میخواهند! و البته اگر دعوتی به سوی باطل و یا اسطوره و اسوهی باطلی در میان باشد، از همگان میخواهند که بطور دستهجمعی به دور آن جمع شده و به آن بپیوندند یا تأسی کنند!
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا برای ختم یس یا انعام، بدینگونه که در مجالس ( به ویژه بانوان ) مرسوم است، سند معتبری در روایات وجود دارد؟!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8266.html
- تعداد بازدید : 5898
- 14 آذر 1395
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: قرآن جنگ و جهاد سوره انعام سوره یس