می‌دانیم که حضرت زینب (ع)، از شام راهی مدینه شدند و تا آخر عمر آنجا ماندند. آیا عقل و منطق اجازه می‌دهد که ایشان به دمشق (شهر یزید جنایتکار) بازگشته باشند؟! (ریاضی)

پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): امروزه ناچاریم که هر گزاره‌ی تاریخی، طرح و سؤال یا شبهه‌ی مربوطه به آن را از دو منظر مورد مطالعه قرار دهیم: یکی همان "وقایع‌نگاری" است و دیگری "سیاست".

شاید برخی بگویند: این حرف دیگر افراط در سیاست‌زدگی می‌باشد، آخر تاریخ و وقایع تاریخی گذشته، یا بناها و آثار تاریخی گذشته، چه ربطی به سیاست امروز جهان دارد؟! اما توجه به چند نکته، اهمیت و ضرورت توجه به آن را روشن می‌سازد.

یک – حوادث تاریخی گذشته نیز همه سیاسی بودند، نه هیچ یک از اولیای خدا به خاطر نماز شب و یا احکام طهارت به قتل رسیدند و نه هیچ جنگ نرم و سختی در جهان، خارج از عرصه‌ی سیاست بوده است و نه اختلافات مذاهب اسلامی [که دشمنان آن را دامن می‌زنند]، به خاطر بستن یا نبستن دست‌ها به هنگام نماز می‌باشد.

دو – سیاست‌های امروز جهان نیز منشأ در حوادث سیاسی گذشته دارد. بنابراین، تحولات سیاسی گذشته که امروزه نامش را "تاریخ" می‌گذارند، مبین زیرساخت، علت و معلول‌ها، کنش و واکنش‌ها و ساختارهای "سیاسی – فرهنگی" امروز مردمان، حکومت‌ها و سیاست‌ها می‌باشد.

سه – به همین دلیل، تاریخ در نظر سیاستمداران [به ویژه در نظام سلطه]، صرفاً نقل حوادث گذشته نمی‌باشد؛ لذا اهتمام بسیار جدی و عمیقی در تغییر "تاریخ" دارند. خواه تاریخ امریکا باشد، یا فرانسه و آلمان، یا تاریخ اسلام و یا حتی تاریخ‌سازی برای ملت‌هایی که تاریخی ندارند!

● – یکی از دستورالعمل‌های دولت و سرویس جاسوسی انگلیس به همفر و سایر جاسوسان و مستشارانش، به ویژه در کشورهای اسلامی، ایجاد تشکیک در هر حادثه و یا حتی مکان تاریخی اسلامی بوده است. حتی دیکته کرده‌اند که شایع کنید، مثلاً قبر امام حسین (ع) در شام است، این علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد، آن امام هشتم نیست، بلکه یک بزرگ و دانشمندی بوده است و ... !

● – چرا وهابیت به محض اتحاد انگلیسی با آل سعود، ابتدا حرم‌ها را تخریب کردند؟!

● – چرا آل سعود، به بهانه‌هایی چون شهرسازی، گسترش شهری، خیابان کشی و ...، تمام آثار قدیمی، خانه‌های مشهور اهل بیت علیهم السلام در مکه، مدینه و ... را که برخی از آنها تا همین پنجاه سال پیش نیز باقی مانده بودند، ویران کردند؟! به فرض که با اسلام دشمن هستند، اما این بناها و آثار دست کم سرمایه‌های ملی و تاریخی آن کشور بود!

● – چرا داعش امریکایی – انگلیسی، به هر شهری که وارد شد، ابتدا بناهای تاریخی، قبور قدیمی، یا مزارهای محترم و حرم‌ها را ویران کردند؟!

● – این اقدامات که به حسب ظاهر هیچ بار اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و ... ندارد، فقط و فقط جهت "تاریخ‌زدایی" به منظور اهداف سیاسی می‌باشد.

زینبیه:

الف - مزار شریف حضرت زینب علیهاالسلام، در شام (دمشق امروزی) و در روستای راویه (زینبیه امروی) باشد یا نباشد، جمله‌ی تند «آیا عقل و منطق اجازه می‌دهد ...» یعنی چه؟! آیا احتمال اخباری چون قحطی مدینه و مهاجرت‌ها – تبعید – حضور در مرکز خلافت دشمن، جهت تداوم نهضت بیدار کننده در کاخ یزید ملعون – انتقال فرهنگ اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله، با زنده نگه‌داشتن یاد کربلا در عاشورا، از مدینه به شامی که جز اسلام معاویه‌ای و یزیدی ندیده بود و ...، همه منتفی است، که گفته شود: «عقل و منطق اجازه نمی‌دهد»؟!

اتفاقاً اگر چنین هجرتی رخ داده باشد، به دلایل گوناگونی بسیار عقلانی، منطقی، حسابشده و ... می‌باشد.

● – بنابراین، احتمال قوی اهداف سیاسی و تحولات سوریه و نقش امریکا و انگلیس (صهیونیسم بین‌المل) در تجزیه سوریه و ... را در ترویج این شبهات بعید ندانید، اگر چه ظاهرش فقط یک سؤال تاریخی راجع به یک مزار می‌باشد.

ب – امروزه سپاهیان اسلام از ایران و سایر بلاد اسلامی، تحت عنوان «مدافعین حرم»، مقابل لشکرکشی‌های مستقیم امریکا و متحدان اروپایی و نوکران عربی و هم چنین سازمان‌های تروریستی – صهیونیستی، چون داعش ایستادگی و استقامت شگفتی داشته و دارند؛ لذا می‌خواهند بگویند: "اینجا اصلاً حرم حضرت زینب علیهاالسلام نیست، پس رها کنید تا ما راحت غصبش کنیم"!

ج – شرایط و بحران‌های سیاسی و مخاطرات امنیتی، به ویژه در قرون اولیه‌ی پس از رحلت رسول اعظم صلوات الله علیه و آله، به حدی بود که حتی قبر شریف دختر ایشان، سیدة النساء، حضرت فاطمه‌ی زهراء علیهاالسلام که به فاصله کوتاهی به شهادت رسیدند، مخفی ماند – مزار شریف امیرالمؤمنین، امام علی علی علیه السلام نیز تا یکصد و پنجاه سال پس از شهادت مخفی بود – جسد امام حسن مجتبی علیه السلام را به تیر بستند تا در کنار قبر جدشان دفن نگردد – و سایر امامان علیهم السلام را نیز از مدینه به بغداد، بصره، کاظمین، سامرا و حتی طوس (مشهد فعلی) تبعید کردند. پس جای تعجبی نیست اگر از محل قطعی دفن حضرت زینب علیهاالسلام نیز اطلاع یقینی وجود نداشته باشد.

د – از این‌رو، برخی مبتنی بر مستنداتی، مزار ایشان را همان مدینه بیان داشته‌اند، برخی دیگر شام و عده‌ای نیز بر این باورند که زینبیه در مصر، مزار ایشان است.  

نکته:

تردیدی نیست که هر سه مزار، برای ما و مسلمانان واقعی جهان اسلام، محترم است؛ و می‌دانیم که اگر در جنگ نرم یا سخت، حمله و تهاجمی علیه آنها صورت می‌پذیرد، به خاطر درب‌ها، دیوارها و گنبد و مناره‌هایشان نمی‌باشد، بلکه به خاطر اهانت از یک سو و تاریخ‌زدایی از سوی دیگر می‌باشد. پس بر ماست که از حریم اعتقادات و تقدسات و نیز تاریخ و فرهنگ خود دفاع کنیم و با هر گونه نفوذ و تهاجم بیگانگان مقابله نماییم.

 

مشارکت و هم‌افزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

حضرت زینب (ع) از دمشق به مدینه رفتند. حال آیا عقل و منطق اجازه می‌دهد که ایشان به دمشق (شهر یزید جنایتکار) بازگشته باشند؟!

http://www.x-shobhe.com/shobhe/8309.html

 

 

http://www.x-shobhe.com