کشورهای غربی به خصوص آمریکا، کلکسیون گناهانی هستند که در قرآن به واسطهی آنها به اقوامی عذاب وارد شده است ولی ظاهرا دیگر عذابهای وعده داده شده در زمان حاضر تعطیل شدهاند. در عوض کشور ما که حدود سی و هفت سال است تحت ولایت نمایندهی خدا بر روی زمین قرار دارد دچار جنگ و خشکسالی و گرانی و فقر و مفاسد پنهان اجتماعی و اختلافات سیاسی و مهاجرت نخبگان علمی و اقتصادی و ربا و ..... شده است. ظاهرا ما تنبیه شدهایم خودمان انکار میکنیم. به نظر شما کجای کار اشکال دارد؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
●- ببینید سؤالی را که میتوانستید بسیار ساده و منطقی مطرح نمایید، با چه لحن مسخره کنندهای مطرح کردید؛ همین موضعگیری قبل از سؤال و جواب، خودش نوعی مقاومت ادراکی ایجاد میکند.
●- ظاهراً از وضعیت دنیا، به ویژه امریکا و اروپا، اطلاع چندانی ندارید. بدتر از همه آنست که آدمی، جنایات تحمیلی دیگران (مانند جنگ، تحریم، ترور، فتنه و ...) را تطهیر کند و گناهش را گردن خودش بیاندازد. همین بینش و روحیهی نادرست، خودش عین عذاب است و در دنیا و آخرت، عواقب خودش را دارد.
●- بنابر این، هیچ کجای کار اشکالی ندارد، به جز چگونگی دانش و اطلاعات از یک سو و چگونگی بینش از سوی دیگر و نیز میل خودآگاه و یا ناخودآگاه، به منفیبافی است.
●- هیچ اشکالی وجود ندارد، به جز نخواندن و یا کم خواندن قرآن مجید از یک سو، فکر نکردن در مورد همان مقدار از آیاتی که خوانده میشود از سوی دیگر، و نیز حمل شنیدهها و تصورات خودمان به قرآن کریم، آن هم به گونهای که خودمان دوست داریم آنگونه ببینیم! و خدا نکند که کسی به قصد رد، تکذیب و یا تمسخر، به آیات قرآن مجید رجوع کند که جز ضلالت و گمراهی بیشتر، نصیبش نمیگردد.
الف - هر انسانی میداند که رویدادهای طبیعی و جوّی، مثل طوفان، بارانهای سیلآسا، زلزله، آتشفشان و یا خشکسالی، دو عامل پیدایش دارند، یکی طبیعی و جبری که در اختیار ما نیست و دیگری با اثر گذاری مستقیم و یا غیر مستقیم انسان.
به عنوان مثال، از یک سو حرکت لایهها و کوههای زیر زمین و برخورد آنها با یک دیگر، که حرکت طبیعی زمین و ساختارش میباشد، سبب بروز زلزله میگردد و از سویی دیگر، گازهای تولیدی کارخانجات صنعتی، سبب پاره شدن لایه اوزون میشود که حرارت زمین را بالا برده، کوههای یخی را ذوب میکند، سیل به راه میاندازد و یا سبب خشکسالی میگردد.
ب – بنابراین، اولاً عذابهای الهی، منحصر به بروز حوادث طبیعی نمیباشد – ثانیاً گناه فقط شراب، زنا، قمار و ... نمیباشد، بلکه جهالت در صنعت، یا خانهسازی غیر مقاوم روی خط زلزله و ... همه گناه است – ثالثاً صرف بارش الزاماً نعمت نیست و صرف تابش نیز الزاماً نقمت نمیباشد.
بارشهایی مبدل به سیل شده و خانمان برانداز میشوند، تابشهایی نیز سبب سلامت و رشد کشاورزی و ... میگردند. در منطقه پربارش، گیاهان جنگلی بسیار میرویند، در منطقهی پر تابش نیز میوهها و سبزیجات میرویند. رنگینگی پوست، مو و ...، و تأمین ویتامین د (D )، محکم شدن دندانها، استخوانها و ... نیز همه از تابش میباشد. پوکی استخوان، رماتیسم، نروییدن دندانها و هزاران بیماری دیگر نیز از هوای رطوبی میباشد.
ج - مرغ همسایه غاز است:
این یک ضرب المثل قدیمی فارسی است که لابد شنیدهاید؛ همه جا کاربرد دارد و در قیاس جوامع، ممالک و حکومتها و نیز ساختار و یا نحوهی زندگی ملل متفاوت، بیشتر کاربرد دارد.
از یک سو، بیشتر مردم ما، از آن چه که در ممالک و جوامع دیگر اتفاق میافتد، خبر چندانی ندارند – از سوی دیگر، اگر در اخبار نیز چیزی بشنوند، آنقدر روی آن حساس نمیشوند – و از سوی دیگر، برخی عادت دارند که هر چه خودشان دارند را بد بشمارند، اگر چه خوب باشد و هر چه دیگران دارند را خوب بشمارند، اگر چه بد باشد.
●- رسانههای غربی، سال 2016 را با تیترهایی چون «Biggest Natural Disasters of 2016: Year of the Earthquake » پربلاترین و پر زلزلهترین سال برشمردهاند.
کالیفرنیا دائماً دچار آتشسوزی میشود – در سال 2016، امریکا دچار بزرگترین طوفانها و گردبادهای ویران کنندهای بود که چندین ایالت را درنوردید و شهرهایی را ویران کرد – ایتالیا و چندین کشور دیگر اروپایی و نیز ژاپن و ...، با زلزلههای شدید و ویرانیها و تلفات بسیار مواجه شدند.
بدترین عذابها:
بنابراین، نه تنها حوادث طبیعی، همیشه عذاب نمیباشند، بلکه عذاب الهی نیز منحصر به بلایای طبیعی نمیباشد.
در قرآن مجید، به انواع و اقسام بلاهایی که به خاطر کفر، شرک، فسق و بدتر از همه "ظلم" بر سر مردم میآید، اشاره نموده است که از جمله بدترین آنها عبارتند از:
یک – ظهور، عمومیت و حاکمیت فساد:
ظهور و فراگیر شدن فساد از هر نوعی و در هر عرصهای (فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ...)، خودش از بدترین عذابهاست، چرا که فساد یعنی تباهی و از تباهی هیچ گاه خیر، رشد، رفاه و رستگاری به دست نمیآید. و خداوند فرمود که ظهور فساد، همه معلول عملکردهای خودتان است:
« ظَهَرَ ٱلْفَسَادُ فِى ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ ٱلَّذِى عَمِلُوا۟ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ » (الرّوم، 41)
ترجمه: فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام دادهاند آشکار شده است؛ خدا میخواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند!
دو – ولایت طاغوت و بُرده شدن از نور به ظلمتها:
تمامی گناهان، پس از آن رخ میدهد که انسانها یا جامعه، به جای ولایت خداوند متعال، بر ولایت طاغوت گردن مینهند، حال خواه این طاغوت هوای نفس خودشان باشد که طغیان کرده است، و خواه حکومتهای ظالم، مستکبر و طاغوتی. بنابر این، آنان که به حاکمیت طاغوت بر مملکت وجود خویش یا کشور و جامعهی خود گردن مینهمند، از نور به تاریکی، از نعمت به نقمت، از امنیت به ناامنی و از رشد به سقوط کشانده میشوند و نعمتها برای آنان، حاصلی جز نقمت ندارد:
« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » (البقره، 257)
ترجمه: خداوند، ولی (دوست و سرپرست) کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
سه – عذاب تدریجی:
در مَثل، واژهی «مرگ تدریجی» را بسیار شنیدهاید که همگان میگویند: «از مرگ دفعی سختتر است». بنابراین، بدترین عذاب، همان عذاب تدریجی است، یعنی انسان با اراده و اختیار خودش، گام به گام، در مسیر گمراهی و بدبختی در دنیا و آخرت گام بردارد و خودش هم نفهمد که به کدام سو میرود و به چه عقوبتهایی دچار میشود:
« فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ » (القلم، 44)
ترجمه: اکنون مرا با آنها که این سخن را تکذیب میکنند واگذار! ما آنان را از آنجا که نمیدانند به تدریج به سوی عذاب پیش میبریم.
چهار نکتهی مهم:
نکتهی اول: دنیا، قیامت و معاد نیست که انسانها به محض آن که مرتکب گناهی شدند، معذب گردند؛ که اگر چنین بود، اولاً دیگر جنبدهای روی زمین باقی نمیماند، و ثانیاً دیگر هیچ فرصتی برای هوشیاری، بیداری، استغفار و توبه باقی نمیماند.
« وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا » (فاطر، 45)
ترجمه: اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام دادهاند مجازات کند، جنبندهای را بر پشت زمین باقی نخواهد گذاشت! ولی (به لطفش) آنها را تا سرآمد معیّنی تأخیر میاندازد (و مهلت اصلاح میدهد) امّا هنگامی که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضای عملش جزا میدهد) او نسبت به بندگانش بیناست (و از اعمال و نیّات همه آگاه است)!
نکتهی دوم: اگر چه بر اساس نظام علیّ و معلولی، هر کاری نتایج خودش را در بر دارد، اما بر اساس همین نظام و مقدرات (اندازهها)، وقوع هر نتیجه نیز زمانی دارد. چنان که در آیه فوق به « أَجَلٍ مُسَمًّى » تصریح نموده است.
در آیات بسیاری فرمود که برخی از ناباوران، در عذاب تعجیل دارند و مرتب (و با تمسخر) میپرسند: «پس آن عذاب الهی که میگفتید چه شد؟»، اما بدانند که به وقتش میرسد و مکرر بیان شده که اگر نظام علیمانه، حکیمانه و رحیمانه حاکم نبود، اگر نظام علت و معلول حاکم نبود، اگر نظام مقدرات حاکم نبود، به محض گناه، قضاوت حق تعالی و عذابش (قضا) نیز میرسید.
« وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ » (الشّوری، 14)
ترجمه: آنان پراکنده نشدند مگر بعد از آنکه علم و آگاهی به سراغشان آمد؛ و این تفرقه جویی بخاطر انحراف از حق (و عداوت و حسد) بود؛ و اگر فرمانی از سوی پروردگارت صادر نشده بود که تا سرآمد معیّنی (زنده و آزاد) باشند، در میان آنها داوری میشد؛ و کسانی که بعد از آنها وارثان کتاب شدند نسبت به آن در شک و تردیدند، شکی همراه با بدبینی!
نکتهی سوم: مسلمانی به اسم و ثبت در شناسنامه نیست؛ خداوند متعال نیز مردمان را بر اساس رنگ، زبان و ملیت، تقسیم نمیکند، بلکه ملاک تقواست.
بنابراین، اگر مردمانی که اسماً مسلمان هستند، ولایت طاغوت را گردن نهند – دشمنان اسلام و مسلمین را از مسلمانان بهتر و حتی مقربتر بدانند – به جای ایمان و عمل صالح، رشد و فلاح خودشان را در تبعیت و تقلید از آنان ببینند – جاهل و بیبصیرت باشند ...، و بالتبع مرتکب گناهانی چون ربا، زنا و اقسام گناهان فردی و اجتماعی دیگر – که همگی از مصادیق ظلم میباشند – گردند، به انواع و اقسام عقوبتهای دنیوی و اخروی آن نیز دچار میشوند. حال خواه خسارت جانی و مالی دیدن از بلاهای طبیعی باشد، خواهی افتادن به گمراهی، انحراف تدریجی و هلاکت نهایی باشد.
نکتهی چهارم: برخی اصرار دارند که به هر بهانهای بگویند: کفار بسیار بهتر از مؤمنان هستند! به در قرآن کریم، چندین بار به این نوع از بینش و نیز مواضع، اشاره شده است، از جمله آیهی زیر که علت این نوع موضعگیر و قضاوت غلط را همان وابستگی به جبت و طاغوت بیان میدارد.
« أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَؤُلَاءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا » (النساء، 51)
ترجمه: آیا ندیدی کسانی را که بهرهای از کتاب (خدا) به آنان داده شده، (با این حال)، به «جبت» و «طاغوت» ایمان میآورند، و درباره کافران میگویند: «آنها، از کسانی که ایمان آوردهاند، هدایت یافتهترند»؟!
مرتبط:
●- امریکا - طوفان و سیل در چند ایالت - دسامبر 2015 / عکس 27
●- سیل فرانسه 2016 - نزدیک به 1/5 تریلیون یورو خسارت + 30 عکس
●- سیل آلمان – ژوئن 2016 + 23 عکس
●- ژاپن – جوسو / سیل 100 هزار آواره – 2015 سپتامبر + 27 عکس
مشارکت و همافزایی (سؤال و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
●- چرا عذاب خدا برای امریکا و اروپایی که کلکسیونی از گناهان میباشد، نازل نمیشود، اما برای ما که 38 سال است انقلاب کردیم، نازل میشود؟!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8414.html
- تعداد بازدید : 4223
- 24 بهمن 1395
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون