پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اگر مقصود فقط زیارت قبور انبیای قبل میباشد، معلوم است که اکثر آنان در مناطق دوردستی چون فلسطین، ایران و عراق مدفون بودند. اما اگر قبوری نزدیک بودند، زیارت آنها نیز انجام میشد. مانند کل مناسک حج، که در واقع تکرار و تأسی به حضرت ابراهیم علیه السلام میباشد و حتی دو رکعت نماز، پشت مقام ابراهیم علیه السلام، از واجبات این مناسک میباشد، و یا در حجر اسماعیل، نزدیک به هفتاد نبی مدفون شدهاند که به هنگام طواف کعبه، حجر داخل طواف قرار گرفته و طواف میشود.
اما اگر مقصود به طور کلی "زیارت قبور" توسط ایشان میباشد که حالا بدین صورت مطرح شده است، باید گفت که ایشان مکرر به زیارت قبور مؤمنان میرفتند و به دیگران نیز چنین زیارتهایی را توصیه میکردند. بنابر اقوالی، ایشان در مدینه، هر شب به زیارت اهل قبور میرفتند.
بله، در زمان جاهلیت، قبور بزرگان کفر، به عنوان یک عبادت مشرکانه انجام میشد و از آن نهی گردید، اما پس از اسلام، زیارت قبور مسلمانان و مؤمنان، تقدیم خیرات و مبرات مادی و معنوی برای آنان و حتی دعا بر سر قبور والدین یا مقربین، بسیار سفارش شده است.
●- منع زیارت قبور، دیکتهی وهابیت فراماسون میباشد، چنان که در گذشته و اکنون نیز قبور شخصیتها را تخریب کرده و میکنند و حتی تاریخ کشور خود را محو میکنند! اما زیارت اهل قبور توسط ایشان و توصیه به این زیارات، در منابع اهل سنت نیز بسیار میباشد. به عنوان مثال:
«أنَّ رَسُولَ اللَّهِ رَخَّصَ في زِيارَةِ الْقُبُورِ» (سنن ابن ماجه 1 :113)
ترجمه: پيامبر خدا بر زيارت قبور اجازه داد.
●- اهل سنت، حتی احادیث بسیاری را در باب زیارت اهل قبور نقل کردهاند:
« کُنْتُ نَهَيْتُکُمْ عَنْ زِيارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوا، فَاِنَّها تُزَهِّدُ فِي الدُّنْيا وَتُذَکِّرُ الآخِرَةَ » (سنن ترمذی 3 :274)
ترجمه: من شما را از زيارت قبور نهی کرده بودم، از اين به بعد زيارت کنيد؛ زيرا زيارت قبور، شما را نسبت به دنيا بیاعتنا میسازد و آخرت را به ياد میآورد.
●- در احاديث وارد شده که پيامبر با چه جملههايی به زيارت قبور میپرداخت، مانند:«السَّلامُ عَلَيْکُم دارَ قَوْمٍ مُؤمنينَ وإنّا واِيَّاکُمْ مُتواعِدونَ غَداً ومُواکِلُونَ، واِنَّا اِنْ شاءاللَّهُ بِکُم لاحِقُونَ، أللّهمَّ اغْفِر لأِهْلِ بقيع الغَرْقَدِ» (سنن نسایی 4 :76)
●- از حديث عايشه استفاده مثشود که هرگاه آخر شب فرا مثرسيد، پيامبر به سوث بقيع میرفت و میگفت: «السَّلامُ عَلَيْکُمْ دارقَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَاَتاکُمْ ما تُوعَدُونَ، غَداً مُؤَجِّلُونَ، وَاِنَّا اِنْ شاءَاللَّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأهْلِ بَقِيعِ الْغَرْقَدِ» (صحیح مسلم 3 : 63)
مرتبط:
اهل سنت در مورد زیارت حرمها، اهل قبور و یا کارهایی مانند بوسیدن و دست کشیدن، اشکالات بسیاری بر ما وارد میکنند و مدعی هستند که شرک است! مباحث را میدانم، اما مستنداتی از احکام اهل سنّت لازم دارم. (15 تیر 1392)
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه زیارت