کافر به بهشت نمی‌رود. فردی رو فرض كنید كه به پروردگار و دین و غیره اعتقادی نداره اما در طول عمر خودش كار‌های نیكوی بسیار زیادی انجام داده و بیشتر از برخی مومنان نیز كار صالح انجام داده باشه. حكم این فرد چیه؟ خدای متعال معنای كامل عدالت و حقه.

سوالات و شبهات

چرا خدا به بندگانش حق انتخاب نداد؟ حق انتخاب در عبادت و انتخاب در نحوه شیوه زندگی و ده‌ها مورد دیگر که قابل بحث است؟ خدا میگه فقط یک راه دارید و باید منو عبادت کنید و مطیع من باشید و فلان و...؛ در صورتی که اگر خدا حکیم و عادل هستش می‌گفت: هر کسی که دوست داره منو عبادت کنه. خدایی که با قلدری و تهدید با بندگانش صحبت کنه و بگه هر کس منو عبادت و تعظیم نکنه تا ابد در آتش می‌سوزانم خوب این خدا نه عادله و نه حکیم... ؟ (لیسانس / تهران)
می‌گویند: در روز قیامت همه حسرت می‌خورند؛ چه گناه کاران، چه نیکو کاران که می‌گویند: کاش کارهای خوب بیشتری انجام می‌دادیم. بنابراین، انسان هر کاری در جهان انجام دهد، باز حسرت می‌خورد. آیا با این حرف عدالت خداوند زیر سوال نمی‌رود؟ چون قرار است ما در این روز فقط حسرت بخوریم. پس آیا ما افریده شده‌ایم در این روز فقط حسرت بخوریم؟! (دیپلم / تهران)
آقای جان رالز فیلسوف مشهور لیبرالیست که نظریه‌ی جدیدی را درباره "عدالت" بیان کرد، در کتاب نظریه‌ای در باب عدالت می‌گوید:"هیچ دین و الهیاتی نمی‌تواند مدافع عدالت باشد. ادیان و الهیون همواره در طول تاریخ برای تحقق عدالت در جامعه مانع ایجاد کرده‌اند. هرجا ادیان حاضر بوده‌اند، عدالت از آنجا فرار کرده است. او حتی می‌گوید: "باید خدا در از اجتماع دور کنیم". نظر شما چیست؟