«ایکس - شبهه»: تعبیر بال برای ملائک، نه تنها در نهجالبلاغه، بلکه در قرآن کریم نیز مورد استفاده قرار گرفته است:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ» (فاطر،1)
ترجمه: حمد و سپاس به آن خدائى اختصاص دارد كه آفريننده آسمانها و زمين است. (خدائى كه) فرشتگان صاحب دو، و سه، و چهار بال را رسولانى (فرستادگانی) قرار داد، خدا آن چه را كه بخواهد در آفرينش مىافزايد. به راستى كه خدا بر هر چيزى قادر مىباشد.
بدیهی است که منظور و مقصود از «بال» در این آیه و نیز کلام مولا در نهجالبلاغه، بالی مانند پرندگان نمیباشد، چرا که «ملائک» پرنده نیستند.
منظور از بال، همین استعارهای است که ما در زبان فارسی نیز به کار میبریم. مثلاً میگوییم: «انسان با دو بال ایمان و عمل صالح» رشد میکند یا می گوئیم: «دو بال عقل و علم» یا «دو بال حلم و شجاعت» و ...، بال ملائک نیز بال علم، قدرت، ایمان و ... است که فرمود خداوند هر چه بخواهد میافزاید. یعنی به هر ملکی هر قدرتی که بخواهد میدهد.
دقت شود که هر دسته از موجودات از چیزی خلق شدهاند، مثلاً آدم از خاک، جن از آتش و ملائک از نور خلق شدهاند، چنان چه روح ما نیز از نور خلق شده است. لذا ملائک، روح، عقل و ... از «مجردات» هستند. یعنی دارای ماهیتی مادی و جسمانی مثل انسان، حیوان، گیاه، جن و ... نمیباشند. لذا حرکت ملائک چون از ماده نیستند، در محدودیتهای زمانی و مکانی قرار نمیگیرد، چنان چه وقتی روح ما در عالم خواب به مشهد یا نقطهی دورتری میرود، در محدودیت زمان نیست و هم چنین است حرکت عقل یا فکر. یا حرکت روح وقتی از قالب بدن جدا میشود و وارد عالم برزخ میگردد و گاه به زمین بازگشت میکند و به خانه و خانواده سر میزند.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه