shobhe : مرحوم علامه مجلسی (ره) یکی از بزرگترین دانشمندان، فقها و علمای عالم تشیع است و به دلیل نقش او در احیای فرهنگ و معارف شیعی، بیش از دیگران هدف حملات ضد تبلیغی قرار گرفته و میگیرد.
علامه مجلسی (ره) فقط یک کتاب تقریر نموده است، بلکه کتب بسیار ارزشمندی تألیف نمودهاند که یکی از آنها «بحارالانوار» میباشد که در یکصد و چند جلد (در چاپهای مختلف) تألیف و منتشر شده است.
ایشان پس از سالیان مدید اختناق حاکم بر تشیع و شیعه، فرصت یافت تا حرکتی نموده و در احیای معارف اسلامی و فرهنگ تشیع گامی بردارد. لذا اعلام نمود تا هر کس سخنی به نقل از پیامبر اکرم (ص) یا سایر معصومین (ع) میداند، به او بیان دارد.
گام اول وی، ثبت تمامی این سخنان به نقل از راویان ذکر شده توسط گوینده بود که مجموع آن کتب «بحارالانوار» را تشکیل داد. گامی بندی تفکیک این احادیث و روایات بر اساس مبانی و اصول تشخیص صحت و سقم بود.
لازم است بدانیم که اولین اصل در تشخیص انطباق با «وحی و عقل» است. چنان چه حضرت رسول اعظم (ص) فرمود: «اگر حدیثی از من به شما نقل شد که با وحی و عقل مطابقت نداشت، نپذیرید و به سینهی دیوار بزنید».
گام بعدی مبانی مطروحه در «علم رجال» است که طبق آن حدیث صحیح و محکم از حدیث سست یا منذوب تفکیک میگردد. چه بسا ممکن است حرفی کاملاً درست و منطبق با وحی و عقل نیز باشد، اما الزاماً سخن معصوم (ع) نباشد، پس نمیتوان آن را به ایشان نسبت داد. لذا با مبانی علم رجال، پس از تفکیک درست و غلط از یک دیگر، انتساب آن به معصوم (ع) مورد بررسی قرار گرفته و معلوم میشود.
این مسئله نه فقط در حدیث و روایت، بلکه در دیگر متون نیز اتفاق میافتد. به عنوان مثال امروزه قصیدههای بسیاری به نام «خیام» بیان و منتشر میگردد. شاید اشعار بسیار زیبا و با وزن و قافیه و آهنگ سرودههای خیام نیز باشد، اما دلیل نمیشود که همه را بتوان به او نسبت داد. لذا محققین (چون آیتالله شهید مطهری) با بررسی مستندات بیان داشتند که از خیام معروف که «حکیم عمر خیام» نام دارد، بیش از 14 قصیده باقی نمانده است و سایر قصیدههایی که به او منسوب میگردد، متعلق به شخصی به نام «علی خیام» میباشد.
در هر حال مرحوم علامهی مجلسی (ره)، پس از جمعآوری کلیه احادیث منقول در بحار الانوار، به تفکیک آنها بر اساس «صحت و سقم» از یک سو و انتساب به معصوم (ع) از سوی دیگر پرداخت و بخشی را نیز به انجام رساند که دار فانی را وداع گفت. رحمةالله علیه.
پس از او سایر علما راه را ادامه دادند و هنوز هم میدهند. و با تحقیقات جامع بر اساس اصول و مبانی علم رجال و مستندات، تمامی احادیث منقول تفکیک شده و احادیث محکم و صحیح آنها مشخص شده است.
این ضد تبلیغ علیه علامهی مجلسی (ره) و بحارالانوار به خاطر این است که مخاطب نسبت به ایشان و هر چه که به نقل از ایشان است، مردد گردد و قبول نکند، تا بدینوسیله نشر فرهنگ اسلام ناب تضعیف گردد. در حالی که نقل روایات و احادیث به سند «بحارالانوار» که توسط علما، دانشمندان و نویسندگان اسلامشناس بیان میگردد، همه اشاره به همان احادیث تفکیک و شناخته شده است.
در مورد احادیث یا روایات مربوط به جامعهی زنان نیز خطاهای عمدی و سهوی و نیز ضد تبلیغهای آگاهانه و مبتنی بر غرض و سوء تعبیر و تفسیر به رأی بسیار انجام گرفته است. ولی این دلیل نمیشود که هر کس بیانی را خوشش نیامد، بگوید: لابد این صحیح نیست. بلکه باید از اهل علم و تحقیق سؤال کند و در صورت یقین به صحت آن و باقی ماندن سؤال، چند و چون را جویا گردد.
همگان میدانند که نه در گذشتهای که پسران را میکشتند و دختران را برای لذت و تولید مثل زنده نگه میداشتند، نه در دورهای که دختران را زنده به گور میکردند ... و نه در این دوره که با ادعاهای فمینیستی، بردهداری مدرن و گستردهی زنان را تداوم داده و رواج میبخشند، و نه در هیچ مکتب و دینی، «زن» از تعریف، جایگاه و حقوق تبیین شده در اسلام ناب برخوردار نمیباشد.
کلمات کلیدی:
گوناگون