ایکس – شبهه : «فی سبیلالله»، اشاره و تأکید به هدف دارد، چرا که انسان میتواند کار واحدی را به اهداف متفاوت انجام دهد. مثل این که میتواند برای خدا و یا برای ریا و یا از روی عادت و یا برای کاسبی و ...، اقامه نماز کرده و یا قرآن تلاوت نماید. همین طور میتواند برای ریا، برای هوای نفس، برای جاسوسی، برای غنیمت و یا هر هدف دیگر به جهاد یا جنگ بپردازد و خداوند متعال به انسان تعلیم میدهد که کار فقط «برای خدا» اهمیت و ارزش دارد، وگرنه «حبط» میشود. یعنی از بین میرود و نتیجهی مطلوبی نداده و امیدی را برآورده نمینماید و موجب کمال نمیگردد.
آدمی به هر هدفی و برای هر کسی کاری کند، به همان نتیجه رسیده و اجرش را از همان کس باید مطالبه کند و میگیرد. لذا خدا میفرماید من کاری را میخرم که برای من باشد و نه برای دیگران یا اهداف دیگر. چرا که همه چیز به جز او فانی است و هر هدفی به جز او در شأن انسان نیست و شرکت به اوست. و این درس خلوص بندگی است:
«وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (الأعراف، 147)
ترجمه: و كسانى كه آيههاى ما و ديدار آخرت را دروغ شمردهاند اعمالشان تباه است، مگر جز در مقابل اعمالى كه مىكردهاند پاداشى به ايشان مىدهند؟
اما در مورد «نیاز» دقت شود که خداوند «غنی» است، او هستی و کمال محض است. چنان چه فرمود: «وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَة» - یا فرمود: « َ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد»، لذا نه تنها به جهاد ما، بلکه به هیچ یک از امر و نهیهایی که نموده، خودش نیازی ندارد. بلکه نیازهای ما [انسان] را جهت رشد و تعالی بر شمرده و چه باید کردها و چه نباید کردها جهت حصول نتیجه را بیان نموده است.
به عنوان مثال (البته مثال برای خدا همیشه ناقص است)، آیا پدر و مادری که راه سعادت را به اولاد میآموزند، نیازی به سعادت او دارند؟ آیا معلم به علم دانشآموز محتاج است؟
کلمات کلیدی:
جنگ و جهاد