x-shobhe : غریزه و شهوت جنسی یک از قویترین غرایز بشر است و رابطهی جنسی (زناشویی) از اساسیترین روابط بین زن و مرد است که شاید بتوان اظهار داشت، کمترین اثر آن ارضای غریزه جنسی میباشد و آثار دیگر آن در روح، روان، ساختار شخصیت اخلاقی، امنیتی، تربیتی و ... فرد و جامعه، به مراتب بیشتر و نقشآفرینتر است.
حال مگر میشود در حالی که سادهترین امور زندگی فردی و اجتماعی (اگر چه بازی با کودک یا ورزش حرفهای باشد) نیاز به تعلیم و تربیت و آگاهی دارد، روابط جنسی چنین نیازی نداشته باشد؟! و مگر میشود اسلامی که برای هدایت و تکامل انسان، از قبل از انعقاد نطفهی او تا پس از مرگش برنامهریزی نموده و برای سادهترین رفتارهای شخصی مثل چگونه خوردن یا خوابیدن تا سنگینترین روابط اجتماعی مثل برقراری عدالت و قضا و تا لقاءالله «باید و نباید»هایی را تبیین و ابلاغ نموده، در این مورد سکوت کرده باشد؟! چه رسد به این که برای بیان، تعلیم و شنیدن و آموزش منعی قرار داده باشد.
روابط زناشویی (یا روابط جنسی)، یکی از مهمترین و بنیادیترین مسائل در تحکیم اولین کانون اجتماعی بشر، یعنی خانواده است. و ریشهی بسیاری از اختلافات، طلاقها یا ناهنجاریهای رفتاری بین زن و شوهر یا حتی فرزندان و انحطاطهای اخلاقی در فرد، خانواده و جامعه، به خاطر همین بیاطلاعی یا اطلاعات غلط و رفتارهای نادرست و مضرّ است. لذا اسلام عزیز نه تنها منعی در تعلیم و تعلّم مسائل زناشویی قرار نداده، بلکه به آن اصرار و تأکید نیز دارد و فرمایشات فراوان معصومین (ع) که رسالت هدایت و رشد بشر را بر عهده گرفتهاند، خود بیانگر اهمیت موضوع میباشد. منتهی باید دقت داشت که رعایت ادب، تربیت، حیا، عدم زمینهسازی برای تحریک و نزدیکی به خطا و گناه، حفظ حرمتها و شئون اخلاقی، در هر موضوعی به ویژه تعلیم و تربیت روابط جنسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر و سبب تأثیر مثبت میباشد.
چند حدیث تعلیمی و تربیتی از کلام گهربار معصومین (ع) که مبین اهمیت بخشیدن اسلام به مسائل جنسی و زناشویی میباشد، ایفاد میگردد:
پیامبر اکرم(ص)، وسایل، ج 14، ص112 "
آقایان!مطابق میل خانمتان لباس بپوشید، در خانه نیز آراسته و دل ربا باشید، هوش و حواس همسرتان را ماهرانه به خود جلب کنید، با این کار غدد جنسی او را نسبت به خود فعال کرده و عفت او را نسبت به دیگران فزونی میبخشید.
پیامبر اکرم(ص)، وسائل الشیعة، ج 12، ص 17 "
خانمها! شرم و حیا صفت پسندیده و نیکوی شماست، اما حیا از شوهر ناپسند و بیجاست. بهترین شما کسی است که چون با شوهر خلوت کند، لباس حیا از خود بیفکند و چون لباس بپوشد، جامهی شرم و حیا را نیز بپوشد و زیباییها و دل رباییهای خود را به دیگران عرضه مدارد.
پیامبر اکرم (ص)،همان ج14 ص188 "
زنان به قدر کافی از عادت ماهیانه رنج می برند. روا نیست با آمیزش در این دوران به رنج آنها بیفزاییم. این عمل علاوه بر حرمت شرعی، غیر اخلاقی و غیر بهداشتی نیز میباشد، در این اوقات میتوان از دیگر اعضا بهره برد.
امام صادق(ع)، وسائل الشیعة،ص14 "
شب هنگام که پردهها فرو میافتد، خواب بر پلکها چیره میشود، بر هیچ بانویی روا نیست که بخوابد، مگر آن که خویشتن را به آغوش شوهر بسپارد. باید لباس از تن به در آرید، کنار شوهر بیارامید و پوست بدن خویش به بدن شوهر بچسبانید. این چنین خود را به شوهر عرضه داشتهاید .
پیامبر اکرم(ص)، همان، ص112 "
دنیا و خوشیهای آن برای شما آفریده شده است . لذیذترین چیزها در این دنیا آمیزش با همسر است. چنان که لذت بخش ترین کاردر باغ بهشت نیز همین است.
توضیح: انسان در دنیا جسم و روح دارد و از لذائذ جسمانی و روحانی برخوردار میگردد و در بهشت نیز چنین است.
امام صادق(ع)، کافی، ج5،ص321 "
چه لذتی بالاتر و چشم نواز تر از دیدن بدن عریان همسر است. قبل از هم خوابگی خود را از شوهرتان دریغ مدارید، بگذارید شوهرتان شما را ببوید و ببوسد.
پیامبر اکرم(ص)، کافی ج 5 ص 508 "
هنگام در آمیختن با همسر خویش، یکدیگر را ببویید، ببوسید، عشق بازی کنید و با سخنان محبت آمیز، عشق را به او پیشکش کنید .
امام علی(ع) وسائل الشیعه ج14، ص83، امام صادق (ع) کافی ج5،ص497 "
آمیزش مکن مگر اینکه با همسرت بسیار بازی کنی و سینههایش را آرام بفشاری. چون چنین کنی آمادگی لازم را برای در آمیختن پیدا میکند .در این حالت، شهوت از صورت و چشمان او نمایان میشود و از تو همان میطلبد که تو از وی میخواهی .
امام رضا(ع)، سفینه البحار، ج1،باب الجمع "
هیچ گاه با شکم سیر با همسر خود هم بستر نشوید این کار موجب بیماری و چه بسا موجب مرگ خواهد شد.
امام صادق (ع)، وسائل الشیعه ج14،ص191 "
چون شب از سفر بر میگردی،خستگی راه آرامش از تو میستاند. بهتر است آمیزش با همسرت را تا صبح به تاخیر اندازی.
امام صادق (ع)، وسائل الشیعه ج14، ص93 "
سفر با شریک زندگی، آرام ساز و غم زداست. سفر خستگی و اضطراب نیز دارد. در سفر گاه همه چیز برایت مهیا نیست. گاه شرایط سفر شرایطی غیر عادیست، بهتر است در این شرایط غیر عادی از هم خوابگی با یار زندگیت بپرهیزی.
امام محمد باقر (ع)، همان ج15، ص106 "
در حال جنابت، به قصد بچهدار شدن، با همسرت هم آغوش مگرد، بهتر است غسل کنی، اندکی آرام گیری، پاک و طاهر شوی و سپس . . . اگر چنین نکردی و فرزندی مجنون و کم عقل نصیبت شد، کس دیگری جز خود را نکوهش مکن.
پیامبر اکرم(ص)، همان، ج1،ص99 "
اندیشه آدمی به هر جا روان است . در اندیشه ی دیگری بودن نا میمون است .در این هنگام با شهوت زن دیگر نباید با زن خود هم بستر شوی.
"پیامبر اکرم(ص)، همان ص120 "
شیطان خودش خواسته که در فرزندان آدم شریک شود و این مایهی بسی نگرانی است، نگران مباشید! هنگام آمیزش با ذکر (بسم الله الرحمن الرحیم) خدا را یاد کنید و از شر شیطان به خالق نیکیها پناه ببرید اگر چنین نکنید ممکن است فرزندتان محبت اهل بیت(ع) را در دل نداشته باشد.
امام علی (ع)،همان، ص 96 "
وقتی به قصد آمیزش کنار یکدیگر آرمیدید، دو دستمال تمیز و پاک در کنار خود قرار دهید، هر کدام از دستمال جدا گانه استفاده کنید.
پیامبر اکرم(ص)، همان ص188 "
هنگامی که به اوج لذت جنسی نزدیک شدهاید، حتی الامکان از ریختن نطفهی خود به بیرون خود داری مکنید، بگذارید غدد جنسی آزادانه به تخلیه بپردازند، خودداری از تخلیهی نطفه، موجب سنگ مثانه خواهد شد.
امام رضا (ع)، سفینه البحار،ج1،باب الجمع "
پس از آمیزش یکباره بلند مشوید و ننشینید، بلکه ابتدا به طرف راست بچرخید و اندکی بعد برای ادرار ولو اندک برخیزید، پس از آن برای رسیدن به تعادل وآرامش غسل کنید، با رعایت این آداب از سنگ مثانه در امان خواهید ماند.
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام ازدواج