س – در خصوص آیه «عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ - گستاخ [و] گذشته از آن زنازاده است»، شبهات بسیاری مطرح میکنند و میگویند در هر ترجمه و تفسیری نیز به یک معنا آمده است و این خدا به بندهاش تهمت زده است و...؟
ایکس – شبهه: یکی از روشهای جدید هجمه سنگین تبلیغاتی علیه اسلام و قرآن این است که هر از چند گاهی یک آیه را مطرح میکنند و با ترجمه و تفسیر به رأی خود بر آن میتازند. چرا که می دانند اولاً همه مخاطبان شان قرآن نمیخوانند، و یا اگر بخوانند نیز به دنبال پاسخ شبهه مطرح شده نمی روند، پس شبهه در ذهنشان نقش میبندد. هر چند پاسخ بسیار واضحی داشته باشد. و اگر نقش نبندد نیز جوّ نقد یا ایرادگیری به قرآن در اذهان عمومی (به ویژه جوانان) گسترش مییابد و بالتبع اعتماد را دچار خدشه مینماید.
در متن این شبهه با ذکر نمونه، چندین معنای متفاوت از آیه را بیان نموده و نتیجه گرفتهاند که با توجه به معانی متفاوت، هنوز اعتقاد دارند که کلام خداست و آن هم خدایی که به بندهای بهتان زنازادگی میزند؟!
– وقتی کسی با پیش داوری، بغض و قصد و غرض سوء قبلی و هدفدار با هر موضوعی و از جمله قرآن مواجه نماید، قبل از هر چیز دچار نوعی «مقاومت ادراکی» خودآگاه و حتی ناخودآگاه نیز میشود که راه فهم او را میبندد.
این آیه و شبهات مربوط به آن نه این که فقط برای شما (کاربر گرامی یا برخی دوستان) مطرح شده باشد، بلکه آن را در بسیاری از سایتها و وبلاگهای که مأموریت اسلام زدایی را بر دوش دارند طرح نمودهاند. لذا دقت نمایید که در این گونه موارد، شناخت و فهم شأن نزول، تفسیر و هدف طرح شبهه، بسیار مهم تر از شناخت شأن نزول و ترجمه یا تفسیر خود آیه است.
اما پاسخ:
الف – گفتهاند که برای «عُتُلٍّ» و «زَنِيمٍ» معانی متفاوتی آورده شده است، چون: درشتخو. سنگين دل. سخت روی، بسيار بازدارنده از نيکی ...! و گمان کردهاند که دیگر ضد و نقیض بسیار مهم را کشف کردهاند.
در هر ادبیاتی، چه عربی، چه فارسی، چه انگلیسی و ...، واژگانی وجود دارد که برای مفهوم آنها واژگان مشابه دیگری نیز وجود دارد و هر کس به تناسب ادبیات و ذوق خود می تواند از واژه ای استفاده کند. مثلاً اگر در فارسی بگوییم: او مرد پرهیزکاری است، یا بگوییم: او مرد درستکاری است – و یا بگوییم: آن بچه شلوغ است، یا بگوییم: بازیگوش است، یا حتی بنا بر اصطلاح غلط ولی رایج بگوییم: بچه شیطونی است، همه یک مفهوم را به شنونده منتقل مینماید.
هم چنین اگر گفتیم کسی بداخلاق، تندخو، بددهن، درشتخو، مناع خیر و ... می باشد، همه یک معنا و مفهوم را منتقل می نماید. همین طور است اگر گفته شود: او زنا زاده است، او بیتبار است، او بیدودمان است، او بیاصل و نسب معلوم است، او ناکَس است و ... نیز همه یک مفهوم را منتقل میکند. پس هیچ تفاوتی دیده نشد، چه رسد به تناقض که بخواهد ایجاد اعوجاج در فهم نیز بنماید.
ب – قیافه اخلاقی به خود گرفتهاند که این خدا چرا به کسی تهمت زنازادگی زده است؟ حال آن که واقعیت این است که پشت ماسک اخلاق پنهان شدهاند تا اعوجاج را بهتر القا کنند.
اولاً: اگر خدایی که خالق است بفرماید کسی زنازاده است، لابد زنازاده است و با شعار و ضدتبلیغ و جوّسازی حلالزاده نمیشود.
ثانیاً: آیات را مثله کردهاند. از وسط یک فراز ،یک جمله را می خوانند و ترجمه و تفسیر به رأی میکنند و سپس به ترجمه و تفسیر خود حمله میکنند!
مثل معروفی است که از کسی پرسیدند: چرا نماز نمیخوانی؟ گفت: به حکم آیه قرآن و آن هم آیهای خطاب به مؤمنین! پرسیدند: کدام آیه؟! گفت: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ» یعنی: ای مؤمنین به نماز نزدیک نشوید. و دیگر بقیه آیه «وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ» را نخوانده بود که یعنی: «هنگامی که مست هستید، تا بدانید چه میگویید.» (النساء، 43)
در این فراز سوره که با واژه «فَلَا تُطِعِ – پس تبعیت نکن» از آیه 8 به بعد آغاز شده و در آیه 10 نیز تأکید مؤکد شده، فرموده است که از: دروغگو – معاملهگری که برای سازش و نرمی - از تو سازش با اهداف خودش را میخواهند – انسان فرومایهای که مرتب برای القای دروغ خود قسم میخورد – از خبر چین و عیبجو – از مانع خیر و نیز گناه پیشه – از گستاخ، زشتخو، بددهن و گذشته از همه اینها ناکَس بی اصل و نسب «اطاعت نکن» آن هم به صرف این که صاحب پول، ثروت یا ایل و تبار (طرفدار) است.
آیا این سفارش، عین فرمان عقل و شعور نیست؟ عین فرمان اخلاق نیست؟ لازمه حفظ ماندن از انحراف و نیز هدایت، رشد و کمال نیست؟
آیات مربوطه و موضوع بحث:
اگر (نه تفسیر) بلکه همین ظاهر آیه را یک بار با دقت تلاوت نماییم، بیشتر متوجه میشویم که چه کسانی و چرا با این آیه دشمناند و سعی دارند افکار مؤمنین را نسبت به آن مشوش و شبههناک کنند؟ آیا غیر از این است که همه انحرافات عموم مردم، به خاطر تبعیت و اطاعت از فاسقین و فاسدینی است که صاحب زر و زور و تزویر هستند؟!
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
پروردگارت خود بهتر مىداند چه كسى از راه او منحرف شده و [نیز] او به راه يافتگان داناتر است.
فَلَا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ
پس از دروغزنان (تکذیب کنندگان حق و نیز گویندگان تهمت و دروغ) فرمان مبر
وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ
[آنان که] دوست دارند كه نرمى كنى تا نرمى نمايند
وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَّهِينٍ
و از هر قسم خورنده فرومايهاى (نیز) فرمان مبر
هَمَّازٍ مَّشَّاء بِنَمِيمٍ
[كه] عيبجوست و براى خبرچينى گام برمىدارد
مَنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ
(از) مانع خير متجاوز گناه پيشه (نیز فرمان مبر)
عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ
(از) گستاخ [و] گذشته از آن زنازاده (نیز فرمان مبر)
أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ
به صرف اين كه مالدار و پسردار است (از متاع دنیا برخوردار است)
انصافاً که باید اذعان و اقرار کرد «صدق الله العلی العظیم».
جدید:
یادداشت سردبیر - چند نکته ضروری و قابل توجه برای کاربران گرامی
- تعداد بازدید : 8890
- 12 آذر 1391
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: قرآن
نظرات کاربران
سلام توضیح داده شده قانع کننده نبود
سایت - نظر جنابعالی نیز هیچ قانع کننده نبود، چرا که هیچ نقدی در آن وجود نداشت و فقط تخطئه بود! اگر شما قانع نشدید، دلیل نمیشود که مطلب قانع کننده نباشد؛ شاید شما دیر قانع می شوید یا اصلاً قانع نمی شوید و یا نمی خواهید بشوید، اما خود را ملاک می گیرید و می فرمایید: «توضیح قانع کننده نبود»!