x-shobhe: چنین روایتی وجود ندارد. لذا گویندگان و کسانی که بر این باورند، یا روایت را درست نخوانده و نفهمیدهاند و یا با قصد و غرض سعی در ایجاد انحراف در باورها و عملکرد شیعیان دارند.
مسئلهی غیبت امام زمان (عج) و سپس ظهور، قیام و متعاقباً حکومت ایشان، ارادهی الهی مبنی بر استقرار عدل و داد در زمین است. یعنی بنا نیست که به رغم گسیل انبیاء، اوصیاء و اولیای الهی، مردم تا آخر در شرک، جهل و ظلم بمانند، بعد به ناگهان جهان برچیده و قیامت برپا شود. بلکه ارادهی خداوند از گسیل انبیاء و هدایت انسان حتماً محقق میگردد. چنان چه میفرماید:
«وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ» (القصص - 5)
ترجمه: و ما اراده کردیم بر آنان كه در زمين ضعيف شمرده شدند منت نهاده، ايشان را پيشوايان (امامان) خلق و وارث ديگران قرار دهيم.
پس، اگر ظهور حق مستلزم ازدیاد و فراگیری فساد در زمین بود، خداوند عالم [العیاذ بالله] امر به فساد میکرد تا ارادهاش محقق گردد و اگر ازدیاد عدل و ایمان مانع از ظهور بود، خداوند امر به اسلام، ایمان، تقوا و پرهیز از شرک و گناه نمیفرمود! لذا این سخن و برداشت کاملاً ناصحیح و ناصواب است. بلکه روایت چنین است:
«یملاء الارض قسطاً و عدلا کما ملئت ظلماً و جوراً»
ترجمه: او زمین را مملو از قسط و عدل مینماید، هم چنان که مملو از ظلم و جور شده است.
ظلم، جور، فساد و تباهی همیشه در زمین بوده و هست. حتی در زمان رسولالله (ص) نیز عدل فراگیر نشد. در زمان ایشان جمع کسانی که اسلام آوردند از هفت میلیون نفر تجاوز ننمود، مضاف بر این که اغلب آنها به محض رحلت آن حضرت، از دین برگشتند. و از زمانی که ایشان چشم از جهان مادی فرو بستند، ظلم و فساد حتی در بلاد اسلامی و میان مسلمین گسترش یافت. چنان چه دختر گرامیاش حضرت فاطمهی زهراء علیهاالسلام و یازده امام معصوم (ع) دیگر به مکر و به دست همین مدعیان مسلمانی به شهادت رسیدند و خلفای جور به نام اسلام بر مردم حکومت کردند.
پس، ظلم و جور همیشه فراگیر بوده است و ایشان وقتی ظهور مینمایند، جهان را پر از عدل و قسط میکنند، هم چنان که پر از ظلم و جور شده است [نه این که در آینده میشود].
دقت شود که روایت فوق، بیان و تشریح هدف و چگونگی عملکرد ایشان پس از ظهور است و نه یکی از شروط و علائم ظهور. لذا آنان که فراگیری ظلم، جور و فساد را علامت و شرط ظهور میدانند، (چنان چه بیان شد) یا جاهل هستند و یا مغرض.
کلمات کلیدی:
گوناگون