ایکس – شبهه/یادداشت سردبیر: دیگر زمان زیادی به انتخابات نمانده است. فرصت ثبت نام به پایان رسیده و فقط منتظر فهرست شورای نگهبان هستیم.
انتظارها، امیدها، دغدغهها و نگرانیهای ما مردم، معمولاً با احزاب، جریانها و نامزدهای انتخاباتی متفاوت است. چرا که آنان در هر حال برای تصاحب قدرت رقابت میکنند و حفظ ایمان و خلوص در چنین میدانی بسیار سخت است. لذا مقام معظم رهبری میفرمایند:
«كسانى سر كار بيايند كه مصداق: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا - محققاً كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند... (الاحقف، 13)» باشند؛ اهل استقامت، اهل ايستادگى باشند؛ زرهى پولادين از ياد خدا و از توكل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد ميدان شوند.»
پس شاخصه اول آن است که بگویند «رَبُّنَا اللَّهُ»؛ و این نکته بسیار مهمی است. چرا که بسیاری خداوند متعال را قبول دارند، اما در عمل دچار «ربّ»های دیگر هم میشوند. گمان میکنند که ربوبیت [صاحب اختیاری و تربیت امورشان] با زر، زور و تزویر است و یا احتمالاً با تکیه به قدرتهای خارجی یا حتی گاهی لبخندی به دشمن! اینها همه اهل «أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ» هستند و اختیار امورشان را به ربّالنوعهای گوناگون سپردهاند.
اما نکته مهم بعدی «ثُمَّ اسْتَقَامُوا» است، یعنی پس از آن که نزد خودشان، نزد عقل و ایمانشان و نزد اذهان عمومی اذعان داشتند که «رَبُّنَا اللَّهُ»، در این امر استقامت هم داشته باشند، چرا که قدرت و جذبههای آن بسیار فریبنده است و ممکن است خیلی زود، با دیدن چندتا رأی، دو تجمع در استقبال، چند کف و سوت، یا دستیابی به اریکهی قدرت و ثروت، یا تهدیدها و نگرانی از کوتاهی مدت و ... متزلزل شده و به ربالنوعهای درونی و بیروی برگردند و به بندگی آنها بپردازند. لذا فرمود: «... اهل استقامت، اهل ايستادگى باشند؛ زرهى پولادين از ياد خدا و از توكل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد ميدان شوند».
اما، چه نامزدها اهل ایمان و ربُّنا الله باشند و چه برخوردار از شرکهای جلی و خفی، در هر حال برای کسب قدرت نیازمند آرای مردم هستند. لذا هر کدام برای معرفی خود و نشان دادن برتریها و توانمندیهای خود نسبت به رقبایشان، وارد عرصه رقابتهای تبلیغاتی میشوند و بدیهی است که باید بر اهداف و امیدها و هم چنین نگرانیها، دغدغهها و مشکلات ما مردم تکیه کنند تا مورد توجه قرار گیرند.
از این رو حرف و حدیث در این ایام بسیار میشود و وعده و وعید افزونتر. این فضا سبب میگردد که اذهان عمومی نیز در انتخاب فرد صالحتر مردد و دل نگران گردد و همین تردید ممکن است آنها را اسیر موج تبلیغی یا ضد تبلیغی و طعمه هوسها و اهداف دیگران نماید.
اما الحمدلله، نه تنها راه بسته نیست، بلکه خداوند متعال به برکت اعتقاد و ایمان به اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله و پایبندی به فقه و روحیه جهادی، ما را به رهبری «ولایت فقیه» که وظیفه هدایت، رهنمود و روشنگری را بر عهده دارد و همه شرایط و موقعیتها و هم چنین اهداف و تاکیتکهای دوست و دشمن را رصد میکند، مفتخر نموده است. پس اگر در انتخاب عجله نکنیم و بیتوجه به هیاهوهای تبلیغاتی و جنجالها و هم چنین هواداریهای نفسانی، برای انتخاب رئیس جمهور گام به گام پشت سر ولایت برویم، حتماً اصلح را بر میگزینیم.
ایشان مرحله به مرحله شاخصها، راهکارهای گزینش اصلح و معیارها را بیان داشته و خواهند داشت. پس خوب است ما نیز همینطور گام به گام و مرحله به مرحله پیش رویم.
مرحله اول:
معیارها:
ایشان فرمودند: «بايد معيارها را شناخت. من انشاءاللّه در آينده مطالبى عرض خواهم كرد؛ اما اجمالاً معيار اصلى اين است كه كسانى سر كار بيايند كه همّتشان بر حفظ عزت و حركت كشور در جهت هدفهاى انقلاب باشد. آنچه ما در اين سالهاى طولانى از خيرات و بركات به دست آوردهايم، به بركت هدفهاى انقلاب بوده است؛ هر جائى كه ما كم آورديم، عقب مانديم، شكست خورديم، به خاطر غفلت از هدفهاى انقلاب اسلامى و هدفهاى اسلامى بوده است.«
پس تا اینجا دو معیار مشخص در اختیار داریم که عبارتند از: «همت بر حفظ عزت کشور» - «حرکت کشور در جهت اهداف انقلاب».
اینک بر ماست که ابتدا خود را متوجه و متذکر کنیم که در محضر خدا هستیم و مسئولیت سنگینی داریم و سپس تک به تک نامزدها را با این دو معیار بسنجیم. ممکن است در همین ابتدا عدهای حذف شوند و یا دست کم مشخص شود که کدام یک بیشتر از دیگران واجد این شرایط هستند.
ملاکهای تشخیص:
مقام معظم رهبری هم چنین ملاکهای روشنی برای تشخیص ارائه میدهند. ملاکهایی چون مؤمن، انقلابی، متلزم به قانون اساسی و ولایت فقیه بودن و نیز بصیرت، کم رنگ نکردن مرزها با دشمن و ... که بسیار طبیعی و بدیهی است، هر فردی از آحاد مردم باید دارای این ویژگیها باشد، اما ما نیاز به ملاکهایی برای تشخیص فرد صالحتر هستیم.
معمولاً ما (مردم) شناخت و باور مستقیمی نداریم، لذا به دو ملاک توجه بیشتری داریم که یکی «تأیید دیگران» است و دیگری «شعارهای خودشان». لذا ایشان به هر دو مورد اشاره کرده و ملاکهای روشنی ارائه دادند:
الف – حجّت شرعی: « شوراى محترم نگهبان؛ خُب مردمانى پرهيزگار، متقى و آگاهند؛ طبق قانون تشخيصى میدهند و عدهاى به عنوان افرادى كه صالحاند، معرفى میشوند؛ من و شما بايد نگاه كنيم ببينيم در بين اين صالحها كدام صالحترند، كدام بيشتر به درد مردم میخورند، كدام بيشتر میتوانند اين بار سنگين را بر دوش بكشند و با امانتِ كامل اين راه را ادامه دهند و پيش ببرند؛ اين را بايد من و شما نگاه كنيم، ببينيم، بشناسيم. از افرادى كه ممكن است ما را هدايت كنند، راهنمائى كنند، كمك بخواهيم؛ بالاخره خودمان را به حجت شرعى برسانيم. اگر انسان بر طبق حجت شرعى كار كرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب دربيايد، باز سرفراز است، میگويد من تكليفم را عمل كردم؛ اما اگر بر طبق حجت شرعى عمل نكنيم، بعد خطا از آب دربيايد، خودمان را ملامت خواهيم كرد؛ عذرى نداريم، حجتى نداريم.»
ب – شعارها: «شعارها را نگاه كنيد، ببيند شعارهائى كه تعيين میكنند، چه جور شعارهائى است؟ گاهى بعضىها - البته اشتباه میكنند - براى جلب آراء، شعارهائى میدهند كه اين شعارها از حدود قدرت و اختياراتشان بيرون است؛ اينها را مردم هوشمند ما میتوانند بشناسند، مراقبت كنند، دقت كنند. آنچه كه براى مردم لازم است، آنچه كه فوريت بيشترى دارد، آنچه كه با واقعيات و امكانات كشور سازگار است، آنچه كه به افزايش قدرت درونى ملت مىانجامد، آنها را در شعارهايشان بگنجانند؛ اين يكى از معيارها است.»
پس اگر بدون عجله، گام به گام پشت سر ولایت حرکت کنیم، به شاخصهها معیارهایی دست خواهیم یافت که حتماً به صورت واحد به انتخاب اصلح میانجامد.
سردبیر پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات/ ایکس - شبهه
کلمات کلیدی:
یادداشت انتخاب