ایکس – شبهه: قبل از پاسخ به ساختمان و نحوهی جملهبندی سؤال دقت نمایید که بدون پاسخ نیز باورهای غلطی را القا میکند. این گونه شبهات قدیمی است، هر چند که در عصر معاصر شخصی به نام «علی سینا» دوباره سعی در طرح کردن شبهات بسیار قدیمی که ریشه در تحریف دارد نموده است و برخی سایتهای معلوم که صرفاً به ضد تبلیغ اختصاص دارند نیز آنها را دوباره مطرح میکنند. البته عیبی ندارد، ما نیز دوباره پاسخ میگوییم تا شبهه عزیزان مرتفع گردد.
شما عزیزان (به ویژه کاربر گرامی) دقت کنید که این نحوهی سؤال برای کسی است که نه تنها هیچ اعتقادی به خدا و رسول ندارد، بلکه هیچ مطالعه تاریخی و به ویژه در اسلام و سیره نبوی نیز ندارد.
حال اگر کسی اعتقاد و شناختی ندارد، برای او چه فرقی میکند که یک شخصی در 1400 سال پیش با چه کسی و چگونه ازدواج کرده است؟! چه عنادی دارد که بین دهها میلیون عرب و هزاران تن از سران فارس، روم، عرب و ...، به یکی حساس شده است و این چنین کمر به ضد تبلیغ بسته است؟! مشکلش چیست؟ مگر مدعی نیست که خدا، رسول و معادی وجود ندارد؟ پس هر کس هر کاری کرده، کرده است.
در سؤال مطرح میکند که اول با صفیه ازدواج کرده و بعد شوهر او را کشته است؟!! و نیز سؤال میشود آیا ایشان نیز شکنجه مینموده است؟! حال ما سؤال میکنیم که به نظر شما چه؟ میگوییم اهل اسلام میدانند که معصوم خطا هم نمیکند، چه رسد به ظلم یا شکنجه. غیر مسلمان دانشمند و عاقل نیز دست کم با سیره و اخلاق ایشان که زبانزد عام و خاص، مؤمن و کافر، دوست و دشمن از ابتدا تا کنون میباشد، آشنایی دارد.
*- در تمامی منابع تاریخی تشیع و تسنن، از جمله « تاريخ يعقوبی، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه فی معرفة الصحابه، ج 5، ص 490 و همچنین در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 و ...» آمده است که صفیه دختر حیی بن اخطب یهودی بود. یهودیان حتی پس از پیمان صلح و عدم جنگ با پیامبراکرم (ص) پیمان شکنی کردند و با کفار و منافقین همکاری کردند، نقض بیعت نمودند و به جنگ خیبر انجامید.
حیی بن اخطب رئیس قبیله بنی نضیر، در جنگ خیبر کشته شد و شوهرش کنانه نیز قبل از پیمان صلح کشته شده بود و خودش در جنگ خیبر به اسارت درآمد.
در تمامی اقوال تاریخی آمده است: «پیامبر به او پیشنهاد کرد که اگر مسلمان شود و خدا و رسولش را انتخاب کند او را آزاد فرماید، صفیه گفت من مسلمان شدم و خدا و رسولش را انتخاب مىکنم. پیامبر او را آزاد کرد و به همسرى برگزید و آزادى او را مهریهاش قرار داد.« (محمد بن سعد، طبقات الکبری،ترجمه،ج8،ص 124.)
المغازی واقدی، ص539 مینویسد: «ایشان در بازگشت از خیبر، و پیش از ازدواج، به صفیه فرمودند: اگر بخواهی به دین خودت باشی، تو را مجبور به ترک آن نمیکنم، ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی، تو را به همسری برگزینم.» صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را بر میگزینم».
پس حضرت (ص) ابتدا صفیه را دعوت به اسلام نمود. چون پذیرفت آزادش کرد و چون آزاد شد، به میل و رقبت خود پیشنهاد ازدواج را پذیرفت و به همسری پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله درآمد.
کلمات کلیدی:
تاریخی