جوانی به خاطر نداشتن استاد در ذکر یونیسه، اکنون دچار جنون شده است! آیا سندی دارید که این اذکار عوارض ندارد؟ (فوق دیپلم/شهر کرد)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): بدون تردید آن جوان اگر ذکر یونسیه نیز نمیگفت، از طریق دیگری و به بهانهی دیگری کارش به همینجا میرسید، چرا که مشکل او در اعصاب و روان خودش و نیز اوهام القایی به خودش و سایر کمبودها و مشکلات علمی از یک سو و روانی از سوی دیگر بوده است، نه این که در ذکر یونسیه یا ذکر دیگری عوارض سویی وجود داشته باشد.
الف - ممکن است کسی در نماز، نماز شب، تلاوت قرآن، زیارت، عشق به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و یا هر مورد دیگری دچار اوهام شود و همین «وهم و خیال» او را تا حدّ بیماریهایی چون «اسکیزو فرنی» یا مرحلهی شدیدتری چون «شیزو فرنی» پیش ببرد و در چنین حالتی حتی گمان کند که چیزهایی میبیند که دیگران نمیبینند و نام آن را «باز شدن چشم برزخی» یا هر چیز دیگری بگذارد.
طبق آمار، یک درصد مردم جهان مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، در حالی که همه مسلمان نیستند و ذکر یونسیه یا دیگر اذکار را نیز نمیگویند، تا گفته شود علت عوارض ذکر است، بلکه هر بیماری در هر محیط و فرهنگی نسبت به آن چیزهایی که در موردش حساس میباشد، دچار چنین ابتلائاتی میگردد.
سنّ این ابتلا نیز بیشتر از 15 تا 30 سالگی است و علل اصلی آن ایجاد اختلال و عملکرد طبیعی در چند سیستم بدن، مانند گردش خون، دیابت، اختلالات عصبی و روانی یا ... میباشد.
ب – اگر ما رابطهی «علت و معلول» را درست بشناسیم و درک کنیم، دیگر برای هر امری از ناحیهی خود «علت» نمیتراشیم و اجازه نمیدهیم تا یک عده نیز سوء استفاده کرده و دینداری، نماز، ذکر و ... را علت بروز ناهنجاریها بنامند تا ایجاد انحراف کنند.
بدیهی است اگر ذکر یونسیه یا هر ذکر دیگری علت بروز ابتلائات یا اختلالات یا هر گونه ناهنجاری و ناخوشایندی بود، لازم میآمد که این اختلالات و آثار سوء (معلول) در هر عامل و ذاکری بروز نماید، در حالی که چندین قرن است که همگان از این اذکار بهرههای مادی و معنوی برده و میبرند.
تردید ننمایید که اگر در اذکاری که از کلام وحی یا اهل عصمت علیهمالسلام رسیده است، کمترین اثر سوئی وجود داشت و یا مستلزم شرایط ویژهای (چون استاد یا ...) میبود، همان معلمان اصلی بیان مینمودند و این خود دلیل محکمی است.
ج – بهترین دلیل برای لازم و مفید بودن «ذکر و اذکار»، همان اوامر الهی در کلام وحی است که فرمود:
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ« (البقره، 152)
ترجمه: پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانهام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا * وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را ياد كنيد، يادى بسيار * و او را در هر صبح و شام تسبيح گوييد.
«الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد، 28)
ترجمه: همان كسانى كه ايمان آوردهاند و دلهايشان به ياد خدا آرام مىيابد آگاه باشيد كه دلها تنها به ياد خدا آرام مىيابد.
ملاحظه: همه میدانیم که «ذکر» یعنی «یاد» و یاد ابتدا در قلب است و به زبان نیز جاری میگردد. پس چون دل به یاد خدا شد، لب نیز ذاکر خدا میشود و دیگر اعضای بدن نیز در عبادات [از انجام واجبات و پرهیز از محرمات گرفته تا انجام مستحبات و پرهیز از مکروهات]، آن یاد قلبی را ظاهر میکنند. اگر یک نفر کسی را دوست داشته باشد، ابتدا در قلبش او را دوست دارد و سپس دوست داشتن را به زبان آورده و به مخاطب ابراز میکند: «دوستت دارم».
پس، ذکر صرفاً این نیست که انسان تسبیحی به دست بگیرد و شب چهار صد مرتبه ذکر یونسیه یا صد مرتبه ذکر شریف لا إله الاّ الله بگوید، اما یاد خدا نباشد و یا اصلاً نفهمد چه میکند و چه میگوید.
ذکر، از دل به لب میآید و گفتن نیز سبب تقویت آن یاد قلبی میگردد و رابطهی بین «محب و محبوب» را متقابل و تقویت مینماید. مسلماً نه تنها هیچ گاه در یاد خدا و یاد کثیر و حتی دائمی خدا، ضرری نیست، بلکه هر لحظه غفلت از او موجب ضرر، زیان و لطمات دنیوی و اخروی میگردد.
پس، به این دروغها که به علت دور کردن ما از ذکر و یاد خدا در قلب و زبان و سایر اعضا ترویج و شایعه میشود، نباید توجه نمود.
پس برای شکستن این جوّ کاذب، همه با هم بگوییم: «لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين - (اى خدا) جز تو معبودى نيست، تو (از هر عيب و نقصى) منزه و پاكى، حقّا كه من از ستمكاران بودم (زيرا عملى كه نتيجهاش نقص بهره من بود بدون توجه به جا آوردم)» و در معنای آن بیاندیشم تا اظهارمان واقعی باشد و بهرهی بیشتر از «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ - پس ما خواسته او را برآورديم و او را از اندوه (آن گرفتارى عظيم) نجات بخشيديم، و ما اين گونه مؤمنان را نجات مىدهيم (الأنبیاء، 87 و 88)« ببریم.
- تعداد بازدید : 42923
- 3 مهر 1392
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون دعا ذکر
نظرات کاربران
من از اساتید اهل فن شنیدم و ذکر یونسیه هم عوارض داره . جز در نماز غفیله نگید لطفا😑
سایت - از نظر یک عده، هر گونه علم، عقل و ذکری، عوارض دارد! حتی می گویند:«لا إله الا نگوییید، چون عوارض دارد»!