پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): این دقت را داشته باشید که هر فتوایی متوجه اصل سؤال مطروحه است و نه همه جوانب و حواشی آن و همیشه نیز نمیشود تعمیم داد.
به عنوان مثال سؤال میشود که آیا موسیقی مطلقاً حرام است؟ پاسخاش این است که خیر؟ حالا یکی بگوید: موسیقی طرب چطور؟ موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب چطور؟ موسیقی رایج کننده فرهنگ غربی چطور و ...؟ آن وقت میگویند حرام است و این حرام، به آن اشکال یا شرایط ثانوی بر میگردد. یا اگر بپرسید که رقصیدن مطلقاً حرام است؟ پاسخش این است که خیر. اما اگر بپرسید: با طرب و غنا چطور؟ مقابل نامحرم چطور؟ مناسب مجالس رقص چطور؟ با احتمال معصیت چطور و ...؟ پاسخاین است که بله حرام است. چنان چه مقام معظم رهبری، حضرت آیت خامنهای در مورد رقص میفرمایند: « اگر رقص بگونهای باشد که باعث تحریک شهوت شده ویا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهای باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامیباشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. »
و همینطور آرایشهایی چون لاک زدن، ناخن کاشتن، تاتو و ... فینفسه کار حرامی نیست، اما اگر سبب حرامی چون: ضرر، ابطال وضو و غسل و یا زینت در مقابل نامحرم و ... گردد، حرام میشود.
پس اگر سؤال شد که خالکوبی حرام است؟ جواب این است که خیر؟ خالکوبی فی نفسه حرام نیست؟ اما چنان چه سؤال شود: اگر ضرر داشته باشد – اگر نقشهای مبتذل باشد – اگر رواج فرهنگ منحط غرب و شرق و ... باشد؟ پاسخاش این است که: بله حرام است.
حال با این مقدمه به برخی از فتاوای مراجع معظم توجه نمایید:
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه جایز است. (فی نفسه، یعنی خودش ذاتاً حرام یا از افعال حرام نمیباشد)
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمىکند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کار خوبی نیست و در بعضی موارد مانند نقش زدن اسامی مقدسه مثل اسم خدا و پیغمبران و ائمه علیهم السلام حرام است. (دقت شود که حرام نبودن، با کار خوب یا عمل صالح بودن، متاوت است، لذا تأکید دارند که کار خوبی نیست، اما فی نفسه حرام نیست).
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی): اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد، و نقشی که خالکوبی می شود،مشتمل بر امر حرامی، مانند تصویر زنان نامحرم نباشد، و در عرف موجب تحقیر شخص نگردد و برای مردان، تشبّه به زنان محسوب نشود، جایز است.
توضیح: فتاوای سایر مراجع محترم نیز تفاوتی ندارد.
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام