ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: همیشه وقتی «معلومی» را اصل برای رسیدن به یک «مجهول» قرار میدهیم، باید دقت کنیم که خود معلوم ما صحیح باشد.
چه کسی گفته است که حضرت ابراهیم علیهالسلام، پس از بنا کردن کعبه معظمه، هم چنان رو به بیت المقدس عبادت میکردند؟! آیا اصلاً در آن زمان بیتالمقدسی وجود داشت؟ در هر حال به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف – قبله در هر دین و آیینی، جهت «بدن» نماز گذار است و نه جهت روح او. جهت روح همان خداوند متعال است که همه جا هست و شرق و غرب هم ندارد؛ لذا ما مسلمانان نیز که در نماز رو به کعبه میایستیم، قصد «قربة الیالله» میکنیم.
ب – کعبه مکرمه یک مسجد است و مسجد برای همه نوع عبادت پرودرگار عالم است، چنان چه بیتالمقدس نیز یک مسجد است. اما قبله فقط برای جهت بدن در عبادت نماز و نیز مناسک حج وضع شده است. یعنی فقط در عبادت نماز است که باید جهت به سمت قبله باشد و در حج مورد طواف قرار گیرد.
ج – مردم میتوانند (و بسیار هم خوب است) که هزاران مسجد در هزاران نقطه برای عبادت دیگران بنا کنند، اما قبله آن است که خداوند متعال تعیین و ابلاغ نماید، چه بیت المقدس و چه کعبه معظمه.
د – طبق روایات کعبه معظمه را حضرت ابراهیم علیهالسلام نساخته است، بلکه تعمیر یا بنا کرده است. و یا ساختار اولیه آن ویران شده و مجدداً ساخته است.
طبق آیه قرآن کریم، کعبه اولین خانه برای عبادت و جهت و نشانی خداوند برای هدایت بندگانش بوده است:
«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ» (آلعمران، 96)
ترجمه: در حقيقت نخستين خانهاى كه براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است.
دروغهای یهودیان – اسرائیلیات:
سران یهود از همان ابتدا چند خصلت ناپسند خاص داشتند که یکی از آنها «انحصار طلبی» بود و دیگری دروغگویی که در راستای همان تحقق انحصار طلبی صورت میگرفت؛ چنان چه صهیونیسم امروز نیز همین خصلتهای ناپسند را حفظ کرده است
دروغ اول راجع به حضرت ابراهیم (ع): اولین دروغ بزرگ و مسخرهی آنها این بود که گفتند حضرت ابراهیم علیهالسلام یهودی بود. بالتبع مسیحیان نیز برای آن که عقب نیافتند، گفتند: خیر، بلکه او نصرانی بود. خداوند متعال نیز در قرآن کریم میفرماید: مگر عقل ندارید که چنین محاجهی پوچی میکنید؟ مگر نمیدانید که تورات و انجیل، پس از حضرت ابراهیم علیهالسلام نازل شده است؟ یعنی دست کم زمان و تقدم و تأخر بعثت آنان را در نظر بگیرید.
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» (آلعمران، 65)
ترجمه: اى اهل كتاب چرا در باره ابراهيم محاجه مىكنيد با آنكه تورات و انجيل بعد از او نازل شده است، آيا تعقل نمىكنيد؟!
و سپس تصریح مینماید که او نه یهودی بود و نه نصرانی، بلکه موحدی مسلمان (تسلیم امر خدا) بود:
«مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (همان، 67)
ترجمه: ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى بلكه حق گرايى فرمانبردار (تسلیم) بود و از مشركان نبود.
دروغ دوم راجع به حضرت ابراهیم (ع): همین است که میگویند وی قبل یا حتی پس از تعمیر و بنای کعبه، رو به سوی بیت المقدس اقامه نماز مینمود. در حالی که حضرت ابراهیم علیهالسلام، مدتها پیش از آن که حضرت سلیمان علیهالسلام مسجد الاقصی را بسازد، میزیسته و کعبه را بنا کرده است و اصلاً در زمان ایشان بیتالمقدسی وجود نداشت که قبله قرار بگیرد یا نگیرد.
کعبه قبله عبادت (به ویژه نماز):
خداوند متعال میفرماید به حضرت ابراهیم علیهالسلام دستور دادم تا این مکان را برای عبادت مخلصانهی بندگانم در حج و نماز قرار دهد [با قید این که نماز در آیینی، قیام، رکوع و سجود داشته است]:
«وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (الحج، 26)
ترجمه: و (به ياد آر) هنگامى كه براى ابراهيم جايگاه خانه كعبه را آماده كرديم (كه پايههاى آن را روى شالودهاى كه آدم نهاده بود بالا برد و گفتيم) كه براى من (در مراسم حجّ اين خانه) چيزى را شريك قرار مده و خانه مرا براى طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع و سجده كنندگان (از پليدىهاى معنوى و ظاهرى) پاكيزه گردان.
*- هر چند بیت المقدس را نیز خداوند متعال قبله برای امت پیامبرانی قرار داد، اما در خصوص آن نفرمود « بَيْتِي – خانه من؛ یا خانهای که مخصوص عبادت خالصانهی من است».
*- هر چند که در آن زمان اصلاً بیت المقدسی ساخته نشده بود، اما چه دلیلی وجود دارد که با وجود این آیه و ساختن کعبه به امر خداوند متعال و به دست ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام و قرار دادن آن به منظور طواف و قیام و رکوع و سجود (نماز) بندگان، خودش قبله دیگری داشته باشد؟!
کلمات کلیدی:
تاریخی عبادت