یکی از برادران اهل سنّت، برای رد توسل، به آیه 3 از سوره الزمر (أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء) استناد می‌کند؟ (فوق لیسانس)

سوالات و شبهات

با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟
در قرآن کریم می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» و «قل لله الشفاعَةُ جمیعاً» (زمر44) و می‌فرماید: «من ذاالذی یشفع عنده الّا باذنه» (بقره، 255) پس اگر چنین است که هر کس تنها ثمره سعی و تلاش و عمل خویش را می‌چیند و شفاعت تنها در دست خداست و شفاعت کسی جز به اذن او پذیرفته نیست، پس چرا شیعیان مترصند هر مشکلی خواه دنیوی یا اخروی را می‌خواهند یا توسل و شفاعت ائمه [علیه السلام] حل کنند آیا این اعمال شرک در فاعلیت خدا نیست؟ (کلام / قم)
در آیه 68 سوره زمر خداوند به بحث دمیدن در صور هنگام قیامت اشاره می‌کند. خب حالا سوال بنده این است که با توجه به اینکه خداوند حکیم در قرآن به اشاراتی مختصر اما پر مغز و پر محتوا بسنده می‌کند، حکمت اینکه در اینجا خداوند به این مسئله که به نظر من (البته خودم میدونم که نظرم اشتباه است) هیچ کاربردی ندارد یا اگر دارد خیلی کم است، اشاره می‌کند؟ (جوزدان)