س 257 - در کلاس اندیشه اسلامی دانشگاه، دانشجویی مطرح کرد که لباس فعلی روحانیت و نیز حوزه علمیه به شکل فعلی، در زمان صفویه شکل گرفت. لذا می‌گویند: «ما شیعه‌ی صفوی هستیم»، لطفاً با انصاف پاسخ دهید.

سوالات و شبهات

س 486 - من علاقه به گرفتن مدرك فوق لیسانس دارم. برای گرفتن لیسانس هدف نداشتم اما بعد از حدود دوسال بیكار بودن، اقدام به ثبت نام در دانشگاه كردم و شهریه آن را پرداختم. من برای بالا رفتن سطح منزلت اجتماعی و فرار ازبیكاری، دوست دارم درسم را ادامه دهم. اگر این درس خواندن برای شغل من در آینده یا آخرت من بی‌فایده باشد، آیا من گناه كرده‌ام؟ اگر بخواهم انصراف دهم ضرر مالی می‌كنم، اما دچار عذاب وجدان هستم چون می‌دانم استعداد وكالت ندارم و در زمان لیسانس هم خوب درس نخواندم.
س 487 - داستان از این جا شروع می‌شود که معتقدم برای بررسی حقانیت یک اندیشه یا دین، باید منابع مخالف آن را نیز مطالعه نمود تا یک جانبه گرایی رخ ندهد؛ اما من هم زود با یک شبهه به تردید می‌افتم و هم زود احساساتی می‌شوم و ...! لطفا راهنمایی نمایید. (دهم / زنجان)
س 488 - در قرآن داریم که خداوند روحی که مالک آن است را در دل انسان گذاشت. هگل فیلسوف المانی میگه که هرچی که خدا می‌آفرینه تجلی خداست، یعنی اینجور میشه که خدا روحش رو در ما قرار داده. چطور میشه این استدلال رو پذیرفت یا رد کرد و آیا مخالف اسلام است؟ (دیپلم تجربی / تهران)