ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: به ایشان بفرمایید:
*- اگر خدا را قبول داری، اما حرف هیچ عالم یا دانشمندی را قبول نداری، پس باید منتظر بنشینی تا شاید بر تو نیز وحی نازل شود. چرا که هر کس ملاکهای تمیز حق از باطل علم داشته باشد، لابد عالم است که تو او را دروغگو پنداشتهای و قبولش نداری.
*- بپرسید: اگر خودت میدانی که ملاک تمیز حق از باطل چیست، پس چرا میپرسی؟ و اگر نمیدانی؛ پس با کدام ملاک علما و دانشمندان را نفی و تکذیب میکنی و به آنها تهمت دروغگویی نیز میزنی؟!
*- بپرسید: آیا تو که حرف هیچ یک از علما و دانشمندان را قبول نداری، حرف من را قبول خواهی کرد که از من میپرسی؟ بالاخره اگر میخواهی بدانی ملاک تمیز حق و باطل چیست؟ باید به همان علما و دانشمندان مراجعه کنی، تکبر را بشکنی، مقابل آنها زانو بزنی، دستشان را نیز ببوسی که به تو چیزی یاد دهند. از باب العلم امیرالمؤمنین، امام علی علیهالسلام که بالاتر نیستی. فرمود من "عبد = غلام و نوکر" کسی میشوم که به من حرفی بیاموزد.
*- بفرمایید: با عرض معذرت و فقط جهت راهنمایی و تذکر عرض میکنم که تا این غرور و تکبر جاهلانه و بدبینی هست، هیچ ملاک و تمیزی را نخواهی دانست، چه رسد به ملاک شناخت، تشخیص و تمیز حق از باطل.
*- بفرمایید: حالا ببینیم که خودت اهل دروغ هستی یا نه؟ میگویی: "من خدا را قبول دارم"، خب این یعنی چه؟ آیا یعنی قبول دارم یک موجودی هست که ما به او "خدا" میگوییم، یا یعنی عالم هستی خالق علیم و حکیمی دارد که مبدأ اوست و معاد نیز به سوی اوست؛ جهان را بازیچه و بیهود خلق نکرده و هدایت تکوینی و تشریعی دارد و ما نیز با شناخت، ایمان، عبادت و اطاعت او رشد میکنیم. حال بگو وقتی هیچ عالم و دانشمندی را قبول نداری، چگونه نسبت به او شناخت و ایمان حاصل میکنی و از کجا میفهمی که چه امر کرده تا اطاعت کنی؟!
*- بفرمایید: اینها را گفتم، تا مثل یک دوست خوب، آیینهای برایت باشم. پس زود نگو چرا تند گفتنی، چرا کُند گفتی، چرا با سخنان شیرین در تأیید حرف «من»، مرا جذب نکردی و ...؟ گفتم تا با شعار "من فقط خدا را قبول دارم" – "من جز او هیچ کس را قبول ندارم" و خلاصه "من – من – من"، خودت را توجیه نکنی و فریب ندهی.
*- بفرمایید: ملاک حق و باطل، همان خدایی است که میگویی قبولش داری. حقانیت را به قلم صُنع (صنعت) در خلقتش – به قلم وحی در کتابش – به قلم تکوین در عقل و قلب و به قلم الهام در وجودت قرار داده است. منتهی علم اینها جهت شناخت و تمیز را نیز نزد علما و دانشمندان (راسخون فی العلم) قرار داده است. پس اگر همه آنان را تکذیب میکنی، در واقع "علم" را تکذیب میکنی، پس به باطل رفتی و راه به جایی نخواهی برد.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه