معاد – حسن آقا‌میری، چنین می‌گوید که معاد از اصول دین است و اصول دین نیز تقلیدی نیست. و هر کس باید فکر کند وبرای خود حجت پیدا کند. قرار نیست همه ما به یک نتیجه برسیم، قراره همه ما فکر کنیم. چیزی که تقلیدی نیست اگر من فکر کردم و به یک نتیجه‌ای رسیدم غیر از آن نتیجه‌ای که شما رسیدید، نباید شما بگویید نتیجه شما باطله؟ ... حالا از یک سو می‌گویم تقلیدی نیست و از یک سو می‌ترسم به انحراف بیافتم ... (دیپلم – هشتگرد)

سوالات و شبهات

آیا از آیه ۴۲ سوره سبأ، می‌توان نتیجه گرفت که جهنمیان کسانی هستند که اعتقاد به جهان آخرت نداشته‌اند، و غیر از این مکذبین، مابقی گنهکاران امکان نجات از ابدیت عذاب را خواهند داشت؟
می‌دونم جهان آخرتی هست و حساب و کتابی هست. اما یه کم یقینم به این موضوع ضعیفه؛ می‌خوام مثال‌هایی بزنید تا یقینم به آخرت و حساب و کتابی که در پیش داریم صد در صد بشه. چون یه احساسی بهم میگه نکنه چیزی نباشه. می‌خوام منو به یقین کامل برسونید. (دیپلم ریاضی)
از آنجایی که امام مهدی (ع) قبل از وقوع روز قیامت ظهور خواهند کرد و همچنین بعد از امامت ایشان دیگر امامان نیز به حکومت خواهند رسید و جهان پر از عدل خواهد شد و انسان‌ها آگاه به خداوند متعال و ائمه معصوم خواهند شد و در نهایت برای روز قیامت آماده می‌شوند، پس چه دلیلی دارد که از روز قیامت و علائم آن وحشت داشته باشند؟ منظورم این است که دیگر موارد روز قیامت مثل صدای صور اسرافیل و در هم کوبیده شدن کوه‌ها و زمین برای انسان‌هایی که ائمه حاکم و امام آنها بوده ترسناک نیست بلکه رسیدن به وعده دلنشین خداوند متعال است - من به شخصه اینطور حس می‌کنم ؟ (ارشد هنر)