ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: مگر خودش دلیل قانع کنندهای بر ادعایش اقامه کرده که حال شما دنبال دلیل قانع کننده برای ردش هستید؟!
البته به جای یک جواب قانع کننده، دهها پاسخ میتوان ایفاد نمود، منتهی در نظر داشته باشید که برخی دوست ندارند قانع شوند؛ از این رو برای آنها اصلاً مهم نیست که شما چه دلایلی را اقامه میکنید. البته این عده معمولاً خودشان فقط یک شعار بیدلیل میدهند و بعد از شما برای رد آن دلیل میخواهند! قطعاً کسی که میگوید: امام علی علیه السلام به خاطر خویشاوندی انتخاب شده است، ضمن آن که هیچ دلیلی برای اثبات مدعا ندارد، نشان میدهد که اصلاً با مباحثی چون نبوت، ولایت و امامت آشنایی ندارد، چرا که نمیداند "امام" را خداوند متعال انتخاب میکند که با کسی خویشاوندی ندارد. لذا به او بفرمایید:
یک – اگر اصلاً توحید و نبوت را قبول نداری، به هیچ وجه راجع به ولایت و امامت و خلافت بعد از رسول صلوات الله علیه و آله، بحث نکن، چون شما باید مطالعات را از صفر شروع کنی. اما اگر قبول داری، این را بدان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، خودش امام انتخاب نکرده است، بلکه خدا انتخاب کرد و ایشان معرفی نموده و امر خدا را ابلاغ کرده است. و اگر قرار بود خودش انتخاب کند نیز، بسیار علیمتر و حکیمتر از آن بود که صرفاً ملاک خویشاوندی را در نظر بگیرد.
دو – وقتی میگویید: "علت انتخاب خویشاوندی است"، باید دلیل و مدرک و شاهد بیاورید، وگرنه غیر از کذب بودن، افترای به خدا و رسول هم میشود. بفرمایید: اینطور نیست که شما هر چه دلت خواست بگویی، بعد دیگران برای رد آن دنبال دلایل متقن بدوند! خیر؛ بلکه شما یا دلیل متقن بیاورید و یا حرفتان را پس بگیرید.
سه – ابوجهل و ابولهب نیز خویشاوند بودند، بعد از گسترهی اسلام، ابوبکر و عمر و بسیاری دیگر نیز خویشاوند شدند؛ پس لابد فضایلی در این خویشاوند بوده است که در دیگر خویشاوندان و غیر خویشاوندان نبوده است، و خداوند علیم و حکیم که هادی خلق است، به دلیل همین فضائل ایشان را به امامت برگزید.
چهار – ایشان چه به دلیل خویشاوندی و چه به هر دلیل دیگری به امامت و خلافتِ بعد از نبی اکرم صلوات الله علیه و آله انتخاب و منصوب شده باشند، اطاعت از ایشان واجب میشود؛ مگر این که کسی بگوید: من خدا و رسول را قبول ندارم، خب آن بحث دیگری است.
پنج – پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در غدیر خم فرمود: «مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ الله» - یعنی: «ای مردم! ! او رابرتر دانید، که خداوند او را برگزیده؛ و پیشوایی او را بپذیرید، که خداوند او را برپا کرده است» و نفرمود: او را برتر بدانید چون قوم و خویش من است. البته اگر آن را نیز میفرمود: اطاعت واجب بود.
ششم – ایشان فرمودند: «مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ» - یعنی: «این مردم! او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد» - پس فرمود: خدا او را برگزیده و نفرمود که من برگزیدم و آن هم به خاطر خویشاوندی.
هفتم: پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند که او امام از جانب خدا امام است، چون "صراط مستقیم" اوست، نفرمودند: چون پسر عموی من است. اگر چنین میفرمودند: دیگر پسر عموها مدعی میشدند که اگر پسر عمو بودند دلیل بر امامت است، پس ما نیز امام هستیم، چون پسر عمو هستیم.
«مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ»
ترجمه: صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه