عدل علی - چرا عدالت بر ذائقه‌ها آنقدر تلخ می‌آید که تاب تحمل آن را جز برای برهه‌ای کوتاه ندارند؟ چرا معاویه در استمرار بخشیدن به حکومت خود از امیرالمومنین علیه السلام تواناتر بود و توانست 40 سال بر مردم حکومت کند؟ عموم جامعه آن زمان مردم عادی و فقیر بودند، پس چرا از حاکم عادلی که به فکرشان بود حمایت نکردند؟

سوالات و شبهات

عدالت - بنده خدا رو قبول ندارم، چون معتقدم که خداوند به هیچ وجه عدالتی در بین بندگانش قرار نداده! یه مثال می‌زنم : فردی در یک خانواده پولدار و مذهبی به دنیا میاد و در طول زندگیش فرد موفقی می‌شه و به راحتی تحصیل می‌کنه اما فردی در یک خانواده فقیر به دنیا میاد ( مثلا پدر معتاد و مادر هم مریض ) به هیچ وجه این فرد فرصت پیشرفت ندارد، مخصوصا در جامعه ما که پر از فساد هست و افراد بالغ هم پیشرفتی نمیکنن. عدالتِ خدا کجاست؟
عدل - شنیده‌ام بچه‌ای که از زنا متولد می‌شود در روح او اثرات منفی گذاشته و مستعد برای فاسد و بدکاره شدن می‌شود. آیا مگر کسی که از طریق زنا متولد می‌شود در این امر خلاف نقشی داشته است که سرشت او را بد می‌نویسند؟ آیا این کار خدا، خلاف عدلش نیست که کسی را در آتش خلاف دیگری بسوزاند؟ (کارشناس شبکه‌های کامپیوتری)
عدل - چرا قرآن غیر مسلمانان را با اوصاف: فاسق، فاجر، بی‌عقل، نادان و پست‌تر از حیوان معرفی می‌کند؟ آیا این همه توهین و افتراء به غیر مسلمانان عادلانه است و مجوز ناسزاگویی را از جانب خداوند صادر نمی‌کند؟ آیا تمام غیر مسلمانان چنین‌اند؟ (لیسانس / مشهد)