ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: نه فقط ازدواج، بلکه همه چیز "قسمت" است. منتهی معنای "قسمت" الزاماً جبر نیست.
بشر با القائات شیطانی که گناه انحراف و نافرمانی خودش را به گردن خدا انداخت و گفت: «رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي – پروردگارا حال که تو مرا گمراه ساختی ...»، عادت کرده تا کار خوب را از خود بداند و اگر کار خراب شد، آن را بدین معنا که به گردن خدا بیاندازد، "قسمت" بخواند. اگر نمرهی قبولی بالایی بیاورد، میگوید: "خیلی زحمت کشیدم و درس خواندم" و اگر نمرهاش کم شود و قبول نشود، یا میگوید: «آن نامرد نمره نداد»، یا میگوید: «نمیدانم چه قسمتی بود که نمره نیاوردم!».
شاید بیان یک حکایت واقعی، موضوع را روشنتر نماید:
حکایت – در زمان رسول الله صلوات الله علیه و آله، عدهای از کفار که کارشان استهزاء و مسخره کردن ایشان بود، دور هم جمع شدند و یکی گفت: قصد دارم امروز وی را (العیاذ بالله) مسخره یا به اصطلاح کِنِف کنم. گفتند: تا به حال کسی موفق نشده، تو چطور میخواهی این کار را بکنی؟! گفت: یک حبّ خرما در دست میگیرم و از او سؤال میکنم که این روزی و قسمت من هست یا نه؟ اگر گفت: آری، آن را زیر پا می اندازم و له میکنم و اگر گفت: خیر؛ آن را میخورم.
به نظر روش موفقی آمد و به راه افتادند. او منافق وار سلام داد و پرسید: یا رسولالله! شما که علم غیب هم دارید، بفرمایید که آیا این خرما قسمت و روزی من هست یا خیر؟
ایشان بدون مکث فرمودند: اگر بخوری آری و اگر نخوری خیر.
در این فرمایش حکمتهای بسیاری نهفته است و از جمله آن که بسیاری از قسمتها را خود انسان برای خود رقم میزند و تقدیر میکند.
تقدیر یعنی اندازهها و وقتی مقدرات پدید آمدنی جمع شد، میشود "قضا" و حتماً پدید میآید. قدر این است که بدانیم اندازه حرارت، جوش آوردن آب است و بدانیم که آب روی حرارت به جوش میآید و اگر این کار را انجام دادیم، قضا حتمی میشود و آب به جوش میآید.
*- پس در هر امری فرمود که عاقل، بصیر و صابر باشید و از جمله امر ازدواج. فرمود: ملاک خدا باشد – ملاک تقوا باشد – ملاک عشق و وفا و صفا باشد – ملاک در انتخاب کفو بودن و همراه و همسر بودن باشد و ...؛ پس اگر کسی با این ملاکها به دنبال همسر ایدهآل گشت، هدف را اصلاح کرد، به خدا توکل کرد، به وسایل الهی متوسل شد، راه را هم درست رفت و ...، قسمت او همان چیزی است که برایش مقدر میشود.
البته گاهی اندازهها و مقدراتی وجود دارد، یعنی حوادثی به وجود آمده که ما از آن غافل هستیم، لذا ممکن است به نتیجه مطلوب نرسیم، اما اگر هدف را درست انتخاب کرده باشیم و راه را نیز درست رفته باشیم، همان مقدراتِ به ظاهر غیر مطلوب، در نهایت به نفع تمام میشود. گاهی همان که از حیثی نامطلوب است، بدون این که خودش بداند یا بخواهد، سبب خیر و کمال نیز میشود، این هم مقدرات و قسمت است.
کلمات کلیدی:
ازدواج