ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: قبل از پرداختن به سؤال و پاسخ، به مشکل بزرگتری باید توجه کنیم که مهمتر از روح آن مرحوم و قرآن خواندن من و شما برای خیرات اموات میباشد و آن این که چرا باید اینترنت خدای ما و سایتها کتاب دین ما شوند؟ چرا در قرآن و حدیث و دعا شک و تردید بکنیم، اما هر چه در سایتها نوشته شده بود را بیتردید و درنگ قبول کنیم؟! تا آنجا که اگر یک حدیث جعلی یا ذکر من درآوردی نوشته بود، سریع باور کرده و به دیگران نیز تجویز کنیم و اگر یک اصل مسلم یا حقیقتی را نفی کرده بود، زود متزلزل و دلسرد گردیم؟ مگر اینترنت پیامبر و کتاب و امام ما شده است؟ مگر هر که در آن هر چه نوشت، وحی مُنزل میباشد؟!
این که القا کنند پس از مرگ دیگر پروندهای باز نیست – باقیات الصالحاتی نیست – آثار کارهای خوب و بد از بین میرود – رابطه به طور کلی قطع میشود و ...، تبلیغات وهابیت است که از اندیشه کفار انگلیسی گرفته است و به نام اسلام ترویج میکند. حتی مسیحی نیز برای آمرزش امواتش دعا می کند، یهودی هم همین طور، منتهی کافرِ بیدین، میخواهد القا کند که پس از مرگ، هیچی نیست. منتهی از این راه وارد میشود که او دیگر رسیده و دیده!
حالا قرآن مستحبی خواندن به کنار، مگر واجب نیست که پسر بزرگ نماز فوت شده پدرش را قضا کند؟ مگر واجب نیست که وراث میت، ابتدا از آن چه باقی گذاشته، بدهیهایش را بدهند؟ مگر واجب نیست که اگر امانتی نزد اوست، به صاحبش مسترد نمایند؟ مگر واجب لازم نیست که اگر حقی بر گردن اوست، یا ادا نموده یا رضایت و حلیّت بگیرند؟ مگر در صورتی که در قید حال مستطیع شده بود و حج نرفته بود، واجب نیست که به نیابتش کسی را به حج بفرستند و ...، اینها که همه واجبات دینی است و در شیعه و سنی هم فرقی ندارد، پس اگر اثری برای میت ندارد، چرا باید انجام شود؟ این که فقط زحمت بی دلیل زندگان و وراث میشود؟
مگر در سوره یاسین، آیه 12 نفرمود که من همه اعمال شما و حتی آثارش را مینویسم؟ پس آثار هم به او میرسد، وگرنه نوشتنش معنا، مفهوم و فایدهای نداشت. مگر فرزند مؤمن، از آثار او نیست، مگر خیرات مؤمن برای متوفی از آثار نیست و ...؟
خیرات برای زندهها یا اموات، برق گرفتگی نیست که بگوییم اگر خودش زنده نباشد و حضور نداشته باشد، اثری ندارد.
آیا ما یک دیگر را دعا نمیکنیم و به یک دیگر التماس دعا نمیگوییم؟ به راستی چرا خدا در قرآن فرمود که حتما و حتماً هر گاه نام رسول خدا آمد، صلوات بفرستید؟ مگر ایشان رحلت نکردهاند؟ چرا پیامبر اکرم (ص) این همه توصیه به خیرات برای پدر و مادر نمودند؟ چرا فرمودند هر گاه گرفتار شدید، اگر زنده هستند به آنها خدمت کنید و اگر وفات کردهاند، برایشان خیرات بفرستید؟ پس این همه حدیث و روایت در منابع شیعه و سنی برای چیست؟ برای این که یک بهایی یا وهابی انگلیسی در یک سایت یا وبلاگ یا پیامکی آن را رد کند و ما هم قبول کنیم و یا دست کم در باورهای مستند خود شک کنیم؟!
پس به این عبادت و خیرات بزرگ خودتان ادامه دهید و مرعوب این وسوسههای شیطانها نشوید. نمیخواهند شما قرآن بخوانید – نمیخواهند شما به آخرت ایمان داشته باشید – نمیخواهند در شما محبتی، اگر چه به پدر، پس از مرگش باقی بماند، نمیخواهند احساس تداوم ارتباط کنید، اما چرا، آیا نگران شما و قرآن خواندن و خیرات و یاد پدر و مادر کردن شما هستند؟! اصلا و ابدا!
بلکه، نمیخواهند به اهل عصمت (ع) محبت داشته باشید و احساس هرگونه ارتباطی کنید.
مسئله این است و بس؛ نه این که نگران خیراتِ قرآن خواندن شما هستند. از این جا شروع میکنند که به آنجا برسند. تا بگویند زیارت و دعا و توسل و توجه و نذور و خیرات و ... برای آنها نیز کار عبث و بیهودهای است، چون دیگر مردهاند. اما شما با خدایی سر و کار دارید و بندگیاش را میکنید که نمرده و نمیمیرد.
در بخش جستجو در سایت، کلمات مرتبطی چون «خیرات – اموات – ارواح و ...» را درج کنید و مطالب مندرج را مطالعه نمایید
مرتبط:
آیا قرائت فاتحه (یا هر گونه خیرات)برای اموات به آنها میرسد؟ آیا این خیرات برای اموات نوعی شفاعت ما برای آنهاست؟ آیا شفاعت هرکسی قبول می گردد؟ (18/آبان/ 1389)
دعوت:
کانال رسمی تلگرام پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات
تلگرام را به آخرین نسخه به روز نمایید. برای عضویت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه