ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: البته که مقاماتی چون ابوذر و مقداد و عمار، در رتبههای بعد از سلمان قرار دارند، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، فقط راجع به سلمان فرمودند: «سَلمانُ مِنّا أهلَ البیت»، اما در این مقوله، بحث بالاتر یا پایینتر بودن اصحاب یا اشخاص نسبت به یک دیگر نیست، بلکه بحث از بصیرت و حضور به موقع در میدانی است که هر کس به تناسب تواناییهای خود، باید نقشآفرینی نماید.
دشمنان داخلی و خارجی که دشمناند، اما در جبهه دوستان، برخی بصیرت ندارد، برخی نمیدانند و زحمتی هم نمیکشند که بدانند، برخی احساس مسئولیت نمیکنند، برخی بصیرت ندارد، برخی گرفتار چرب و شیرین دنیا و هوای نفس و منیّت و خود بزرگ بینی شدند ...، و بالاخره آن که بسیاری از ویژگیهای مثبت برخوردارند، اما وقت شناس و موقعیت شناس نیستند. اگر قرار است حضوری یابند، حرفی بزنند، یا حتی سکوتی کنند، یا دیرتر است و یا زودتر.
پس، عمار، از یاران امیرالمؤمنین علیه السلام بود، جزو خودیها بود و مثل او را در هر عصر، برهه و جریانی، باید در میان خودیها جستجو نمود.
الف – از مهمترین ویژگیها و نقشآفرینیهای عمّار سلام الله علیه، حضور به موقع و با بصیرت، در صحنههای جنگنرم، جنگ روانی و جنگ تبلیغاتی بود که مهمترین سلاح دشمن در این میدان، ضدتبلیغ، ترویج شبهه، القای بیهودگی، سیاهنمایی، یأس و ... میباشد، سلاحی که هدف آن، فقط «اذهان عمومی» است و با ابدان (که هدف جنگ سخت است) کاری ندارد. چنان که امام خامنهای فرمودند:
«یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقائق را بدون تعصب روشن کنند؛ بدون حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی و بر دل آن گوینده. اینها مضر است. جناح و اینها را باید کنار گذاشت، باید حقیقت را فهمید.
در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند. همینی که حالا امروز به آن جنگ روانی میگویند، این جزو اختراعات جدید نیست، شیوههاش فرق کرده؛ این از اول بوده. خیلی هم ماهر بودند در این جنگ روانی؛ خیلی. آدم نگاه میکند کارهایشان را، میبیند که در جنگ روانی ماهر بودند. تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است. وقتی به شما چیزی بگویند، سوءظنی یک جا پیدا کنید، وارد شدن سوء ظن به ذهن آسان است، پاک کردنش از ذهن سخت است. لذا آنها شبههافکنی میکردند، سوء ظن را وارد میکردند؛ کار آسانی بود.
این کسی که از این طرف، خودش را موظف دانسته بود که در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت کند، جناب عمار یاسر بود، که در قضایای جنگ صفین دارد که با اسب از این طرف جبهه، به آن طرف جبهه و صفوف خودی میرفت و همین طور این گروههائی را که - به تعبیرِ امروز، گردانها یا تیپهای جدا جدای از هم - بودند، به هر کدام میرسید، در مقابل آنها میایستاد و مبالغی برای آنها صحبت میکرد؛ حقائقی را برای آنها روشن میکرد و تأثیر میگذاشت. یک جا میدید اختلاف پیدا شده، یک عدهای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آنها هست، خودش را به سرعت آنجا میرساند و برایشان حرف میزد، صحبت میکرد، تبیین میکرد؛ این گرهها را باز میکرد. - 5/5/1385»
ب – امام خامنهای نیز در کورانی که فتنههای معاویهای، اذهان عمومی را هدف گرفته بود و میرفت تا حتی با سرِ نیزه کردن قرآن (با ظاهری انقلابی، خط امامی، آرمان انقلاب خواهی و ...)، صفین دیگری راه بیاندازند، فرمودند: «أین عمار؟»، یعنی کجا هستند امثال عمّارها که بیایند از روی صدق، علم و بصیرت، برای مردم روشنگری کنند و مانع از سقوط و هلاکتشان گردند؟!
ج – در یک مرور ساده و سطحی نیز میتوان شناخت که چه عمّارهای علیم، حکیم، خالص و بصیری اطراف امام خمینی رحمة الله علیه بودند. علما و آیاتی چون: خامنهای، بهشتی، مطهری، دستغیب، طالقانی، مفتح، باهنر، مدنی، اشرفی اصفهانی، قاضی طباطبایی، امام موسی صدر و ...، که هر کدام وزنهای بودند که دههاسال طول میکشد تا در یک جامعهی فعال، با تمام حوزهها و دانشگاههایش، یکی مثل آنها پرورانده شود؛ و برای همین همگی ترور شدند.
اما در فتنههایی چون 77 و 88، چه شد؟ چند نفر مانند بهشتی و مطهری و مفتح، یا دیالمه و چمران و قیاض بخش و ...، به میدان آمدند تا با تببین حقایق، روشنگری و بصیرت بخشی کنند؟! پس ایشان حق داشتند که با سوز دل بگویند: «أین عمار؟»
متن بیان ایشان:
«من دارم می بینم صحنه رو! میبینم صف آراییها را! میبینم دهانهایی با حقد وغضب گشوده شده و دندانهای باغیظ به هم فشرده را! علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه آرمانها و علیه همه آن کسانی که به این حرکت دل بستهاند! چه کنم اگر کسی نمیبینه؟
درحوادث فتنه گون شناخت عرصه دشوار است!شناخت اطراف قصه دشواراست!شناخت مهاجم و مدافع ظالم و مظلوم دشمن و دوست دشواراست، بایستی گره گشایی کرد، بایستی حقیقت را باز کرد، گرههای ذهنی را باید باز کرد، و این تبیین لازم دارد فرمود :"علی ولایحمل هذا العـَلـَم الا اهل ٌ البـَصُر والصَبر ".
زیر پرچم امیر المومنین سختیش از پیغمبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم ) بیشتر است از جهاتی، در زیر پرچم امیرالمومنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند، دشمن همان حرفی را میزد که دوست میزد ،همان نمازی که در اردوگاه امیرالمومنین نماز جماعت میخواندند، تو اردوگاه مقابل هم در جمل در صفین … نماز جماعت میخواندند! حالاشما باشین چه کار میکنین؟
بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خود را بالا ببرید، حقیقت را باید فهمید.
در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود چون اون جناح مقابل که جناح معاویه بود یک تبلیغات گوناگونی داشت این کسی که از این طرف خودش را موظف دانسته بود که در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت کند، جناب عمار یاسر بود.
نقش نخبگان و خواص این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران بوجود بیاورند، رسا بگویید، روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید...، سعی هم کنید آنچه را که فهمیدید درست باشد...
کجا هستند آن کسانی که، آن شخصیتهای بزرگی که به عنوان جانبازی رفتند؟ أین عمار؟»
چگونه عمار شویم؟
پس، مقام معظم رهبری، در این همین چند جمله، به تمامی فرازهای سؤال فوق، از جمله «عمار چه میکرد» و «چگونه عمار شویم؟» پاسخ دادند. باید آگاهی و بصیرت را بالا برد. باید حقایق را فهمید و فهماند؟ و البته پس از تقوا، مطالعه و دقت و تأمل لازم است. در مسائل سیاسی داخلی، منطقهای و خارجی، توجه دقیق به بیانات و رهنمودهای ایشان که کاملاً تبیین میکنند توجه نمود و موضعی، مطابق و پیرو موضع ایشان اتخاذ نمود. باید ولایت شناس بود، باید دشمن شناس بود. باید اهل تولا و تبرا بود.
مرتبط:
■ یادداشت: یاد یاران امام خمینی (ره) / عظمت امّت امام خامنهای + عکس
مشارکت و هم افزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
چرا امام خامنهای گفتند: «أینَ عمّار»؟ چگونه عمّار شویم؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7051.html
دعوت:
کانال رسمی تلگرام پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات
تلگرام را به آخرین نسخه به روز نمایید. سپس برای عضویت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
سیاسی