پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات / ایکس – شبهه:
خداوند متعال به شما نظر لطف دارد که نگران حلال و حرام هستید. اما قبل از حلال و حرام، توجه و دقت داشته باشید که این عمر شریف، گرانقدر و کوتاه را در امور بی فایده مصرف ننمایید. انسان عاقل و حکیم، قبل از هر کاری، به ضرورت و فواید یا مضرات دراز مدت و کوتاه مدت آن فکر میکند.
حلال یا حرام؟
پیش از این توضیح داده شد که مطلق رقص، مطلق موسیقی و حتی مطلق آواز حرام نیست، بلکه رقص حرام (مثلاً مقابل نامحرم) – موسیقی حرام (که به آن طرب گفته میشود) و آواز حرام (که به آن غنا گفته میشود)، حرام است.
اگر در بخش جستجو در سایت، کلمات مرتبطی چون موسیقی یا آواز را درج و کلیک نمایید، مطالب مشروحی در اختیارتان قرار میگیرد. اما به طور کلی سعی کنید کارهایی انجام دهید که سبب رشد و تکامل شما و نزدیکی بیشترتان به خداوندِ معبود، محبوب و معشوق حقیقی شود. کارهایی که سبب رسیدن سعادت دنیا و آخرت گردد.
اگر این کارها کمالی میافزود، حتماً به آنها توصیه میشد.
محاسبه:
از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و هم چنین امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
«حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الْأَكْبَ» . (وسائل الشيعة، شیخ حر عاملی، ج ۱۶، ص ۹۹)
ترجمه: پيش از آنكه به حساب شما برسند خود به حساب خويش برسيد، و قبل از آنكه مورد سنجش قرار گيريد خويشتن را بسنجيد، و خود را براى رستاخیز بزرگ آماده كنيد.
مقام معظم رهبری:
« چه خوب است که انسان - در هر مرتبه و در هر شغلی - وقتی به پشت سر خود نگاه میکند، در یک محاسبهی دقیق و سختگیرانه و بدون مسامحه، فهرستی از کارهایی را مشاهده کند که قابل ارائهی به پیشگاه الهی است. » (8/3/1386)
کافیست که انسان پس از رفتن به کلاس رقص، یا رقصیدن، یا گوش کردن موسیقی و آواز حرام، ساعتی نیز برای محاسبه با خود خلوت کند، آن چه کرده را مانند فیلم از نظرش بگذارند و به دور از خودفریبی، از خود بپرسد که امروز چه کردم و چرا؟ امروز چه کمالی به خود افزودم؟
بگوید: ساعتی این بدن را متناسب با نوایی که میشنیدم، تکان دادم – صداهای ابزار و آلاتی را به گوش خود وارد کردم و احیاناً کمی هم از گلو و زبان مبارک، صداهایی به نام "آواز" خارج کردم! خب که چه؟ حاصل چه شد؟ چه اثری بر روح و روانم داشت؟ چه فایدهای را برایم باقی گذاشت و ماندگار کرد؟!
بعد بپرسد که آیا مخاطب داشتم یا نداشتم؟
با خود بگوید: اگر مخاطب داشتم، بیننده و شنونده داشتم، چه نمرهای به من داد؟ و آیا من به خاطر خوشایند و نمرهی او این رفتارها و اطوارها را درآوردم؟! خب چرا؟! او اگر خوشش آمده باشد، لحظاتی از من لذت برد، من چه؟! و اگر مخاطب نداشتم، خوب برای چه چنین کردم و چه فایدهی شخصی بردم؟
و بعد با خود بگوید: اگر یک یا هزاران مخاطب داشتم، باید یکی به آنها اضافه کنم که آن هم خدای علیم، حکیم و محبوب من است که مرا برای این کارها خلق نکرده است:
« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » (المجادلة، 7)
ترجمه: آيا نديدهاى - ندانستهاى - كه خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مىداند؟ راز گفتن هيچ سه تنى نيست مگر آنكه او چهارم ايشان است، و نه هيچ پنج تنى مگر آنكه او ششم ايشان باشد و نه كمتر از آن و نه بيشتر از آن مگر آنكه او با آنهاست هر جا كه باشند، سپس در روز رستاخيز آنان را بدانچه كردهاند آگاه مىكند، كه خدا به همه چيز داناست.
*- اگر خود را فقط در منظر مردم و یا مقابل آینه نبینیم، بلکه همیشه و در همه حال، خود را در محضر خدا ببینیم و او را دوست داشته باشیم و شاکر از نعماتی که به ما ارزانی داشته باشیم، نه تنها گناه نمیکنیم، بلکه به "عمل صالح" روی میآوریم. و بدیهی است تشخیص این که آیا رقص، موسیقی و آواز (حتی اگر از نوع حرامش نباشد – که خیلی سخت و بعید است)، عمل صالح است یا خیر؟ کار دشواری نمیباشد.
مرتبط:
●- آیا نواختن یا گوش کردن به موسیقی و آواز مطلقاً حرام است؟ در مورد جواز یا حرمت موسیقی، خوانندگی، آواز زن، رقص، معنای لهو و لعب، شاخصهها جهت تشخیص حرمت و ...، یک بار کامل توضیح دهید. (9 دی 1391)
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا شرکت در کلاسهای رقص، موسیقی و آواز گناه دارد؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7144.html
عضویت در کانال «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات / ایکس – شبهه»
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام