چرا قرآن تمامی احكام گذشته و آینده را در خودش نیاورده و توضیح نداده و تمام اسلام و احكامش را در یك كتاب آسمانی یكپارچه نكرده تا از بسیاری از اختلافات جلوگیری شود؟ آیا مشكلی پیش می‌آمد اگر در قران می آمد كه نماز ظهر باید چهار ركعت خوانده شود؟

سوالات و شبهات

از پدر پرسیدم برای چی انقلاب كردید؟ پاسخ داد: برای اسلام؛ گفتم‌: مگه اون وقت‌ها نماز نمی‌خوندی؟...چرامگه مسجد نمی‌رفتی؟...چرا مگه مكه نمی‌رفتی؟... هه همه بيدارشين ببينين چی داره سرمون مياد؟ (رایج شده در فضای مجازی)
دعا و گریه – من به خدا ایمان دارم. می‌گویند: مشکلات با دعا حل می‌شود؛ اما برای دعا نیز هزار تا شرط (مثل دل شکسته، گریه، حزن و ...) گذاشته‌اند! مگه خدا مهربان سریع‌الرضا نیست؟ آیا به بنده‌ای که با ادب دعا می‌کند، نمی‌دهد و می‌گوید: برو تو سرت بزن و اشک بریز تا بدهم؟ خدا دعای آدم جنب وبی نماز وبی وضو هم اگر خواست قبول میکنه، لطفاً برای دعا بروشور صادر نکنید و ... (دیپلم / بروجرد)
مذهب چیست؟ یک فیلسوف تا به حال هرگز یک روحانی را نکشته است، در حالی که روحانیون فلاسفه زیادی را کشته‌اند (دنيس ديروت) – " وقتی که مردم بشتر آگاه می‌شوند، کمتر به روحانی و بشتر به معلم توجه می‌کنند - اگر بر مسلمانان تکلیف شده بود که روزانه به جای هفده رکعت نماز؛ هفده دقیقه مطالعه کنند؛ امروزه نه تنها هیچ مسلمان بی‌سوادی وجود نداشت؛ که اصلا " هیچ نامسلمانی وجود نداشت " (صادق هدایت) – [شبهه دریافتی از فضای مجازی/ لیسانس حوزوی – فارس].