پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): در اتبدا درج نمودید که به پیشهاد دوستی به یک سایتی مراجعه کردید که این حرفها را نوشته بود! خب مگر به هر کجا که پیشنهاد کنند میروید؟! آیا تا به حال کسی پیشنهاد نکرده به اینگونه پیشنهادات پاسخ منفی دهید – به این گونه سایتها مراجعه نکنید – کتاب بخوانید – در محضر علما حاضر شوید و یا مطالب ایشان را در سایتها بخوانید و ...؟! حتماً پیشنهاد شده است، اما یک عده قبل از آن که کمترین اطلاعاتی پیدا کنند و کمترین آشنایی با دلایل اثباتی داشته باشند، میگردند ببینند مخالف چه گفته و چگونه رد و تکذیب کرده است؟ تأسفآورتر آن که منفعل میشوند، یعنی هیچ گاه در قبال ادعای آنان نمیپرسند: «خب حالا دلایلت برای این شعارهایت چیست؟»، بلکه یا همینطور قبول میکنند و یا اگر کمی نگران شوند که با اعتقادات اسلامیشان مغایرت دارد، به دنبال دلایل برای نفی آن میگردند، یعنی به دیگران میگویند: «حالا دلایل شما برای نفی این ادعاها چیست؟» و اگر مخاطب بگوید: «دلیل من همین است که او برای ادعاهایش هیچ دلیلی اقامه نکرده، پس نباید قبول کرد» از او نمیپذیرند! یعنی دائم منفعل دشمنان میشوند، آنان همین طوری روی هوا حرفی میزنند و اینان یا قبول کرده و یا به دنبال دلایل نفی آن ادعاهای بیدلیل میگردند و وقتی به دلایل محکمی دست یافتند، آنها دوباره چندتا ادعای دیگر را قالب انشایی، طرح میکنند!
پس انسان عاقل نباید قبل از برخورداری از حداقلها، خودش را در مهلکه بیاندازد. چرا انسان خودش را تیررس قرار دهد و پس از آن که هدف قرار گرفت و مجروح شد، بگوید: حالا چه کنم؟!
الف – نه قرآن را خوانده و خواندش را میداند و نه اگر بداند از آن چیزی میفهمد و اصلاً معارف عالمانه و حکیمانه و مستدل قرآن جای خود، بلکه حتی معنا و تفاوت «تضاد، تناقض، تفاوت و ...» را نمیداند، سپس مدعی میشود که در قرآن تناقض وجود دارد! از قدیم گفتهاند: «کسی که چیزی ندارد، برای مطرح شدن، یا خودش را به یک بزرگی وصل میچسباند و یا به یک حقیقت یا شخصیت بزرگی میتازد، تا از قِبَلِ او مطرح شود». برخی را دیدهایم که حتی چند جمله فارسی را نمیتوانند درست بیان کنند و یا بنویسند، اما ادعا میکنند که در قرآن تناقض هست!
ب – اگر در جایی فرموده باشد که « وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ مِن صَلْصَٰلٍۢ مِّنْ حَمَإٍۢ مَّسْنُونٍۢ - و در حقيقت، انسان را از گِلى خشك، از گِلى سياه و بدبو، آفريديم / الحجر، 26) – یک جا فرموده باشد: « فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍ - پس [از كافران] بپرس آيا ايشان [از نظر] آفرينش سختترند يا كسانى كه [در آسمانها] خلق كرديم؟ ما آنان را از گلى چسبنده پديد آورديم / الصافات، 11» - یک جا فرموده باشد: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى ... - ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم / الحجرات، 13» - یک جا بفرماید: « أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ - مگر آدمى ندیده (ندانسته) است كه ما او را از نطفهاى آفريدهايم، پس بناگاه وى ستيزهجويى آشكار شده است / یس، 77» و ...؛ تناقض دارد؟!
آیا ضمن بیان یک حقیقت که [ما آفریدیم]، اشاره به مراحل گوناگون خلقت بشر (بدن انسان) ننموده است؟ آیا این یعنی تناقض؟!
اگر شما بگویید که خوشه گندم از زمین پدید آمد یا بگویید از بذر گندم پدید آمد، یا بگویید: من کاشتم؛ تناقض دارد؟! یا اگر چون انسان عالم، مراحل پیدایش نطفه از خون، و خون از مواد غذایی و مواد غذایی از خاک را میداند، اما همگان نمیدانند، چون نمیبینند، اما پیدایش انسان از نزدیکی مرد و زن و انتقال نطفه از مرد به رحم زن را میبینند تجربه میکنند، لذا بفرماید: « أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ ... – آیا انسان ندیده است که از نطفه آفریده شده»، میشود تناقض؟! پس، همانطور که بیان شد: شاید مشکلش فقط ندانستن قرآن نمیباشد، بلکه ندانستن معنای «تنافض» نیز هست. و البته که چنین ادعاها و احکام صادرهای، از یک سو مبیّن ناآگاهی مدعی میباشد و از سوی دیگر حاکی از بغض، لجاجت و دشمنی او دارد.
ج – میگوید: در مورد "مرگ" در قرآن تناقض هست؟!
بله، ما در فارسی برای چند واژه متفاوت، یک کلمهی مشترک را به کار میبریم، اما وقتی در مورد بیانی در زبان دیگری سخن میگوییم، باید معنای کلمه را در همان زبان بدانیم. مثلاً همه را میگوییم: «مرگ»، اما بپرسید: «تفاوت کلمات فوت، موت و وفات چیست؟» حتماً نمیداند، بعد میگوید که در قرآن تناقض هست!
معنی فوت «از دست دادن است» - معنی موت «مرگ» است و معنی «وفات»، گرفتن به تمامی جهات میباشد.
ما در فارسی میگوییم: «فلانی فوت کرد»، اما آیا در هیچ کجای قرآن، برای موت و وفات، از واژهی "فوت" استفاده شده است و آیا اساساً این جمله به لحاظ معنا در مورد مرگ درست است و یا غلط؟ مگر کسی "فوت" میکند؟!
حال آیا با توجه به معانی فوق، تناقض است اگر خداوند متعال در آیه از قرآن کریم بفرماید که هنگامی که مرگ انسان فرا میرسد، فرشتگانی هستند که جان او را تماماً تحویل میگیرند « تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ » - در یک آیه بفرماید که البته هر انسانی فرشتهی موکل مرگ خودش را دارد که او را تحویل میگیرد « قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ - بگو فرشته مرگى كه بر شما گمارده شده جانتان را مىستاند آنگاه به سوى پروردگارتان بازگردانيده مىشويد / السجده، 11»؟!
توضیح: دقت کنید که میفرماید: هر کسی ملک الموتی (فرشته مرگی) دارد که او را هنگام مرگ، توفا میکند (جانش را تماماً تحویل میگیرد).
یا تناقض است اگر در آیاتی بفرماید که اولاً این فرشتگان، سرخود و به حول و قوهی خود کاری نمیکنند، بلکه به امر خدا و حول و قوهای او کار میکنند و ثانیاً جان را که تحویل میگیرند، نزد خود نگه نمیدارند، بلکه تحویل خالق و صاحب و مالکش [خدا] میدهند؛ پس بدانید که این خداست که جانها را تماماً تحویل میگیرد؟! آیا به این همه علم آشکاری که خدا موهبت کرده تا انسان در زمان حیات آگاه باشد که ممات، وفات و بعد از آن چگونه است، میگویند: "تناقض"؟!
« وَاللّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لاَ يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ » (النّحل، 70)
ترجمه: و خدا شما را آفريد سپس [جان] شما را مىگيرد و بعضى از شما تا خوارترين [دوره] سالهاى زندگى [فرتوتى] بازگردانده مىشود به طورى كه بعد از [آن همه] دانستن [ديگر] چيزى نمىدانند قطعا خدا داناى تواناست.
*- پس، انسان عاقل و منصف، وقتی مطلبی را نمیداند، ابتدا مطالعه و سؤال میکند تا بداند و سپس بر اساس علم و آگاهی قضاوت میکند؛ نه این که همینطوری نادانسته حکم دهد که "تناقض" دارد و مغرور و متکبر از این حکم قطعی و جاهلانهی خود، آن را در فضای مجازی نیز منتشر کند تا دیگران هم بفهمند که او مغرض است، و یا نفهمند، فریب بخورند و قبول کنند! فریب دیگران، خود ظلم و جنایتی، بزرگتر از ندانستن و نپرسیدن است.
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
*- در سایتی مدعی شده که در آیات قرآن راجع به "خلقت و مرگ" تناقض وجود دارد؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7655.html
کلمات کلیدی:
قرآن آیات قرآن