میگن: اگه به فرض محال قیامتی نباشه، مذهبی‌ها ضرر نمیکنن. خب ماهم فرض می‌کنیم قیامتی نیست ...؛ حال اون آدم مذهبی که از خیلی از تمایلات دنیایی، به خاطر مذهبش میگذره در صورت نبود قیامت، آیا ضرر نمیکنه؟

سوالات و شبهات

قیامت چیست؟ آیا قیامت عذابی است که در نتیجه‌ی اعمال مردم رخ می‌دهد (این چیزی که در آیات گفته می‌شود که حتی مادر فرزندش را از یاد می‌برد و کوه‌ها مثل پنبه متلاشی می‌شوند و ...) پایان دنیا چگونه است و چرا با عذاب و رنج همراه است و آیا ممکن است که همراه نباشد؟ (لیسانس مدیریت / مشهد)
شیطان - با شخصی در مورد شیطان و خدا صحبت می‌کردم، او می‌گفت: ما فقط حرف خدا را شنیده‌ایم، باید حرف شیطان را هم بشنویم (یعنی تا قیامت صبر کنیم) می‌خواستم یک جوابی بدین. درسته یه کم مسخرس ولی تو طرز سوال یک انحراف بزرگ است؟
سروش: از دلایلی که باعث شد امام حسین، حرکتش را آغاز کند عبارت بودند از فضای رعب‌آور امنیتی، سازش‌ناپذیری با یزید، و جستجو به دنبال جای امن؛ هیچ سند معتبری هم وجود ندارد که هدف امام حسین قیام و انقلاب بوده است این واژه‌ها ترمولوژی زمانه‌ی ما هستند و ابداً ارتباطی با انگیزه‌ی امام حسین ندارند! واقعه‌ی عاشورا بزرگ شده است چرا که شیعیان نیاز داشتند از این واقعه یک اسطوره بسازند و با پیوند زدن خود به این اسطوره، هم کسب هویت نمایند، هم ابراز مظلومیت کنند و هم از مخالفان خود هویت‌ستانی کنند»؟!