نمی‌دونم خدا کی ازم امتحان میگیره، قبول میشم یا نمیشم! نمی‌دونم در راه درست هستم یا نیستم؟ نمی‌دونم امام زمان ازم راضیه یا راضی نیست؟ دچار سرگردانی شدم، باید چیکار کنم؟

سوالات و شبهات

چرا میل برخی به سمت گناه و برخی به سوی ثواب است؟ مثلا معصومین در عمر خویش یک گناه هم نکردند و تمایلشان به خوبی بود.محال است فردی عادی بتواند با اختیار خود به این تقوا تا این حد برسد. آنها ثانیه‌ای فکر گناه را هم نمی‌کردند و بهشت رفتن در نتیجه بر آنها بسیار ساده می‌شود. پس نعوذ بالله که این حرف را می‌زنم ولی عمل آنها هیچ ارزشی هم نباید داشته باشد چون از اختیار نیست.
اگر برای شخصی مشکلی پیش بیاد و به خاطر اون مشکل از راه درست منحرف بشه‌؛ چون تقوا پیشه نکرده، خودش مقصره؟ خب خداوند که میدونسته این بنده ظرفیت اون مشکل نداره و میدونسته که منحرف میشه چرا در راهش قرار داده‌؟ مگه نمی‌گیم خدا از اول و اخر هر کاری خبر داره خب یعنی میدونسته بندش منحرف میشده ؟!!
مواردی متل محل تولد، پدر و مادر که امکان انتخابشون رو نداریم در این دنیا و اون دنیا تاثیر زیادی دارند، مثلا فردی که در ابران به دنبا اومده و به خاطر چیزهایی که دست خودش نبوده مسلمون شده و اگر در جای دیگری متولد می‌شد با پدر و مادر دیگری ممکن بود مسلمون نمی‌شد