پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): وقتی گفته میشود «نظر سنّیها»، یا نظر «شیعهها» و یا ...، باید معلوم شود که مقصود چیست؟ آیا منظور تودهی مردم است و یا دانشمندان و صاحبنظران، مثل علما، فقها، محدثین یا مورخین آنها؟!
شما امروز، نظر تودههای مردمی شیعه را راجع به ایشان یا اهل بیت علیهم السلام بپرسید؛ آیا همه درست، مثل هم و در یک سطح میباشند؟! آیا هیچ نادانی، بیاطلاعی، خطا، خرافه و ... در نظرات آنان وجود ندارد؟! اگر چنین بود که نه تنها این همه انحراف و اختلاف پیدا نمیشد، بلکه حضرت مهدی علیه السلام نیز [انشاء الله] ظهور نموده بودند.
اهل سنّت نیز مثل ما هستند. چنین نیست که فرض کنیم هر کسی گفت من اهل سنّتم و دستش را به هنگام نماز بست، عالم به اعتقادات و احکام مذهب خودش میباشد!
بنابراین، وقتی سخن از نظرات یک دین یا مذهبی به میان میآید، حتماً باید به منابع مورد وثوق نزد خودشان رجوع و استناد نمود؛ نه به آن چه عموم مردم میدانند، یا گمان میکنند و یا میگویند.
چند حدیث به نقل از منابع اهل سنت در فضیلتهای ایشان:
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «حَسْبُك مِنْ نساءِ العالَمیَن أَرْبَع: مَرْیمَ وَآسیَة وَخَدیجَة وَ فاطِمَة».
ترجمه: « از زنان عالم 4 نفر بهترینانند: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه (سلام الله علیها) » [مستدرك الصحیحین ج 3 باب مناقب فاطِمَة ص 171]
*- دقت شود که کتاب مستدرک الصحیحین، نه یک یا چند حدیث، بلکه بابی در ذکر مناقب ایشان دارد.
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أَحَبُّ أَهْلِی إِلیَّ فاطِمَة» .
ترجمه: محبوبترین اهل من، نزد من، فاطمه است. [ینابیع المودّة ج 2 باب 59 ص 479]
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ: عَلیٌّ وَ فاطِمَة.»
ترجمه: اولین كسانی كه وارد بهشت میشوند : علی و فاطمه هستند. [كنز العمّال ج 13 ص 95]
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «المَهْدِیِ مِنْ عِتْرَتی مِنْ وُلدِ فاطِمَة».
ترجمه: مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه است. [الصواعق المحرقة ص237]
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی یَسُرُّنِی ما یَسُرُّها».
ترجمه: فاطمه پاره تن من است، هر چه او را خوش حال كند مرا خوش میكند. [ینابیع المودّة ج 2 باب 59 ص 468]
●- قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی».
ترجمه: فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناك كند مرا غضبناك كرده است.
[صحیح البخاری ج 3 كتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَة ص 1374 - خصائص الإمام علیّ للنسائی ص 122 - كنز العمّال ج 3 ص 93 - ینابیع المودّة ج 2 ص 52]
75 یا 95 روز:
تفاوتهای تاریخی در ذکر روزهای وقوع حوادث، وقایع یا تحولات مهم، مانند تولد، رحلت، شهادت، جنگ، صلح و ... نیز ربطی به تفاوت مذاهب ندارد، بلکه اقوال است که برخی این قول را بیشتر پذیرفتهاند و برخی آن قول را. چنان که در میان منابع شیعی نیز برخی 12 ربیع الاول را سالروز میلاد رسول اعظم صلوات الله علیه و آله گفتهاند و برخی دیگر، 17 ربیع الاول را روز میلاد گفتهاند.
●- در مورد سالروز شهادت حضرت صدیقهی کبرا، فاطمه الزهراء علیهاالسلام نیز اقوال متفاوت است، و البته تاریخ شناسان و حدیث شناسان، به مستندات اقوال توجه دارند.
*- علامه مجلسی (ره – اهل تشیع)، 40 روز را به نقل از «عیون المعجزات» نوشته است (البته نه این که تأیید کرده باشد، بلکه به نقل نوشته است) – [بحارالانوار، جلد 43 صفحه 212]
*- حاکم نیشابوری (اهل سنت)، طبق نقلی از عایشه، آن را دو ماه پس رحلت نوشته است. (المستدرک)
*- «ابن شهر آشوب» (اهل سنت) مینویسد: «آن حضرت (س) در روز شنبه 17 شب مانده از ربیعالاخر در سال دهم هجری در سن 17 سال و 7 ماهگی دار دنیا را وداع گفته است» یعنی میشود 72 روز – [المناقب، جلد ۳ صفحه 357]
*- «ابن طاووس» (اهل تشیع) نیز قول ابن شهر آشوب را ترجیح داده است. [اعلام الوری، ص 147]
«شیخ کلینی» (اهل تشیع)، سالروز شهادت را 75 روز پس از رحلت بیان نموده است. [الکافی، ج1، ص 458].
●- اما در مجموع اقوال و بررسی اسناد آنها، قول 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، نزد شیعیان مقبولتر است، چرا که مستند به دو روایت معتبر به نقل از امامان باقر و صادق علیهماالسلام میباشد. [کشف الغمة، ج1، ص 553] – [دلایل الإمامة، ص 45].
طبق روایت آخر، شهادت آن بانوی مکرمه علیهاالسلام، روز سه شنبه، مورخ سوم جمادی الثانی میباشد.
مشارکت و همافزایی (سؤال و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
نظر سنیها در مورد حضرت فاطمه (س) چیست؟ آیا روایت 75 روز طبق روایت سنیها است؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8420.html
کلمات کلیدی:
تاریخی