پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): این سؤال به صورت مستمر (به ویژه در فضای مجازی) طرح میشود تا القا کنند که کفار و ظالمین پیشرفتهتر و مرفهترند، پس مشکل در اسلام و دین و ایمان مردمان میباشد! حال آن که نه آنان به خاطر بیدینی به پیشرفتی رسیدهاند و نه اینان به خاطر دینداری عقب ماندهاند.
●- لابد مقصود از "نعمتهای زیاد"، برخی از مواهب دنیوی میباشد، چرا که انسان کافر و ظالم، خودش را از حقیقت نعمت، و نعمت پایدار و مؤثر در دو عالم، محروم کرده است! و چنین کسی، هرگز در نعمت نیست، چه رسد به نعمتی بیشتر، بلکه همان کم و زیادی که از دنیا و لذتهای آن به صورت محدود و موقت بهرهمند میگردد نیز برایش "نقمت" شده و به انحراف، گمراهی و خسران او در دنیا و آخرت منجر میگردد.
اما، در بررسی همین زیادتیهای دنیوی، که برای حیات و لذت بدن حیوانی میباشد [و البته باید که ابزار رشد و تعالی قرار گیرد] نیز نکات بسیاری وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
یک - صحیح نیست که ابتدا یک حکم کلی داده شود که حتماً و یقیناً نعمات رسیده به کفار و ظالمان بیشتر است و بعد پرسید: «چرا»؟! حتی اگر به موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی و زیرزمینی، یا جغرافیای اقتصادی (دریاها، خشکیها، چهار فصل همزمان، امکانات کشاورزی و ...) در جهان اسلام توجه شود، مشهود است که نعمت همینجاست و برای همین این منطقه در طول تاریخ مورد تعرض قرار گرفته است. اما این که چرا مسلمانان را خواب غفلت گرفت و بهرهی لازم را نبرده و نمیبرند، مقولهی دیگری میباشد!
دو - اگر فقط همین زندگی دنیوی و مادی را نیز در نظر بگیریم، "انسان بودن"، [ولو به یک درجه بالاتر از حیوان بودن] نیز خودش نعمت بزرگی میباشد و بدیهی است که نگاه به انسان، به عنوان حیوان دوپا – حیوان راست قامت – حیوان ناطق ... و اقسام دیگر تعاریف از حیوان، از انسان «كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ – مانند چهارپایان، بلکه گمراهتر، آنها همان غافلانند / الأعراف، 179) میسازد و موجبات ظهور و بروز این همه ظلم، جنایت، تجاوز، چپاول و وحشیگری نسبت به خود و دیگران را [که عاملینش همان مرفهین بیدرد و ظالم هستند] فراهم میسازد.
بررسی چند علت:
در عین حال، دست کم به حسب ظاهر هم که شده، چنین به نظر میرسد که بالاخره بسیاری از کفار و ظالمین، از نعمات دنیوی بیشتری برخوردار میباشند و این برخورداری، علل گوناگونی دارد، از جمله آن که:
الف – انسان موجودی دو وجهی و متشکل از "روح انسانی و بدن حیوانی" میباشد؛ و هم چنین با جسم و روحش، دارای دو حیات "دنیوی" و اخروی" است. بدیهی است که "کفار و ظالمین"، با بُعد روحی و حیات اخروی کاری ندارند، اما بُعد حیوانی و حیات دنیوی را قبول دارند، لذا به آن توجه نموده و برای رسیدن به مواهب آن، تلاش مضاعفی کردهاند.
متأسفانه بسیاری از مسلمانان، به بهانهی حیات اخروی، به دنیای خود بیتوجه شدند و برای حیات اخروی نیز تلاش چندانی نکردند. پس، چه بسا هر دو عالم را از دست بدهند؛ چرا که دنیا گذرگاه و پل رسیدن به آخرت است. چنان که فرمود: مزرعهی آخرت است.
*- بیتردید، آن نوع از دینداری که به درد دنیا نخورد، به نحو اولی به درد آخرت نیز نخواهد خورد.
دین با تمامی مباحثش، از اعتقادات تا اخلاق گرفته تا احکام فردی، اجتماعی و سیاسیاش، برای رشد در دنیا و اصلاح حیات دنیوی آمده است. بنابراین، اگر کسی صدهزار بار ختم قرآن نماید، اما حتی یک آیهی آن را نفهمد و به آن عمل ننماید، فقط به خسرانش افزوده شده و در هر دو دنیا متضرر و هلاک خواهد بود.
ب – علت بعدی، همان ظلم کفار و ظالمین میباشد که با طمع، حرص و وحشیگریِ بدتر از حیوان، انسانها را مورد حمله قرار میدهند. سرمایههای مادی و معنوی آنان را به غارت میبرند – مانع از رشد علمی آنها در عرصههای گوناگون میگردند و خودشان را نیز در جنگهای مستقیم و یا حتی بیولوژیکی (بیماری، مقطوع النسل و ... نمودن)، قتل عام میکنند. چنان که امروزه و در عصر مدرنیسم، پست مدرنیسم، پسا پست مدرنیسم و ... نیز شاهدیم.
در چنین شرایطی، به عاقل و دیندار، دستور مقاومت و ایستادگی و مبارزه داده شده است و البته نصرت و فتح نیز وعده داده شده است. حال اگر مسلمانان این آیات را با الحان گوناگون تلاوت کنند، و به آن عمل نکنند، همین به سر یهودی، مسیحی و مسلمان میآید که شاهدیم.
ج – علت دیگر، سعی، تلاش و کوششی سازماندهی شده، برنامهریزی شده و مدیریت شده، چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی میباشد؛ چنان که فرمود: « وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى – برای انسان، جز حاصل تلاش او نیست». آیا کیفیت و کمیت سعی و تلاش مردمان مسلمان در سرتاسر جهان و طی قرون گذشته، با مردمان بت پرست چین و ژاپن، و یا مسیحی آلمان و یهودی هلند برابر است؟!
از علل معنوی و هدایتی:
یک - همگان (از مؤمن و کافر)، بندگان خداوند متعال هستند، بنابراین، دوست دارد که بندگانش مُتنعم گردند. در اینجا بندگان را به دو دسته تقسیم کرده است، آنان که فقط دنیا را میخواهند و آنان که دنیا و آخرت را با هم میخواهند. لذا اگر نعمت دنیوی برای مؤمنی، [به خاطر ضعفهای دانسته یا ندانستهاش] به آخرت او ضرر برساند، به او نمیدهد.
نکته:
بالاخره سهم هر انسانی از طرف خداوند کریم این است که از زندگی و نعمات بهشت خداوند برخوردار گردد، منتهی برخی به مرتبه نازلهی نعمات در دنیا بسنده میکنند و آن را به قیمت حیات دائم در میان آتش جهنم میطلبند، پس خداوند متعال نیز به آنان همین را میدهد و از دیگری محرومش میسازد. تا آنجا که خداوند متعال میفرماید: اگر زیادتی نعمات دنیوی کفار، سبب به کفر گرویدن همگان نمیشد، حتی سقف خانههایشان را نیز از طلا میکردم و ... .
« وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ »
ترجمه: اگر (تمکّن کفّار از مواهب مادی) سبب نمیشد که همه مردم امت واحد (در گمراهی) شوند، ما برای کسانی که به (خداوند) رحمان کافر میشدند، خانههایی قرار میدادیم با سقفهایی از نقره و نردبانهایی که از آن بالا روند؛
«وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ»
ترجمه: و برای خانههایشان درها و تختهایی (با شکوه) قرار میدادیم که بر آن تکیه کنند؛
« وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ »
ترجمه: «و انواع زیورها(ی دیگر)؛ ولی تمام اینها بهره زندگی دنیاست، و آخرت نزد پروردگارت از آن پرهیزگاران است!»
*- و البته در ادامه متذکر میگردد که قلب انسان، خالی از هدف و محبوب غایی نمیماند، پس کسانی که از یاد خدا و لقاء الله غافل میشوند، حتماً یاد شیطان و وسوسههایش جایگزین شده و در دلش قرین او میگردد تا بیشتر گمراه گردد – این منحرف، راه هدایت دیگران را نیز میبندد:
« وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ »
ترجمه: و هر کس از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست!
« وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ »
ترجمه: « و آنها [= شیاطین] این گروه را از راه خدا بازمیدارند، در حالی که گمان میکنند هدایتیافتگان حقیقی آنها هستند!»
« حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ »
ترجمه: تا زمانی که (در قیامت) نزد ما حاضر شود میگوید: ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود؛ چه بد همنشینی بودی!
« وَلَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ »
ترجمه: (ولی به آنها میگوییم:) هرگز این گفتگوها امروز به حال شما سودی ندارد، چرا که ظلم کردید؛ و همه در عذاب مشترکید!
(الزّخرف، 33 تا 39)
مرتبط:
●- دلیل عقب ماندگی جوامع اسلامی در علم صنعت نسبت به کشورهای غربی چیست؟ آیا «دین» مانع پیشرفت بوده؟ (2 آذر 1390)
مشارکت و همافزایی (سؤال و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
●- چرا به انسانهای کافر و ظالم نعمتهای زیادی میرسد؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8551.html
@x_shobhe
- تعداد بازدید : 3478
- 10 اردیبهشت 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون