آیا عشق به اهل بیت رو می‌توان با مفهوم عرفانی عشق مجازی برای رسیدن به عشق حقیقی مقایسه نمود؟ (وقتی خداوند هست چرا به جای عشق‌بازی با او، باید به واسطه‌ی او محبت نمود تا به او رسید؟ (کارشناسی ادبیات فارسی)

سوالات و شبهات

آیا می‌شود بدون پرداختن به مباحث کلان و یا استدلال‌های گوناگون، به اولین و اصلی‌ترین گام در شناخت و ایمان، و نیز در گمراهی و گناه و راه چاره اشاره نمود؟ مقصودم بیشتر از جنبه‌ی "خودشناسی" است. چه عواملی در ما سبب ایمان یا انحرافات بعدی می‌شود؟ بالاخره هر چه هست، در وجود خودمان رخ می‌دهد.
خداوند برای هر کدام از مخلوقات آفاقی، از ابتدا شرح وظایفی نهاده؛ مثلاً به بادها نهادینه شده تا ابرها رو از کرانه‌های اقیانوس به این سو وآن سو هدایت کنند و اقصی نقاط زمین را آبیاری کنند و ویا کرات امر گردیده‌اند تا از ابتدای خلقت تا انتهای آن با فلان سرعت فلان مسیر را طی کنند و... - حال سؤالم اینه که علی رغم تعیین شرح وظایف؛ آیا خداوند روزانه در کار و بار اینگونه مخلوقات دخالت می‌کند؛ یا مداخله را و‌اگذاشته به روز بعث (معاد)؟
در فضای مجازی، شبهه افکنی به نام "زئوس"،استدلال‌ی مسلمان‌ها را بی‌منطق خوانده و می‌گوید: آنها با یک مثال ساده و بی‌منطقی مانند نیاز ساختمان به سازنده، اثبات وجود خدا و ماوراء الطبیعه می‌کنند! وجود ماوراالطبیعه، خدا، شیطان، ارواح، جن، فرشته و از این قبیل داستان‌ها توسط عقل امکان نداره چون در حد علوم عقلانی نیست! البته با همین منطق، وجود ارواح خبیثه و اثر آنها در خواص باکتری‌ها و تعلیم متخصصان مغز و اعصاب و ... را به اثبات می‌رساند؟! (دیپلم تجربی / کرمان)