پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): همانگونه که مستحضرید، پیاده نظام جنگ نرم، از هر بحث و مطلبی، جهت تخریب و ضد تبلیغ سوء استفاده میکند و در پی پاسخ نیست، وگرنه میتوانست همین سؤال را به صورت سالم و علمی مطرح نماید. لذا بدون آن که در مورد سؤال خود فکر کند و یا منتظر پاسخ بماند، سریعا و عجولانه یک حکم نیز صادر میکند «مثل: این یعنی خود باختگی»!
اما جهت روشن شدن خود و آگاهتر نمودن دیگران، به نکات ذیل توجه نمایید:
الف – چنان میگویند: «انسان میتواند در کسری از ثانیه ...» که گویی این محاسبه، به مثابهی خلقت زمین و آسمان و قوانین حاکم بر آنهاست! در حالی که خالق حکیم خود در قرآن کریم فرمود که این چرخش و پدید آمدن شب و روز و ماه و سال را برای این قرار دادم که شما و بتوانید محاسبه کنید. و البته اهل علم و دانش، همه "نشانهشناس" هستند، پس از دیدن این نشانهها (آیات) نتیجهی معقول و هدایت کننده میگیرند.
« هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ » (یونس علیه السلام، 5)
ترجمه: او کسی است که خورشید را روشنایی، و ماه را نور قرار داد؛ و برای آن منزلگاههایی مقدّر کرد، تا عدد سالها و حساب (کارها) را بدانید؛ خداوند این را جز بحق نیافریده؛ او آیات (خود را) برای گروهی که اهل دانشند، شرح میدهد!
ب – بشر نادان و متکبر، به اندک علم خود میبالد و طغیان میکند و به جنگ خدا میرود! او گمان میکند که چون اندک علمی پیدا کرد و توانست برخی از امور و (مقدرات = اندازهها)یی را محاسبه کند، زمین و آسمان به خاطر محاسبات او میچرخد! لذا با تعجب و تمسخر میگوید: « مثل این است که باور کنیم زمین به خاطر خدا در حال چرخش است ...»؟! پاسخش همان اصطلاح معروف «پَ نه پَ» میباشد. زمین و آسمان و هر چه در آنهاست، خلق و ملک خداوند است.
ج – میگوید: «چرخش به خاطر قوانین فیزیکی است»، البته اشکالی نمیگیریم، شاید مقصود را نتوانسته برساند؛ اما چرخش زمین و آسمان و سیارات، به خاطر قوانین فیزیکی نیست، بلکه به "علت و مبتنی بر قوانین فیزیکی" حاکم بر آن میباشد. مضافاً بر این که باید دقت نمود که این قوانین فیزیکی را نیز "محاسبهگران" خلق نکردهاند، بلکه خداوند متعال خلق نموده و به انسان عقل و شعور و علم و وحی داده و امر نموده که در زمین و آسمان مطالعه کن، در چگونگی پیدایش و اندازهها و قوانین مترتبه، و آثار حکمتشان، تفکر نما، تا شناخت به حقایق عالم هستی بیشتر شود، باشد که رشد یابی. البته دانشمندان و برخورداران از مُخ (اولی الْأَلْبَابِ)، با بصیرت و حکمت مطالعه میکنند و دیگران فقط ظاهر را مینگرند.
« إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ * الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ » (آلعمران، 190 و 191)
ترجمه: مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانههای (روشنی) برای خردمندان است * همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیدهاند، یاد میکنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین میاندیشند؛ (و میگویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریدهای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!
احکام:
یک – در کدام رسالهای نوشته که محاسبه چرخش یا هلال ماه را حتماً باید یک عالِم دینی انجام دهد و بگوید؟! در تمامی رسالهها نوشته که اگر دو نفر یا عدهای عادل شهادت دهند، به شرط آن که از گفتهی آنان یقین حاصل شود (البته شاخصههایی چون تعریف یکسان از رؤیت دارد) کافیست.
دو – بالاخره، این دو نفر، یا چهار نفر، یا عدهای و ...، همان کارشناسان محاسبهگر هستند، حال خواه عالِم حوزوی باشند و یا محقق و کارشناس در علوم دیگر باشند. یقین یک مرجع فقهی، یا عالِم دینی نیز از همین طرق حاصل میگردد.
●- مردم نیز چه از عالِم دینی بپذیرند و چه از دانشمند هوا – فضا یا نجوم، بالاخره "تقلید" کردهاند. پس مشکل آنها این است که چرا مسلمانان از مراجع فقهی تقلید میکنند، باید از ما تقلید کنند!
سه – گاهی افقها یکسان نیست. پس آن محاسبهگرِ کسر ثانیهای نیز میداند که افق مشهد، تهران و تبریز، یا چین، ایران و آلمان یکسان نمیباشد. پس لازم میآید که "افق" هر منطقه، جداگانه محاسبه و اعلام گردد.
چهار – گاهی ممکن است که نظر علما یا مراجع، نسبت به گستره و شعاع افق تفاوت داشته باشد. مثلاً یکی بگوید که ملاک «نیم کره» است و دیگری بگوید: «یک کشور» یا یک عرض جغرافیایی مشخص میباشد. پس اینجا بحث فیزیکی نیست، بلکه بحث فقهی است. هر چند که هر کدام از اینها نیز بر اساس همان قوانین فیزیکی و توسط کارشناسان مشخص میگردد.
پنج – ممکن است برخی از علما یا مراجع، ملاک رؤیت هلال را مشروط به رؤیت "عینی = با چشم غیر مسلح" بدانند، برخی دیگر مانند مقام معظم رهبری بفرمایند: « رؤيت با وسيله، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رايانه که در آن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشکال است . » (پاسخ به سؤال 836)
لذا گفته میشود که از خود اجتهادی بپرهیزید و هر مکلفی از مرجع خود تقلید نماید.
نکته:
●- حساسیت در رؤیت هلال، به خاطر آن است که انجام برخی از عبادات مانند روزه، فطر، حج، در زمان خاص قمری اتفاق میافتد، چنان که برای نمازهای یومیه، محاسبات شمسی و تشخیص افق لازم است.
●- این که گفته شده عالم یا مرجع دینی بگوید، برای حصول اطمینان مردمان و نیز جلوگیری از بروز بیاعتمادی، و هم چنین وحدت رویه میباشد.
●- حال یک کشور چند ده میلیونی مانند ایران، عراق، پاکستان و یا مسلمانان مقیم کشورهای غیر مسلمان و چند صد میلیونی را در نظر بگیرید که میخواهند اول و آخر ماه مبارک رمضان را بدانند. خب چه کنند؟ همه بروند مطالعات فیزیکی و نجومی نمایند؟! – یا هر کسی برود یک دانشمند محاسبهگری را پیدا کند و بگوید: تو برو برای من در کسری از ثانیه محاسبه کن و بگو که هلال ماه مبارک رمضان، در منطقه من، چه زمانی قابل رؤیت و تصدیق است؟! – یا از ناسا درخواست تقویم دقیق و کسر ثانیهای علمی بنماید و یا ...؟! بگوید: رصدخانهی واقع در مکزیک و یا قطب شمال و جنوب، افق را بهتر میبینند یا رصدخانهی آلمان و فرانسه و انگلیس؟!
از این رو، این زحمت مضاعف را عُلما و مراجع بر عهده گرفتهاند. کارشناسان و اهل مطالعه را به نقاط گوناگون میفرستند، تا با محاسبه، چشم غیر مسلح، چشم مسلح و ...، همان کسر ثانیهی افق و رؤیت را تشخیص دهند و اعلام نمایند.
●- حال آیا این همه تلاش علمی و عملی، خود باختگی است، یا دو جمله مطالعه نشده بر زبان آوردن و بدون هیچ تفکری، به صورت متکبرانه و جاهلانه، نتیجهای پر از غیض، برای ضد تبلیغ گرفتن، بیخردی، لجاج و عناد محض میباشد؟!
مشارکت و هم افزایی (سؤال کوتاهتر به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
امروزه میتوانیم حرکت سیارات را در کسری از ثانیه محاسبه کنیم. پس رجوع به تصمیم یک عالم در خصوص اول یا آخر ماه، بیخردی است؟!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8681.html
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام