با توجه به کیفیت پایین اعتقادات و عبادات و کثرت شبهات، مطالعات مجدد و از پایه لازم است. چه روش‌ها و کتاب‌هایی را توصیه می‌نمایید. (دانشجوی مهندسی پایه)

سوالات و شبهات

مجتهد شبستری: به لحاظ دین‌شناسی، داعش و القاعده هم خود را با توجه به اسلام تفسیر می‌کنند. چیزی که ما بعنوان اسلام می‌شناسیم در چند دهه‌ی گذشته انواع نقش‌ها و تصویرها را به خود دیده که تصویرهای جدید هم جز اینها هستند. دینی که نمی‌تواند خود را درست در دنیا عرضه کند، دچار بحران است ما در مرحله‌ای هستیم که آنچه در چند دهه گذشته گفته شده به درد مسلمانی ما نمی‌خورد. ما اندیشه‌های نوینی نیاز داریم تا بعنوان مسلمان در این دنیای پر از تهدید و تلاطم بتوانیم زندگی کنیم... (لیسانس)
گفته می‌شود از برتراند راسل پرسیدند: اگر از دنیا رفتید و مشخص شد دنیای دیگری وجود داشته و خدایی بوده است شما برای خدا چه جوابی دارید كه یك عمر ملحدانه زندگی كردید؟ راسل جواب می‌دهد: «من به خدا می گویم یا خودت را جوری نمایان می‌كردی كه من حقیقتا تو را حس می‌كردم و حضور متافیزیكی تو را باور می‌كردم؛ یا ذهن من را طوری ساده می‌آفریدی كه دلایل خداباوران را قبول كنم» (عمران / محصل)
احساس خداوند نسبت ببندگانش چگونه است؟ گفته می‌شود که خداوند نسبت به بندگانش آن احساسی که مورد نظر است را ندارد، چرا که مثلاً این همه کشت و کشتار را در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و ...، می‌بیند و هیچ عکس العملی انجام نمی‌دهد. (دانشجو / تهران)