در دنیا برای حل هر مشکلی و رسیدن به هر هدف و آرزویی، یک یا چند راه حل و ساز و کار وجود دارد. آیا در عوالم پس از مرگ نیز این گونه است؟ یا با بسته شدن پرونده‌ی اعمال، دیگر هیچ کاری را که سودی برایمان داشته باشد نمی‌توانیم انجام دهیم؛ به جز امید؟

سوالات و شبهات

معاد - اگه فرض کنیم روح وجود داره جایگاه ذخیره حافظه ما کجاست؟ اگر مغز و سلول‌های مغزیه پس وقتی بمیریم این سلول‌ها از بین میرن (و خاطرات داخلش) و روح بدون هیچ حافظه‌ای از بدن خارج میشه. اما اگر جای اون توی روحه، پس چرا با آسیب‌های مغزی حافظه از بین میره؟ پس یا ما روح نداریم! یا اگه داریم عذاب قبر و عذاب و پاداش برزخ و... نداریم؟
برزخ - منظور از عذاب قبر چیست؟ بعضی‌ها میگن تا مرده رو درون قبر میزارن، سریع بلند میشه و سرش به سنگ میخوره و در جای تنگ بدنش عذاب میشه! آیا واقعا بدن بعد از ورود به قبر زنده میشه و بدن رو عذاب میکنن و یا روح را عذاب میکنن؟ منظور از عذاب روحی چیست مگه روح چجوری میتونه در تنگنای قبر عذاب بشه و وحشت کنه؟ آیا در برزخ فقط عذاب روحی است یا عذاب جسمی هم هست؟
برخی با ذکر آیات یا احادیث، چنان از "مرگ و سختی جان کندن"، حتی از قول انبیای الهی می‌گویند که به انسان "استرس" وارد می‌شود؟ متقابلاً نیز بیانات دیگری هست! آیا یک دسته از این بیان‌ها جعلی و دروغ هستند؟!