عذاب مهلت دار
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿۱۷۸﴾(آل عمران، ۱۷۸)
و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است. (۱۷۸)
یکی از انواع عذاب های بزرگ و مهلکی که دامنگیر انسان و جامعه می گردد، مهلت دادن است.
مهلت دادن، یعنی هیچ اتفاق و حادثه ای که موجب هوشیاری و تذكار گردد، اتفاق نمی افتد و اگر اتفاق بیفتد نیز او متذکر نمی گردد؟ «مهلت»، برای انسان و جامعه ی عاقل و سالم مفید است تا بازسازی و اصلاح کنند؛ اما فرد یا ' جامعهی فاسد را به قهقرای بیشتر کشاند.
عذاب تدریجی
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۱۸۲﴾
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ﴿۱۸۳﴾
و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج ازجایی که نمی دانند [به ورطه سقوط و هلاکت می کشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند.] (۱۸۲)
و به آنان مهلت می دهیم؛ [زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنی نیستند] یقیناً تدبیر ونقشه من استوار است. (۱۸۳) (اعراف ۱۸۲-۱۸۳)
از شدیدترین عذاب های دنیوی که به واسطه ی تکذیب آیات الهی دامنگیر انسان می شود، عذاب تدریجی می باشد؛ یعنی فرد یا جامعه، در یک' سراشیبی به ظاهر غیر محسوس، آرام آرام و گام به گام به سوی هلاکت می روند و البته خود گمان ' می کنند که به سوی مدنیت و مدرنیته می روند.
تبدیل نعمت به نقمت - رحمت به عذاب
باران، هر چقدر هم که زیاد و شدید ببارد، ' رحمت الهی است که سرزمینی را از خشکسالی و قطحی نجات می دهد. اما، وقتی سد، سیل بند و مسیل نمی سازند - بستر رودها را لایروبی نمی کنند و پیش بینی ها لازم را برای جلوگیری از خسارات انجام نمی دهند همین نعمت به نقمت و همین رحمت به عذاب مبدل می گردد.
تمام زندگی همین طور است
کلمات کلیدی:
حدیث امروز