پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): ابتدا نسبت به درستی یک گزاره مطمئن شوید و سپس داوری نمایید و سپس بپرسید: «چرا»؟!
پس، در مرتبهی نخست، بسیار مهم است که برداشت و تصور افراد در مورد مفاهیم و مصادیق واژگانی چون «گناه، بلا و مصیبت» چیست؟ مثلاً گناه فقط شرابخواری و زنا میباشد، یا جهل، نادانی، غفلت، سوء مدیریت، بیتفاوتی و ... نیز گناه است؟ و در مرتبهی دوم بسیار مهم است که اطلاعات افراد در چه حدی است؟ و بالاخره مهم این است که با کدام میزان میسنجد و با چقدر از اخبار مطلع است و چگونه قضاوت میکنند [که مثلاً آنها دچار بلا و گرفتاری نمیشوند]؟!
بلا، یعنی "آزمایش" و اساساً حضور موقت و کوتاه مدت انسان در زمین، برای ساخته شدن و پیمودن مراحل کمال معرفتی و عملی میباشد که در هر نفس و هر گامش، امتحان و آزمایش هست. بالاخره موجودی که به او عقل و وحی افاضه شده و نیز از قوهی اختیار و انتخاب برخوردار گردیده، باید بر سر دو یا چند راهیها قرار گیرد، تا معلوم شود که با استفاده از امکانات و نیز اختیار خود، کدام راه را انتخاب میکند؟
« وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ » (الأنعام، 165)
ترجمه: و او کسی است که شما را جانشینان (و نمایندگان) خود در زمین ساخت، و درجات بعضی از شما را بالاتر از بعضی دیگر قرار داد، تا شما را به وسیله آنچه در اختیارتان قرار داده بیازماید؛ به یقین پروردگار تو سریع العقاب و آمرزنده مهربان است. (کیفر کسانی را که از بوته امتحان نادرست درآیند، زود میدهد؛ و نسبت به حق پویان مهربان است.)
بنابراین، امتحان و بلا، برای همگان و در هر لحظه، هر نفس، هر نگاه و هر عملی وجود دارد، خواه اشرف مخلوقات، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله باشد، و یا اسفل آنها، ابلیس لعین – خواه امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام باشد، یا معاویه و یزید ملعون.
مصیبت، نیز یعنی آن چه چون تیری که درست به هدف مینشیند، به انسان اصابت میکند، و معمولاً به اصابتهای ناخوشایند گفته میشود.
این "مصیبت" نیز برای همگان وجود دارد، خواه، شخص اهل عصمت و سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام باشد، یا شمر، اوباما، جرج بوش و ترامپ – خواه مؤمن و اهل تقوا باشد، یا کافر و اهل فسق و فجور. چرا که از موارد امتحان، همین چگونگی اتخاذ مواضع و عمل، به هنگام اصابت مصیبت میباشد.
از اینرو فرمود: اهل ایمان و مقاومت، کسانی هستند که به هنگام اصابت مصیبت، خود را نمیبازند، چرا که اصابتها به "انسان" نیست، بلکه به تعلقات اوست و میگوید: اول و آخر من خداست و جز او إله، معبود و تعلقی ندارم که با قطع آن، من بیهویت و بیهدف و ناامید گردم:
« وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ » (البقرة، 155 و 156)
ترجمه: قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!
نگاه غلط القایی:
ماده و مادیگرایان، به خاطر استیلای نظام سلطه و در اختیار داشتن ابزار سلطه، به اذهان عمومی [حتی اهل ایمان و اسلام]، القا کردهاند که بلا، مصیبت، فتنه، گرفتاری و چالشها، مکافاتی برای اعمال میباشد، لذا هر که گرفتار شد، حتماً به ناحق است و هر که در راحتی به سر برد، حتماً بر حق است! سپس خودشان گرفتاریها را به اهل ایمان و اسلام تحمیل کردند و با چپاول و غارت آنان برای خودشان رفاه درست کردند و گفتند: «پس حق با ماست و مواضع اعتقادی و عملیِ ما درست است»؛ چنان که فرعون نیز همین را مدعی بود و قاتلان کربلا، مدعی بودند که خدا ما را بیشتر دوست داشت که نگه داشت و امام حسین و یارانش علیهم السلام را کُشت!
غربیها و بلاها:
با توجه به نکات مذکور، معلوم میشود که "بلا و مصیبت"، غربی و شرقی – مسلمان و کافر و ... ندارد و همگان را شامل میگردد و مهم چگونگی اتخاذ مواضع و عملکرد در قبال آنهاست.
اگر کسی به خطا "بلا" را در وقوع و اصابت حوادث طبیعی ببیند نیز باید اطلاعاتش از وقوع این حوادث در جهان کم نباشد.
●- در امریکا، ایالت کالیفرنیا، همه ساله دچار آتشسوزیهایی میشود که مهار آنها چندین ماه طول میکشد و در آخر نیز بارش باران آن را مهار میکند. شهرکهای بسیاری طعمه حریق میشوند و شهرها از سکنه تخلیه میشوند و بسیاری آواره میگردند.
همچنین، همه ساله، طوفانهای مهیب و با سرعت بالای صد کیلومتر، ایالتهای بسیاری را درمینوردد و خسارات مالی و جانی فراوانی به بار میآورد. و البته زلزلههای مکزیک را نیز باید به آنها افزود.
●- در اروپا و کشورهایی چون انگلیس، فرانسه و آلمان نیز همه ساله شاهد وقوع طوفانهای شدید و جاری شدن سیلهای گسترده و ویرانیهای شدید بودهایم. و همه ساله، تابش آفتاب و گرمایی که هیچ وقت به حد تهران و اهواز نرسیده است، کشتههای بسیاری بجا گذاشته است. و البته باید زلزلههای شدید ایتالیا و برخی نقاط دیگر را نیز به آن اضافه نمود.
●- اگر در نگاهی بالاتر از حوادث طبیعی، بلا و مصیبت را در گرفتاریها و چالشهای اجتماعی، مدنی و اقتصادی ببینیم نیز شدت آن در امریکا و اروپا، به مراتب بیشتر میباشد، چنان که اوضاع اقتصادی امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی (نه تنها یونان و اسپانیا و ایتالیا، بلکه انگلیس و فرانسه) از سطح بحران گذشته و به مرز ورشکستگی رسیده یا از آن نیز عبور کرده است.
●- اگر در نگاهی بالاتر، بلا و مصیبت را شرایط فرهنگی، امنیت، هویت انسانی و وجدانی، شرف و غیرت ببینیم که میتوانیم بگوییم آنها یا کاملاً مُردهاند و یا در وضعیت احتضار به سر میبرند.
دست کم باید اخبار، گزارشات، آمار، تحلیلها و نگرانیهای خودشان را مطلع گردیم و سپس قضاوت نماییم.
مرتبط:
کشورهای غربی به خصوص آمریکا، کلکسیون گناهانی هستند که در قرآن به واسطهی آنها به اقوامی عذاب وارد شده است ولی ظاهرا دیگر عذابهای وعده داده شده در زمان حاضر تعطیل شدهاند. (24 بهمن 1395)
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
چرا گناه در کشورهای غربی باعث بلا و گرفتاری نمیشود؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9017.html
کلمات کلیدی:
گوناگون