س: مگر قرآن برای هدایت همگان نیامده است، پس چرا تفسیر؟ نگویید سنت و حدیث وجود دارد، فرض کنید به جز قرآن در اختیار ما نیست و پاسخ دهید.

سوالات و شبهات

در قرآن تناقض وجود دارد. در یک آیه ادعا دارد که شما را در قیامت به سه گروه تقسیم می‌کنیم در یک آیه مدعی شده به دو گروه! - آیا روزهای الله برابر با ۱۰۰۰ روز بشر است یا برابر با پنجاه هزار روز بشر است؟ - آیا فرشته مرگ یکی است یا چندتا ...؟ اینها دلیل بر این است که قرآن وحی نیست، سخنان شخص (حضرت) محمد (ص) است، چون سواد نداشتند و ...؟ (دانشجوی عمران، مشهد)
سندیت احادیثی که امام علی می‌گوید : «أنا الأول و الآخر و الظاهر و الباطن» - من اول و اخرم و ظاهر و باطنم چیست؟ یا آنجا که لفظ خالق برای امام می‌آید که خلق می‌کنم آسمان را و فرو ریزنده بارانم و... سندیت را بگویید نه سند را - تو رو خدا کمک کنید باید زودتر به یه سنی جواب بدم. (کارشناسی – ساری)
در مناجات شعبانیه می‌خوانیم "یا قریبا لایبعد عن المغتر به – ای خدایی که از بندگانت مغرورت نیز دور نمی‌شوی" ،اما در خطبه‌ای از امیرالمومنین (ع) گفته شده: حجت کسی که به کرم حق مغرور شده، نادرست‌ترین حجت‌هاست؟ بالاخره به خداوند مغرور شدن خوب است یا بد؟ (فوق لیسانس/ همدان)