پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
آیۀ مبارکۀ تطهیر و ترجمه آن به شرح زیر میباشد:
«وَقَرْنَ فِی بُیوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا» (الأحزاب، 33)
- و در خانههاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زكات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت كنید؛ خداوند فقط مىخواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.
بسیاری از بزرگترین مشکلات و حتی انحرافات، از همین "به نظر من" شروع میشود! البته گاه نظر دادن، نه تنها خوب، بلکه لازم است، ولی در جایی که آدمی حق نظر دادن داشته باشد، و صاحب کلام یا رأی، خودش به صورت متقن بیان نکرده باشد؛ و البته مسلمان باید نظراتش را با عقل، وحی و نقل (حدیث) تطبیق نماید و اگر منافات داشت، در نظر خودش تجدید نظر کند، نه این که تفسیر و تأویل به رأی بنماید.
الف – همسران پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، همه حکم مادران مؤمنان را دارند و "امّ المؤمنین" در شأن تمامی آنهاست، لذا ازدواج آنها با دیگران برای طرفین نیز حرام اعلام شد؛ اما وقتی در قرآن کریم میفرماید که دو تن از همسران پیامبر صلوات الله علیه و آله، علیه ایشان فتنه کردند، و آیه نازل شد که توبه کنید (التحریم، 1 تا 5)، معلوم میشود که آیۀ تطهیر آنان را شامل نشده است، چون نه تنها مؤمن و تسلیم پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نبودند، بلکه حتی علیه ایشان فتنه کردند و موجبات آزار و اذیت ایشان را فراهم آوردند.
ب – تفسیر این است که لغت یا آیهای را باز میکنند و شرح میدهند، اما تأویل این است که برای تعریفی در آیهای، مصداق بیان کنند. حال این مصداق یا مصادیق را چه کسی باید بیان و معلوم نماید، شخص ایشان، یا «به نظر من»؟!
ج – ممکن است برخی از اهل سنّت، به خاطر علایق و تعصبات، احادیث و روایات شیعه را قبول نداشته باشند، اما دست کم باید آرای بزرگان خود را قبول کنند، نه این که «به نظر من» را ملاک بگیرند.
*- "مُسلم"، که یکی از صاحبان "صحاح سته" میباشد، از عایشه چنین نقل کرده است: «پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در صبحی که عبای سیاهرنگی بر دوش داشت از منزل خارج شد پس امام حسن (علیهالسلام) آمد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را در زیر عبای خود قرارداد، امام حسین آمد باز همین کار را کرد، فاطمه زهراء و امام علی (علیه السلام) آمدند و حضرت آن دو را نیز زیر عبای خود جای داد سپس آیه تطهیر را تلاوت فرمود. (صحیح مسلم، فضائل أهل بیت النبی ص، حدیث 4450)
*- ابـو جعفر محمد بن جریر طبری در تفسیر خود چنین نقل میكند: از ابو سعید خدری نقل شده است كه گفت: «پیامبر خدا (ص) فرمود: این آیه دربارۀ پنج تن نازل شده است كه عبارتند از: من و عـلی و حـسن و حسین و فاطمه ـ رضی الله عنهم». (جامع البیان عن تـأویل آیة القرآن، ج 12، جزء 22، ص 6)
*- ابو عبدالله حاكم نیشابوری چنین نقل میكند: «ام سلمه (رض) میگوید: این آیه در خانۀ من نازل شد و پیامبر خدا (ص) علی، فاطمه، حسن و حسین ـ رضوان الله علیهم اجمعین ـ را نزد خود فرا خواند و چنین گفت: خدایا، اینان اهل بیت مناند.» (المستدرك علی الصحیحین، ج 2، ص 416)
●- اگر بخواهیم احادیث نقل شده در کتب معتبر اهل سنّت، دربارۀ اختصاص آیه به پنج تن آل عبا علیهم السلام را بیاوریم، سخن به درازا میکشد؛ مرحوم علامه، آیت الله سید محمد حسین طباطبایی در این باره مینویسد : این روایات بسیار و بیش از هفتاد حدیث است. بیشتر آنها از طریق اهل سنت نقل شده كه این خود بیشتر از چیزی است كه از طریق شیعه روایت شده است. اهل سنت آن را تـقریباً از چـهل طریق و شیعه آن را از بیش از سی طریق نقل كرده است. (الميزان في تفسير القرآن، ج 16، ص311)
نکته:
شاید برخی از دوستان اهل سنّت، به دلایلی چون عدم اطلاع، علاقه، تعصب و ...، بخواهند همسران یا حتی دهها نفر دیگر را به فهرست «اهل بیت» در آیۀ تطهیر و یا ... اضافه کنند، اما اولاً سند میخواهد، و ثانیاً اضافه کردنهای من درآوردی و بر اساس «به نظر من»، اصل موضوع (مطهر بودن اهل بیت – حضرات علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام) را تغییر نمیدهد و طبق امر خدا در آیات و نیز احادیث معتبر نبوی (ص)، باید نسبت به آنان معرفت (شناخت)، باور، محبت و مودّت داشت.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
نظر دوست اهل سنّت من این است که آیۀ تطهیر، شامل همسران پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نیز میگردد؛ لطفاً راهنمایی بفرمایید.
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/11477.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه سوره احزاب