انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 5
انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 5
انتخاب باید مبتنی بر «دانش» و «قدرت» باشد.
انتخابی که بر پایۀ «دانش و قدرت» نباشد، بر پایۀ بیخردی، نادانی و بیبصیرتی خواهد بود. چنین انتخابی، یا مبتنی بر «هوای نفس» است، یا منفعل از جریانات، جوّسازیها، شایعات و هوچیگریها! امواجی که عوام را با خود میبرد.
پس، بکوشیم تا هر انتخاب ما، بر اساس «دانش و قدرت تصمیمگیری و نقشآفرینی» ما باشد.
*- در جنگ تبلیغاتی، به آنان که دانش، بصیرت و تقید کمتری دارند، القا میکنند که «در انتخابات شرکت نکنید»؛ اما به رأی دهندگان نیز القا میکنند که «حتماً باید به فهرست (لیست) ما رأی دهید» و چه جوّها و شایعات دروغی که «تشنگان قدرت» فرافکنی کردند و میکنند؟!
شرح بیشتر
مقولۀ «انتخاب»، نه تنها اختصاصی به انتخابات سیاسی و اجتماعی ندارد، بلکه آدمی در هر لحظه و هر کاری، بین چند گزینه، یکی را انتخاب میکند.
خداوند سبحان، به انسان عقل شریف را که «حجّت باطنی خدا» میباشد موهبت نموده، کتاب خلقت را به رویش گشوده و او را به «وحی» تعلیم داده است و مبتنی بر همین دادههای ارزشمند، به او قدرت «اختیار» داده است که البته فقط در «انتخاب»، ظهور دارد و بر همین مبنا میفرماید که «چون راه رشد از گمراهی روشن شد، دیگر اکراهی در انتخاب نمیباشد»
از اینرو، هر انتخابی نیز باید مبتنی بر عقلانیت، دانش، بصیرت و منطبق با وحی و در راستای رشد، کمال و رستگاری باشد، که ملاکش، رضایت و قُرب معبودِ محبوب میباشد.
انتخابهای سیاسی
در انتخابهای سیاسی، چون ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس، همگان به میدان میآیند! از ضد انقلاب و وابستگان به بیگانگان که عدم مشارکت در انتخابات را فرافکنی میکنند - تا «تشنگان قدرت»، که به هر دری میزنند و هر ترفندی را به کارمی بندند، تا مردم با رأی خود آنها را به قدرت برسانند - و هم چنین افراد متعهد و متخصص که «شیفتگان خدمت» میباشند.
●- در انتخابهای سیاسی برای ادارۀ کشور، دشمنان داخلی، یا ستون پنجم، یا همان نوکران ذلیل بیگانگان نیز با تمام قوا به میدان میآیند تا مردم را از نقشآفرینی در سرنوشت کشورشان و خودشان بازدارند و زمینه را برای سلطه و تصمیمگیری دشمنان مساعد سازند - «تشنگان قدرت» نیز با تمام قوا و امکانات خود به میدان میآیند و به هر ترفند و حیلهای متوسل میشوند، تا کثرتی از مردم، با رأی خود، آنها را به قدرت و ثروت برسانند!
برخی خود را سردمدار یک جریان سیاسی تلقی میکنند و فهرست (لیست) میدهند - برخی دیگر که اکنون نیز مسئولیتی دارند، سعی دارند با خبرسازی و البته ارتباطات، خود را هر روز به بهانهای، در رسانۀ ملی مطرح کنند - برخی دیگر پولهای کلانی را صرف جذب افراد با نفوذ میکنند - برخی دیگر با هزینههای کلان، جوّسازی در فضای مجازی را نیز اضافه میکنند و برای هر قشری، شایعه و جوّی میسازند!
اما، «شیفتگان خدمت»، با صداقت به میدان میآیند و خود را معرفی مینمایند - آنها حاضر نیستند که نامشان در هر لیستی جای گیرد و برای ورود به لیستهای موجه نیز به هیچ کسی یا هیچ جریانی، امتیاز و باج نمیدهند.
●- مردم؛ «خدمتگزارانی مؤمن، متقی، متعهد و البته متخصص و دلسوز» میخواهند؛ اما «شناخت، بصیرت و انتخاب»، بر عهدۀ خودشان میباشد؛ اگر انتخابشان درست باشد، به نفع خودشان تمام میشود و اگر درست نباشد، خودشان زیان میبینند.
امام خامنهای: حق الناس در انتخابات
*- «یک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است؛ یکی از حقوق مردم، رعایت حقّ این داوطلبی است که میآید و وارد این میدان میشود و نامزد انتخابات میشود که اگر آدم صالحی است، ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید. نقطۀ مقابلش هم همینجور است؛ اگرچنانچه آدم ناصالحی است، راهش ندهیم»
*- «یک مسئلهی دیگر، رعایت حق در سیاهههای پیشنهادی است؛ این سیاهههایی که پیشنهاد میکنند، فهرستهایی که برای نامزدها میدهند. آن کسانی که این فهرستها را میدهند، واقعاً رعایت حق را بکنند؛ مسألۀ رفیقبازی و جناحبازی و مانند این چیزها را دخالت ندهند و نگاه کنند ببینند که چه کسی واقعاً شایسته است؛ آن کسی را که شایسته است بگذارند و به مردم معرّفی کنند. این هم یک بخش و یک بُعد از رعایت حقّالنّاس است.
یک بُعد دیگر این است که مردمی که میخواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعههایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضیها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ کَالَّذِی استَهوَتهُ الشَّیاطین (مانند کسی که شیطانها او را در بیابان از راه به در بردهاند / الانعام، 71).
گاهی اینجور نیست که از روی صفا و واقعیّت و علاقهمندی به انقلاب [باشد] -اساس کار، انقلاب است- و از روی علاقهمندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر -گاهی اوقات مقاصد فاسد- پیشنهادهایی میدهند.
مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرستهایی را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسی پیشنهاد شده؛ آن کسانی را که مورد اعتمادند، قابل اطمینانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند.» (12/10/1392)