x-shobhe : متأسفانه نه معنای بدعت را میدانند و نه معنای عید را و نه معنای تبریک را. فقط میخواهند به هر قیمتی که شده با فرهنگ اسلامی و اعتقادی و نیز علایق دینی مردم مخالفت کنند و هر شیرینی را به نوعی به کام مردم تلخ کنند و ایجاد شبهه و اعوجاج نمایند.
همین افراد از ختنه سوران پسرشان گرفته تا نامزدی، عقد، خرید یک خودرو یا قبولی در دانشگاه را به هم تبریک میگویند. حتی وقتی انسان لباس نویی به تن دوستی میبیند، به او میگوید «مبارک است».
پس به هیچ وجه چنین نیست که تبریک فقط به عید اختصاص داشته باشد و عید هم فقط فطر و قربان باشد. اگر خیلی (مانند اخباریون) میخواهند برای هر گفتار و رفتار خود به آیه یا حدیثی استناد کنند، دست کم باید کمی هم مطالعه کنند و بخوانند که این قبیل تبریکها در آیات و احادیث و ادعیه نیز فراوان است. مثل این که خدا به خود بابت خلقت انسان تبریک میگوید، یا زمان خاص (ماه رمضان و شبهای قدر) یا مکان خاص (مکه مکرمه) را مبارک میشمارد و یا در احادیث و ادعیه از خدا خواسته میشود که این روز یا این ماه یا این کار و روزی یا فرزند را بر ما مبارک گردان.
عید نیز اختصاص به فطر و قربان ندارد. هر روزی که انسان در آن شاد باشد، عید انسان است و البته اگر عمیق بنگرد، شادی کذب نخواهد داشت. لذا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر روزی که در آن گناه نکنیم، آن روز عید ماست. اعیاد قربان و فطر نیز دو عید رسمی در اسلام میباشد، نه این که دیگر هیچ روزی بر هیچ کسی عید نیست.
«بدعت» نیز در لغت یعنی چيز نو و جديد. مثلاً اگر مردمان با اسب و گاری تردد میکردند، امروزه با خودرو تردد میکنند، بدعت است. خداوند متعال خود «بديع السموات» است. و انسان هر کار جدیدی که بکند، بدعت است. پس هر بدعتی بد نیست. بلکه بدعت در دین کار خلاف و ناپسندی است. بدعت در دین یعنی چیزی که مبتنی بر آیات و احادیث و سیرهی معصومین (ع) نباشد را از جانب خود در دین خدا ایجاد کنند.
پس، خوشحالی در ایام خوش و مبارک، عید گرفتن، جشن گرفتن، تبریک گفتن و ....، هیچ کدام بدعت نیست. بلکه بدعت شمردن اینها، چون به نام دین و اضافه کردن به دین است، عین بدعت میباشد.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه حج