در پاسخ به افرادی که مجازات تا ابد سوزاندن جنایتکاران را عادلانه نمیدانند و میگویند هر مجازاتی باید زمانی به اتمام برسد چه استدلالی بیاوریم؟ در آخر سوره انعام آمده که جزای عمل را به همان مقدار میدهند؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): حالا این مقدار جرم چقدر است و چه کسی علم دارد، تشخیص داده و تعیین مینماید؟! در پاسخ بفرمایید: « گر تو نمیپسندی تغییر کن قضا را ». بفرمایید: هر گاه "رب العالمین" و "مالک یوم الدین" شدید، برای آخرت تعیین و تکلیف نمایید!
*- اگر کسی توحید و معاد، قیامت و کیفر و پاداش را قبول ندارد، دیگر چرا در مورد طول مدت عذاب در جهنمی که باورش ندارد، معترض است؟! و اگر کسی توحید و معاد را قبول دارد، چگونه بر عدل خداوند سبحان اشکال وارد میکنند و خود را عادلتر از او میداند؟!
*- آیا انسان موحد و معتقد به قیامت، پاداش و کیفر، به جای آن که نگران داوری خداوند علیم و عادل باشد و بگوید خدایا با عدلت با من رفتار نکن، بلکه با فضلت رفتار کن، خود را جای خدا میگذارد و در مورد فعل خدا داوری میکند و تازه حکم هم میدهد که «عادلانه نیست»؟!
*- نقطه مقابل "عدل"، همان "ظلم" است؛ پس کسانی که در "عدل" خدا تردید دارند، العیاذ بالله او را ظلم میخوانند! آیا این افراد خداشناس، خداپرست و موحد هستند؟! یا پا را از کفر هم فراتر گذاشته و دشمنی میکنند؟!
*- بنابراین، چنان که بارها بیان گردید، دقت کنیم که "کفر و تکذیب"، گام نخست انحراف است؛ در گام بعدی، شیطان میگوید: «ای انسان احمق، وجود خدا و بالتبع قیامت را که نمیشود انکار و تکذیب نمود؛ پس قبول و تصدیق کن که هست، ولی با او دشمن باش! بگو ظالم است، به هر چه میکند معرض باش و ...»، این یعنی "بغض و دشمنی" که به مراتب بدتر از کفر است. «إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ – همانا شیطان برای انسان، دشمنی آشکار است / یوسف علیه السلام، 5»
عذاب ابدی:
حتی عواقب سوء اعمال دنیوی را در همین دنیا نیز نمیشود بر اساس مقدار، کیلو، زمان، متر و ... محاسبه نمود. یک بمب ظرف چند ثانیه منفجر میشود، اما آثارش تخریبی مادی و معنویاش (تلفات و پیامدهایش)، مدتها و چه بسا همیشه باقیست.
مگر انفجار یک بمب دستساز، برای آتشبازی، یا یک سرعت غیر مجاز در خیابانی که منجر به تصادف میگردد و ... چقدر طول میکشد و به حسب ظاهر چه کار مهمی است؟! اما عواقب و آثارش چه؟! آیا یک بیدقتی و بیاحتیاطی در تجویز یا مصرف دارو، تغذیه، ورزش و ...، سبب یک عمر قطع نخاع یا فلجی نمیگردد؟!
عقوبت به حد جرم:
اگر چه در آیه و آیات پایانی سوره انعام، چنین بحثی نشده، اما آیات بسیاری وجود دارد که تصریح شده، هر مثقالی نیز به حساب میآید و نتیجه دارد و البته که خداوند متعال، حتی به اندازهی یک نخ هستهی خرما نیز به کسی ظلم نمیکند.
« أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا » (النساء، 49)
ترجمه: آيا به كسانى كه خويشتن را پاك مى شمارند ننگريسته اى [چنين نيست] بلكه خداست كه هر كه را بخواهد پاك مىگرداند و به قدر نخ روى هسته خرمايى ستم نمىبينند.
« إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا » (النساء، 40)
ترجمه: در حقيقت خدا هموزن ذره اى ستم نمىكند و اگر [آن ذره كار] نيكى باشد دو چندانش مىكند و از نزد خويش پاداشى بزرگ مىبخشد.
و آیات بسیار دیگر. بنابراین، درست میگویند، به حد جرم مجازات میکند.
حد جرم و داور:
اما، حد جرم چیست و چه کسی مطلع است و داوری میکند؟ خدا یا بندهی خدا؟!
پیرو سخنرانی آن آقای تحریف کننده، یکی در محفلی گفت: «خداوند رحمان و رحیم است و کسی را برای دوتا تار موی بی ارزش به جهنم نبرده و عذاب نمیکند»! ظریفی در پاسخ به او گفت: «راست گفتی، اما اگر بگوید: «بندهی من، تو را بخشیدم و به خاطر دوتا تار موی بیارزشت عذاب نمیکنم، اما بگو که چرا بندگی من و امر من را به دوتا تار موی بیارزش فروختی و عصیان کردی؟ حالا این جرم چقدر است و عقوبتش چه مقدار باید باشد؟!».
آثار جرم:
آیا آثار، تبعات و عواقب جرم نیز باید به حساب بیاید و مجازات (رسیدن به حاصل و نتیجه) داشته باشد یا خیر؟! ایجاب عدل چیست؟!
●- حد جرم و مجازات برای سبقت غیر مجاز در رانندگی چیست؟ از مقداری جریمه نقدی شروع میشود، تا اخذ گواهینامه و ابطال آن و چه بسا در برخی از کشورها، یکی دو روز بازداشت و حکم دادگاه مبنی بر ضرورت رجوع به روانپزشک و اخذ گواهی سلامت.
حال اگر قاضی آگاه شود که این سبقت غیر مجاز، سبب گردید تا نظم عمومی مختل گردد، ترافیک ایجاد شود، دیگری برای فرار از حادثه تغییر جهت دهد، تصادف کند، مصدوم یا کشته به جای بگذارد و ...، چه حکمی میدهد؟! آیا در همین دنیا و داوری ما، مجازات رانندهی متخلفی که به علت خوابآلودگی یا سبقت غیر مجاز تصادف کرده و خسارتی وارد نموده، با رانندهای که به همین علت تصادف کرده و موجب مرگ دهها نفر شده، برابر است؟!
●- جد جرم جنایتکارِ قاتلی که یک نفر را کشته چقدر است؟! در اروپا و اکثر ایالات امریکا و برخی دیگر از کشورها، حتی اگر صد نفر را هم بکشد، حبس ابد است، تازه اگر بخشش نخورد! در برخی از کشورها نیز فرقی ندارد که جانی یک نفر را بکشد و یا ده نفر را یا بیشتر، حکمش اعدام است؛ اگر چه میگویند به سه یا صدبار اعدام محکوم شد، اما مگر میشود بیش از یکبار کسی را اعدام نمود؟!
آیا در دنیا، هیچ قاضی و داوری و دستگاه عدلیهای، آثار و تبعات جرم قاتل یک نفر را نیز به محاسبه و میزان کشیده و مکافات مینماید؟! مثلاً بگویند: این قتل سبب شد که همسرش بیوه، بیمار و افسرده شود – فرزندانش یتیم شوند – مادرش دق کند – پدرش زمینگیر شود - سرنوشت تمامی آنها متغیر گردد – جامعه احساس خوف و ناامنی کند – به اقتصاد خانواده، خویشان و جامعه ضرر برسد و ...؟!
اما، محاکمهی خداوند سبحان، رحمان، رحیم و عادل چنین نیست، بلکه جرم را با آثارش تا آخر الزمان لحاظ میکند، چنان که پاداش کار نیک را نیز با محاسبه آثارش تا آخر الزمان میدهد، لذا نه تنها به کار نیک، بلکه به "باقیات الصالحات" توصیه نمودهاند:
« إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ » (یس، 12)
ترجمه: حقیقتاً ماييم كه مردگان را زنده مىسازيم و آنچه را از پيش فرستادهاند با آثار [اعتقادات و اعمال]شان درج مىكنيم و هر چيزى را در امامی روشن برشمردهايم.
اعتقادات و اعمال:
حال فرض بگیرید که آثار سوء عمل خلافی تا آخر الزمان باقی بماند؛ اما آیا ما میدانیم که چه آثاری؟!
کلاهبرداری، مقدار ناچیزی کلاهبراداری کرده است، اما این تمام ثروت آن مظلوم بوده؛ حالا ورشکست شد، بیکار شد، فرزندانش نتوانستند تحصیل کنند، بیکار شدند، چه بسا معتاد و شدند و در نسل او هزاران ناهنجاری پیش آمد. میزان جرم و حد مجازاتش چیست؟!
با تمام این احوال میتوانیم بگوییم: «بالاخره حد جرم و عواقبش باید پایان پذیرد، ولو پس از چند میلیون سال عذاب (البته به محاسبهی ما، چون آنجا زمان وجود ندارد)؛ اما فراموش نکنیم که این مجازات عمل است، ولی افکار و اعتقادات غلط و تخریبهایش نیز عواقب و نتیجه دارد، چنان که اعتقادات درست نیز نتیجه دارد.
کافر، مشرک، منافق و ظالم، اصل وجود و شاکلهی خود را به آتش کشیدهاند، این دیگر افعال و اعمال نیست که به حدی محدود گردد و نتیجهاش به پایان برسد، پس در جهنم خلود میکنند.
« سَاءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَأَنْفُسَهُمْ كَانُوا يَظْلِمُونَ » (الأعراف، 177)
ترجمه: چه بد است داستان (فرجام) گروهى كه آيات ما را تكذيب و به خود ستم مىنمودند.
« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » (البقره، 257)
ترجمه: خداوند سرور (دوست و سرپرست) كسانى است كه ايمان آوردهند، آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مىبرد؛ و[لى] كسانى كه كفر ورزيدهاند سرورانشان [همان عصيانگران=] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مىبرند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند.
« إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » (آلعمران، 116)
ترجمه: كسانى كه كفر ورزيدند هرگز اموالشان و اولادشان چيزى [از عذاب خدا] را از آنان دفع نخواهد كرد و آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود.
نکته:
باب رحمت الهی، باب استغفار و توبه، باب استجابت و پذیرش، حتی باب مبدل نمودن سیئات به حسنات، تا زمان دیدن سکرات موت، باز است. حال آدمی را چه میشود که به جای بهرهمندی از این همه لطف، کرم و رحمت، بگوید: من به خدا و قیامت کافرم، تا هستم در مقابل او عصیان نموده و گناه میکنم، مسیر خطا را برگزیده و به جای بهشت و قرب الهی، راه جهنم را پیش میگیرم، به خودم و دیگران ظلم میکنم، با او دشمنی و خصومت و عداوت مینمایم و ...؛ اما او نباید مرا عذاب کند و یا دست کم نباید زیاد عذاب کند، وگرنه عادلانه نیست؟!
●- در هر حال، جرم و قساوت کسی که کافر است، به مراتب کمتر است از کسی که وجود خدا و قیامت را تصدیق میکند، اما به خداوند متعال افترا میبندد و او را العیاذ بالله ظالم میخواند. این دیگر دشمنی با خداست، نه انکار او یا تکذیب آیاتش، و البته که جنگ با خدا، هیچ فایدهای به جز خسران ابدی ندارد:
« وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ » (العنکبوت، 68)
ترجمه: و كيست ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بندد يا چون حق به سوى او آيد آن را تكذيب كند آيا جاى كافران [در] جهنم نيست؟!
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پاسخ آنان که مجازات ابدی را عادلانه نمیدانند و میگویند: «جرم حدی داشته و مجازات نیز باید به همان حد باشد – در قرآن نیز تصریح شده» را چگونه دهیم؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8865.html
- تعداد بازدید : 3001
- 17 مهر 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: اعتقادی سوره انعام عدل